5 tips voor het maken van een offerte

Bijgewerkt op 18 maart 2022
5 min  leestijd
52.858
Image
Offerte maken en opstellen

Hoe maak je een goede offerte? Met zo'n prijsopgave doe je een voorstel aan nieuwe en bestaande klanten. Nog niet zoveel ervaring mee? Lees de tips en download gratis een voorbeeldofferte.

Offerte opstellen

Als je uitzicht hebt op een nieuwe klant of opdrachtgever, kan dat best even spannend zijn. Ga jij voor het eerst een offerte opstellen? Dan wil je zeker weten dat er niets belangrijks ontbreekt in je offerte. Zo laat je een goede indruk achter.

Gratis voorbeeldofferte downloaden

Om je hiermee op weg te helpen, hebben we een fictieve voorbeeldofferte opgesteld die je gratis kunt downloaden. Klik op de afbeelding hieronder, het bestand opent in PDF. Onder de voorbeeldofferte gaat het artikel verder met uitleg over welke gegevens je altijd op jouw offertes moet vermelden. Zo weet je zeker dat je straks niets vergeet.

Image
Gratis voorbeeld offerte - PDF

 

 

1. Belangrijke gegevens in een offerte

Een offerte maken is niet alleen een document opstellen waarop staat wat je gaat leveren. Vanaf het moment dat de klant de offerte ondertekent, wordt deze namelijk beschouwd als een juridische overeenkomst. En ben je verplicht de afspraken na te komen. Het is dus zaak om hier zo zorgvuldig mogelijk mee om te gaan.

Aantrekkelijk en overzichtelijk

Zorg er om te beginnen voor dat de offerte er aantrekkelijk en overzichtelijk uitziet. Maak daarvoor gebruik van je huisstijl. Verwijs indien relevant naar een eerder contactmoment met de klant en vermijd jargon. In een goede offerte komen in elk geval deze aspecten terug:

  • Jouw bedrijfsgegevens
  • Klantgegevens
  • Datum
  • Offertenummer
  • Korte samenvatting van de gevraagde werkzaamheden
  • Je uurtarief of totale prijs
  • Geldigheidsduur van de offerte

2. Verwijzen naar algemene voorwaarden

Het is niet verplicht om te verwijzen naar je algemene voorwaarden. Maar heb je die opgesteld? Dan is het verstandig om deze ook meteen mee te nemen in je offertemail. Zo weet een potentiële klant meteen waar hij aan toe is en kunnen latere conflicten over bijvoorbeeld uitgestelde leveringen of aansprakelijkheid in veel gevallen worden voorkomen.

Let op: als je de algemene voorwaarden niet meestuurt, mag je ze in het geval van een conflict niet ineens laten gelden.

3. Vermelden bijkomende kosten

Vermeld in je offerte naast het standaard uurtarief ook altijd eventuele bijkomende kosten:

  • Is het bedrag op de offerte inclusief of exclusief btw? En welk btw-tarief je hanteert: hoog of laag?
  • Moeten er bij aanvang van de opdracht bepaalde materialen of machines aanwezig zijn op de locatie?
  • Hoe zit het met de reiskosten?

Onthoud: hoe concreter jij bent in je offerte, des te kleiner het risico dat je later met incomplete of achterstallige betalingen te maken krijgt.

Whitepaper Uurtarief cover

Een (hoger) uurtarief bepalen?

In zes stappen naar een passende prijs. Gebruik de infographic om jouw uurtarief te berekenen.  En check of het tijd is om je tarief te verhogen.

Download gratis PDF

4. Planning meenemen in de offerte

Moet je een planning meenemen in je offerte? Dat hangt van de omvang van de opdracht af. Gaat het om een klus waaraan je naar verwachting slechts een dag(deel) kwijt zult zijn? Dan is het in de meeste gevallen niet nodig om een planning te maken.

Gaat de opdracht meer tijd in beslag nemen? Bijvoorbeeld enkele weken of zelfs maanden? Dan kun je overwegen om ook een (voorlopig) schema toe te voegen.

Duur van de werkzaamheden

Zo krijgt een klant of opdrachtgever direct een goed beeld van de totale duur en omvang van de werkzaamheden. De planning moet in ieder geval overzichtelijk zijn en aangeven wie wat precies gaat opleveren (en wanneer).

Indien het voor het uitvoeren van de opdracht noodzakelijk is dat jouw opdrachtgever achtergrondinformatie, extra materialen of documentatie aanlevert, moet je dat ook duidelijk vermelden.

5. Offerte versturen

Het liefst verstuur je een offerte zo snel mogelijk. Met name kleinere bedrijven kunnen hierop inspelen door de offerte sneller te versturen dan (grotere) concurrenten. Als het gaat om het binnenhalen van een nieuwe klant of opdrachtgever, ben je meestal niet de enige die in de running is.

Wanneer jouw prijsopgave voldoende duidelijkheid geeft over de geboden diensten of totale kosten én snel binnenkomt, zal een opdrachtgever jou wellicht sneller kiezen. Haastige spoed is zelden goed, maar in dit geval dus wel. Mits je goed oplet dat er geen onzorgvuldigheden in de offerte staan.

Controleer daarom vóór het verzenden altijd:

Storende fouten kunnen ervoor zorgen dat jouw offerte linea recta in de prullenbak belanden. Loop alles dus nog een keertje na voordat je de offerte daadwerkelijk naar je klant verstuurt.

ZZP rekening

De Rabo ZZP rekening, ideaal voor zzp'ers

Betaal alleen voor wat je gebruikt, zonder vaste kosten. 
Bekijk de voordelen

De meest gestelde vragen over een offerte

  • Wat is een offerte?
    Een offerte is een document met een voorstel over de goederen of diensten die je gaat leveren. In een offerte geef je een specifieke beschrijving van wat je precies gaat leveren en wat dit gaat kosten.
  • Wat staat er in een offerte?
    Je vermeldt in een offerte in ieder geval je eigen bedrijfsgegevens, de contactgegevens van je klant, de datum, een offertenummer, een beschrijving van de werkzaamheden, je uurtarief of totaalprijs, de geldigheidsduur van de offerte en een verwijzing naar je algemene voorwaarden.
  • Waar vind ik een voorbeeld van een offerte?
    Ook al weet je wat er allemaal in een offerte moet staan, het is altijd fijn om een voorbeeld van een offerte bij de hand te hebben. Zo weet je precies waar welk onderdeel hoort te staan. Hier vind je een voorbeeld van een offerte.

Meer over zzp

Meer over zzp
8 redenen om ondernemer te worden

Help mee om IkGaStarten te verbeteren!

Wil jij ons feedback geven om IkGaStarten nóg beter te maken? Geef jouw mening via ons lezersonderzoek (duurt max. 7 minuten). 

Sluiten