Betaalgemak: zo ontvang je sneller geld van klanten
Betalen je klanten standaard laat? Dan is dat niet goed voor je cashflow. Je kunt je klanten helpen om sneller te betalen door verschillende betaalmethoden aan te bieden. Deze opties zijn handig, van retourpinnen tot contactloos betalen.
Betaalverzoek
De snelste manier om een openstaande factuur uitbetaald te krijgen, is door zakelijke betaalverzoeken te sturen via de Rabo Bankieren App. Handig als je een openstaand bedrag wilt innen bij klanten of als je een herinnering wilt sturen met een betaallink.
Zo maak je het niet alleen gemakkelijk voor de klant, maar vooral voor jezelf. Een verzoek met een iDEAL betaallink wordt volgens de Rabobank namelijk drie keer zo snel betaald.
Deze betaalmethode helpt iedere ondernemer bij zijn debiteurenbeheer. Je wilt je facturen zo snel mogelijk uitbetaald krijgen, liefst binnen de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen.
Alle verzoeken staan overzichtelijk onder elkaar in de Rabo Bankieren App, dus je ziet direct welke betaalverzoeken zijn betaald. En welke niet.
Voeg een betaallink van iDEAL toe aan je factuur of herinnering.
Deze gratis voorbeelden van de Rabobank helpen jou met het maken van een goede start.
Hulp nodig bij je ondernemingsplan?
Rabo SmartPin
De Rabo SmartPin is vooral geschikt voor ondernemers die vaak onderweg zijn of relatief weinig transacties verwerken, maar hun klanten toch de mogelijkheid willen bieden om te pinnen. Je verandert jouw smartphone ter plekke in een pinapparaat. Klein, compact en professioneel.
De Rabo SmartPin App maakt via Bluetooth draadloos verbinding met de kaartlezer. De klant doet zijn bankpas in de kaartlezer en kan op die manier pinnen.
Via de app kunnen ook contante betalingen worden geregistreerd. Daarnaast kunnen gegevens uit de app worden overgenomen in het boekhoudprogramma van de ondernemer en houdt de app de btw-administratie bij.
Verzamel alle betaalsystemen van jouw webwinkel in één dashboard
Rabo OnlineKassa
De Rabo OnlineKassa is een uitgebreide online kassa die diverse belangrijke Nederlandse en buitenlandse betaalmethoden ondersteunt. Alle online transacties in jouw webwinkel worden gebundeld en verlopen vervolgens via één dashboard.
Als je gebruikmaakt van verschillende betaalsystemen (bijvoorbeeld iDEAL, Creditcard, Maestro, V PAY, Bancontact) heb je met de OnlineKassa inzicht in alle transacties. De dagomzet wordt iedere tweede werkdag na de betaling op je zakelijke rekening gestort, inclusief specificatie van alle transacties.
Retourpinnen
De huidige trend in fysieke winkels is zo min mogelijk contant betalen: het komt de veiligheid in jouw zaak ten goede: minder contact geld en minder kasverschillen. Retourpinnen is in dat opzicht een mooie toevoeging aan deze trend. Retourpinnen is een omgekeerde pintransactie.
De klant brengt een met pin (of creditcard) betaalde aankoop terug naar de winkel en jij voldoet de retourbetaling via de pinautomaat.
Contactloos betalen
Contactloos betalen is de relatief nieuwste vorm van pinnen. Klanten kunnen contactloos kleine bedragen snel en makkelijk afrekenen, zonder pincode. Voor bedragen boven de € 25,- is wel altijd een pincode vereist.
Met contactloos betalen gaat pinnen een stuk sneller en hoeven klanten minder lang te wachten aan de kassa. Service!
Rabo OmniKassa 2.0
Verschillende onderdelen die we hierboven los hebben beschreven, kunnen worden gebundeld in de Rabo OmniKassa 2.0. Dit is een overkoepelend systeem voor (web)winkeliers waar alle online betaalmethoden (Rabo OnlineKassa) en alle pinoplossingen (Rabo SmartPin, contactloos betalen, retourpinnen en pinautomaten) worden gecombineerd.
Tips van de redactie
Alle betaalmethoden voor ondernemers
Een overzichtelijke administratie opzetten doe je zo
Wat je moet weten over retourpinnen
Bedrijf starten: hoe ontvang ik mijn geld?
Betalingstermijnen op facturen, hoe zit dat?