Persoonlijkheidsmodel: het enneagram
Een bekende manier is het enneagram, een persoonlijkheidsmodel dat negen persoonlijkheidstypen onderscheidt. Bij ieder type mens hoort een aparte persoonlijkheidsbeschrijving met zijn/haar:
Persoonlijkheidstypen
Het enneagram bestaat de volgende uiteenlopende persoonlijkheidstypen:
- De Perfectionist: streeft continu naar totale perfectie in alles wat hij doet
- De Gever/Helper: geeft hulp en steun en zal dit doorgaans ook terug ontvangen
- De Succesvolle Werker: is een doener en werkt doelgericht naar succes toe
- De Romanticus: wil een 'groots en meeslepend leven'
- De Waarnemer: vergaart kennis en wijsheid en analyseert op afstand
- De Loyalist: is een verantwoordelijke, betrouwbare, maar bange twijfelaar
- De Levensgenieter: is een enthousiaste avonturier die vaak diepgang mist
- De Baas: is een autoritaire, zelfverzekerde machthebber
- De Bemiddelaar: is een kameleon die continu zoekt naar harmonie
Kernkwadranten
Met het kernkwadrantenmodel worden de specifieke persoonseigenschappen, leerpunten en gevoeligheden in kaart gebracht.
Het model is ontwikkeld rondom de begrippen kernkwaliteit, valkuil, allergie en uitdaging. In het kwadrant wordt de onderlinge samenhang zichtbaar.
Binnen grotere organisaties wordt het kernkwadrantenmodel regelmatig gebruikt voor managementtrainingen. Het is een hulpmiddel voor het creëren van zelfinzicht, het definiëren van ontwikkelpunten en het analyseren en bespreekbaar maken van problemen in interactie.
Kwadrant van Ofman
Het kernkwadrant is opgesteld door Daniel Ofman en wordt ook wel het kwadrant van Ofman genoemd.
De veelgebruikte methode van Myer-Briggs slaagt erin om fundamentele patronen in het functioneren van mensen te signaleren en te verklaren.
MBTI (Myer-Briggs)
Een oude bekende in de communicatiewereld: de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een veelgebruikt persoonlijkheidsmodel dat fundamentele patronen in het functioneren van mensen signaleert en verklaart.
Het is het meest gebruikte - en best onderzochte - instrument om verschillen tussen persoonlijkheden te begrijpen. Op grond van de verschillen zijn zestien persoonlijkheidstypen vastgesteld. Met behulp van de MBTI kan een startend ondernemer:
- Het zelfinzicht vergroten
- Strategischer en gerichter acquisitie voeren
- De samenwerking (met de klant of collega's) verbeteren
- Een sterkte- en zwakteanalyse (SWOT) van zichzelf of het bedrijf maken