Acquisitie met lef: 3 tactieken
Acquisitie; niet iedereen is een natuurtalent, maar je kunt het wél leren. Zeker voor starters is het ontzettend belangrijk om voldoende te werken aan het binnenslepen van nieuwe klanten en opdrachten. Laat je inspireren door deze voorbeelden met een flinke portie lef.
1. Verras je klant met een killer elevator pitch
Met een kort en krachtig verhaal wind je iedere potentiële klant om je vinger. De ideale manier is de elevator pitch. In maximaal twee minuten overtuig je je (potentiële) klant van jouw product of dienst. Denk bij acquisitie aan de drie P's:
- Signaleer een Probleem waar de klant mee zit
- Maak het verhaal Persoonlijk, vertel bijvoorbeeld een leuke anekdote
- Vertel met Passie. Als jij niet enthousiast bent, hoe kun je dan van een klant verwachten dat die dit wel wordt?
In de Startversterker lees je nog meer over hoe je een killer elevator pitch schrijft.
2. Cold calling, wat is dat?
Een vorm van acquisitie is cold calling. Wanneer je aan cold calling doet, bel je een potentiële klant waar je nog helemaal geen relatie meer hebt. Het klinkt misschien eng, maar je hebt absoluut niets te verliezen.
Kijk je erg op tegen het bellen? Plan het dan in je agenda en accepteer niet van jezelf dat je het uitstelt.
Het kan helpen om eerst meer te bellen met bekenden. Bel na een tijdje eens een grote corporate! Ook zij hebben soms een juridisch adviseur/vormgever/handmasseur nodig. Brutalen hebben de halve wereld.
Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.
Indruk maken met je bedrijfsplan?
3. Acquisitie voor gevorderden: durf verrassend te openen
Of je iemand nu aan de telefoon hebt of face-to-face spreekt, je verhaal valt of staat met de opening. Bedenk zelf maar: hoe geïnspireerd ben je als je voor de zoveelste keer gebeld wordt met een 'zeer gunstig' aanbod van een energieleverancier omdat je ingeschreven staat bij de KvK?
De meeste mensen haken bij de eerste paar zinnen al af. Wanneer het om acquisitie gaat heb je de eerste tien seconden van een gesprek om indruk te maken op je gesprekspartner.
Succesvolle acquisitie
Tip: Laat het beschrijvende deel van je naam weg als je een acquisitiegesprek opent. Dus met ABC in plaats van ABC handmassages. Zo wimpelt je gesprekspartner je niet meteen af omdat hij/zij al wekelijks een fijne handmasseur over de vloer laat komen. Dit geeft je extra tijd om het gesprek op te bouwen.
Tip Lees hier alles over het vinden van je ideale bedrijfsnaam
Probeer meteen de aandacht te trekken en uit te nodigen door middel van aanknopingspunten als actualiteit en zaken waarvan je zeker weet dat ze spelen bij het bedrijf waar je naar belt. Zorg er wel voor dat deze onderwerpen altijd te maken hebben met je business.
Pas bij acquisitie op voor de AVG!
Let op! Sinds de komst van de AVG mag je niet meer zomaar contactgegevens van potentiële klanten opzoeken. Hiermee schendt je namelijk hun privacy. Uiteraard mag je wel een bedrijf opbellen en vragen doorverbonden te worden. Het is dan nog veel belangrijker om je gesprekspartner direct te overtuigen.
Uit onderzoek van IkGaStarten blijkt dat een groot deel van de ondernemers nog niet klaar is met hun voorbereiding op de wet AVG. Lees hier alles over hoe je je bedrijf AVG-proof maakt.
9 voordelen van een zakelijke rekening
Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?