marieke

De klachtenafhandeling

Het afhandelen van klachten van klanten is een hot issue. En terecht, er is veel mis met de klachtenafhandeling door bedrijven.

Het goede nieuws hiervan is dat u zich op dit terrein dus kunt onderscheiden van de massa. Door uw klanten wél fatsoenlijk te woord te staan. Door ze geen irritante wachtmuziekjes te bieden en daarvoor ook nog eens 50 eurocent per minuut te vragen. En door ze bovendien niet met een kluitje in het riet te sturen.

Klant is koning
De klant is koning. Een bekend gezegde, dat natuurlijk niet helemaal opgaat. Sommige klanten voelen zich zó koning dat ze vinden dat ze alleen maar rechten hebben. Het is aan u en uw team om daarin precies de juiste route te vinden. Natuurlijk is het belangrijk dat uw klanten, zeker als ze ergens ontevreden over zijn, geduldig, netjes en vooral begripvol te woord gestaan worden. Natuurlijk kunt u beter uw klant af en toe gelijk geven, ook al bent u er van overtuigd dat u zélf gelijk heeft. Wat dat betreft is de klant inderdaad koning.

Ambassadeur
Maar wel in uw belang. Immers, een klant wiens probleem goed wordt opgelost, zelfs al is de oorzaak van het probleem arbitrair, zal zich een ambassadeur van uw bedrijf gaan tonen. Mooiere marketing kunt u zich niet wensen. Maar er is natuurlijk wel een grens. Sommige klanten maken er een sport van om bedrijven uit te testen, te sarren, dingen gedaan te krijgen waar ze geen recht op hebben. U moet daarin een streep trekken. En dat is lang niet altijd even eenvoudig.

Klantvriendelijk
Klantvriendelijkheid kan u veel opleveren. Er is een supermarktconcern dat er geen enkel probleem van maakt als klanten een half opgegeten taart terug komen brengen met de mededeling dat hij toch niet zo beviel. Ze krijgen gewoon een nieuwe. Het kost deze supermarkt misschien wat hoongelach en wat geld, maar het maakt ze wel een van de meest klantvriendelijke supermarkten van Nederland.
 

Gepubliceerd op:
20-01-2011

Wat vind je van dit artikel?

x1
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een webshop starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Ook als internetondernemer krijg je te maken met (overheids)regels en is goed voorbereiden essentieel voor een succesvolle start van je webshop. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: zo maak je van jouw webwinkel een succes.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.