Offerte maken? Artikel met handige tips voor starters

5 tips voor het maken van een offerte

Een offerte maken doe je bijna altijd op verzoek van een (potentiële) klant of opdrachtgever. In deze prijsopgave vermeld je zo specifiek mogelijk welke diensten jij (of jouw personeel) gaat uitvoeren en welke voorwaarden hieraan verbonden zijn. Welke zaken mogen in een goede offerte niet ontbreken?

Download een gratis voorbeeldofferte

Als je uitzicht hebt op een nieuwe klant of opdrachtgever, kan dat best spannend zijn. Ga jij voor het eerst een offerte opstellen? Dan wil je zeker weten dat op het A4tje met jouw aanbieding niets belangrijks ontbreekt, zodat je een goede indruk achterlaat bij je prospect.

Om jou hiermee op weg te helpen, hebben wij een speciale (fictieve) voorbeeldofferte opgesteld die je gratis kunt downloaden. 

Klik op het plaatje hieronder om het voorbeeld van de offerte gratis te downloaden (dit bestand opent in PDF). 

Onder de voorbeeldfactuur gaat het artikel verder met uitleg over welke gegevens je altijd op jouw offertes moet vermelden. Zo weet je zeker dat je straks niets vergeet.

Gratis voorbeeld offerte - PDF

1. Welke gegevens staan in een offerte?

Een offerte is niet zomaar een A4tje waarop je even kort melding maakt van de te verkopen opdracht in kwestie.

Vanaf het moment dat de klant de offerte ondertekent, wordt deze namelijk beschouwd als een juridische overeenkomst. Het is dus zaak om hier zo zorgvuldig mogelijk mee om te gaan.

Zorg ervoor dat de offerte er aantrekkelijk en overzichtelijk uitziet. Maak gebruik van je huisstijl, verwijs indien relevant naar een eerder contactmoment met de klant en vermijd jargon. Een offerte is sowieso niet compleet zonder de volgende elementen:

  • jouw bedrijfsgegevens;
  • klangegevens;
  • datum;
  • offertenummer;
  • korte samenvatting van de gevraagde werkzaamheden
  • jouw uurtarief of totale prijs
  • geldigheidsduur van de offerte

2. Moet ik verwijzen naar mijn algemene voorwaarden?

Verplicht is het niet, maar als je algemene voorwaarden hebt opgesteld (laten opstellen) is het verstandig om deze ook meteen mee te nemen in je offertemail.

Zo weet een potentiële klant meteen waar hij aan toe is en kunnen latere conflicten over bijvoorbeeld uitgestelde leveringen of aansprakelijkheid vaak worden voorkomen.

3. Geef je een specifiek of globaal kostenplaatje?

Vermeld in offertes naast het standaard uurtarief ook altijd eerlijk eventuele bijkomende kosten.

Is het bedrag op de offerte inclusief of exclusief btw?

Moeten er bij aanvang van de opdracht bepaalde materialen of machines aanwezig zijn op de locatie? En hoe zit het met de reiskosten?

Onthoud: hoe concreter jij bent in de offerte, des te kleiner het risico dat je later met incomplete of achterstallige betalingen te maken krijgt.


Tip! Gratis PDF: uurtarief berekenen

Over de juiste hoogte van een tarief is online veel informatie te vinden. Ook op deze site staan de nodige artikelen die over dit onderwerp gaan.

Wil jij weten hoe je tot een goed bedrag komt en wanneer het moment daar is om jouw tarief te verhogen? Download dan gratis onze whitepaper en ontvang onze tips direct in je mailbox.

Download gratis PDF


4. Moet ik een planning in de offerte opnemen?

Dat hangt van de omvang van de opdracht af. Gaat het om een klus waaraan je naar verwachting slechts een dag(deel) kwijt zult zijn? Dan is het in de meeste gevallen niet nodig om een planning te maken.

Gaat de opdracht aanzienlijk meer tijd in beslag nemen? Bijvoorbeeld enkele weken of zelfs maanden? Dan kun je overwegen om ook een (voorlopig) schema toe te voegen.

Zo krijgt een klant of opdrachtgever direct een goed beeld van de totale duur en omvang van de werkzaamheden.

De planning moet in ieder geval overzichtelijk zijn en aangeven wie, wat en wanneer gaat opleveren.

Indien het voor het uitvoeren van de opdracht noodzakelijk is dat de opdrachtgever achtergrondinformatie, extra materialen of documentatie aanlevert, moet je dat ook duidelijk vermelden.

5. Hoe snel moet ik een offerte versturen?

Het liefst zo snel mogelijk natuurlijk. Met name kleinere bedrijven kunnen hierop inspelen door de offerte sneller te versturen dan (grotere) concurrenten.

Als het gaat om het binnenhalen van een nieuwe klant of opdrachtgever ben je immers meestal niet de enige die in de running is.

Wanneer jouw prijsopgave voldoende duidelijkheid geeft over de geboden diensten of totale kosten én snel binnenkomt, zal een opdrachtgever jou wellicht sneller het voordeel van de twijfel geven.

Haastige spoed is zelden goed, maar in dit geval dus wel, mits je goed oplet dat er geen onzorgvuldigheden in de offerte staan.

Een onvolledig bankrekeningnummer vermelden of spelfout of typo in de bedrijfsnaam - of nog erger: de persoon aan je wie de offerte adresseert - is dodelijk: dit kan jouw offerte linea recta in de prullenbak doen belanden. Controleer deze dus goed voordat je hem daadwerkelijk naar je klant verstuurt.

Bijgewerkt op: 31-05-2017

Wat vind je van dit artikel?

x13
x5

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 2.549 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.