Acquisitie

Acquisitie met lef: 3 tactieken

Acquisitie; niet iedereen is een natuurtalent, maar je kunt het wél leren. Zeker voor starters is het ontzettend belangrijk om voldoende te werken aan het binnenslepen van nieuwe klanten en opdrachten. Laat je inspireren door deze voorbeelden met een flinke portie lef.

1. Verras je prospect met een killer elevator pitch

Met een kort en krachtig verhaal wind je iedere potentiële klant om je vinger. De ideale manier is de elevator pitch. In maximaal twee minuten overtuig je je (potentiële) klant van jouw product of dienst. Denk hierbij aan de drie P's:

  • Signaleer een probleem waar de klant mee zit
  • Maak het verhaal persoonlijk, vertel bijvoorbeeld een leuke anekdote
  • Vertel met passie. Als jij niet enthousiast bent, hoe kun je dan van een klant verwachten dat die dit wel wordt?

In de Startversterker lees je nog meer over hoe je een killer elevator pitch schrijft.

2. Cold calling, je kunt het!

Ijskoud bellen, het blijft een vak apart. Het klinkt misschien eng, maar je hebt absoluut niets te verliezen. Kijk je erg op tegen het bellen? Plan het dan in je agenda en accepteer niet van jezelf dat je het uitstelt.

Het kan helpen om eerst meer te bellen met bekenden. Bel na een tijdje eens een grote corporate! Ook zij hebben soms een juridisch adviseur/vormgever/handmasseur nodig. Brutalen hebben de halve wereld.

Tip: Laat het beschrijvende deel van je naam weg als je een gesprek opent. Dus met ABC in plaats van ABC handmassages. Zo wimpelt je gesprekspartner je niet meteen af omdat hij/zij al wekelijks een fijne handmasseur over de vloer laat komen. Dit geeft je extra tijd om het gesprek op te bouwen.

Tip Lees hier alles over het vinden van je ideale bedrijfsnaam

3. Durf verrassend te openen

Of je iemand nu aan de telefoon hebt of face-to-face spreekt, je verhaal valt of staat met de opening. Bedenk zelf maar: hoe geïnspireerd ben je als je voor de zoveelste keer gebeld wordt met een 'zeer gunstig' aanbod van een energieleverancier omdat je ingeschreven staat bij de KvK? 

De meeste mensen haken bij de eerste paar zinnen al af. Je hebt de eerste tien seconden van een gesprek om indruk te maken op je gesprekspartner.

Probeer meteen de aandacht te trekken en uit te nodigen door middel van aanknopingspunten als actualiteit en zaken waarvan je zeker weet dat ze spelen bij het bedrijf waar je naar belt. Zorg er wel voor dat deze onderwerpen altijd te maken hebben met je business.

Pas op: AVG!

Let op! Sinds de komst van de AVG mag je niet meer zomaar contactgegevens van potentiële klanten opzoeken. Hiermee schendt je namelijk hun privacy. Uiteraard mag je wel een bedrijf opbellen en vragen doorverbonden te worden. Het is dan nog veel belangrijker om je gesprekspartner direct te overtuigen.

Uit onderzoek van IkGaStarten blijkt dat een groot deel van de ondernemers nog niet klaar is met hun voorbereiding op de wet AVG. Lees hier alles over hoe je je bedrijf AVG-proof maakt.

Bijgewerkt op: 13-08-2018

Wat vind je van dit artikel?

x6
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Je hebt de stap genomen om te starten als zzp’er, maar wat komt hier allemaal bij kijken? Een spoedcursus zzp'er worden aan de hand van vijf basisvoorwaarden: van een ondernemingsplan tot het openen van een zakelijke rekening.

Starten als zzp'er
Starten als zzp'er

Bedrijf starten

Het starten van een eigen bedrijf is een leuk, maar ook intensief proces waarbij meer komt kijken dan je denkt. Wil je gaan beginnen in bijvoorbeeld de zakelijke dienstverlening, horeca, zorg of een andere sector? Dan vind je op IkGaStarten nuttige informatie en tips om goed van start te gaan. Enkele belangrijke stappen zijn:

  1. De laatste ontwikkelingen checken in jouw branche
  2. Het schrijven van een ondernemingsplan
    Probeer het Business Model Canvas
  3. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK)
  4. Uitzoeken wat voor ondernemer je bent voor de belasting​
  5. Goed je administratie regelen? Overweeg het openen van een zakelijke rekening

Lees alle stappen in het artikel: zo begin je een eigen zaak.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.