marieke

5 manieren om marktonderzoek te doen

Een essentieel onderdeel van het vaststellen van een marketingbeleid voor uw nieuwe bedrijf, is het houden van een marktonderzoek. U kunt immers nog zo'n goed zakelijk idee hebben, er moet wel een markt bestaan voor de producten of diensten die u met uw onderneming gaat leveren. In deze checklist leest u op welke manieren dit kan: 5 manieren om marktonderzoek te doen.

Tip! Actueel artikel over marktonderzoek lezen? Ga naar: 8 manieren om branche- en marktonderzoek te doen.

Voordat u met een marktonderzoek kunt beginnen, moet u eerst bepalen welke vorm voor u het meest van toepassing is. Bij een zogenaamd kwalitatief onderzoek verzamelt u bijvoorbeeld een kleine groep mensen (zie punt 5) waaraan tijdens een persoonlijke ontmoeting open vragen worden gesteld. U kunt ervoor kiezen om dit zelf te doen of hiervoor een speciale interviewer in te schakelen. Het voordeel van een dergelijk klein onderzoek is dat u meer in detail kunt gaan en de geïnterviewden hun antwoorden ter plekke kunnen toelichten.

Representatief

Als u op een grotere schaal wilt onderzoeken of er een markt bestaat voor uw nieuwe product of dienst, kunt u wellicht beter kiezen voor een kwantitatief onderzoek. Hiermee kunt u een aanzienlijk grotere groep respondenten ondervragen en daardoor nauwkeurige gegevens achterhalen die representatief zijn voor de hele doelgroep. De vragenlijst is in de regel in multiple choice-vorm; dat betekent dat de zowel de vragen als de antwoordopties vast staan. De onderzoeksresultaten kunnen vervolgens nauwkeurig worden weergegeven in tabellen, grafieken en percentages.

Vormen van marktonderzoek

Overigens is het geen uitzondering dat beide onderzoeksvormen worden gecombineerd, bijvoorbeeld door een aantal open vragen op te nemen in een vragenlijst. Hieronder vindt u een lijst met voor- en nadelen van de vijf bekendste vormen van marktonderzoek:

1. Online enquête

U heeft er zelf vast wel eens eentje ingevuld: de online enquête is dan ook de populairste onderzoeksmethode van tegenwoordig. Het is bovendien de goedkoopste optie, en u bereikt er snel en gemakkelijk veel mensen mee, die anoniem de vragenlijst vanachter hun computer kunnen invullen en terugsturen. Die anonimiteit is overigens zowel een voor- als een nadeel. Wanneer blijkt dat hun privégegevens geheim blijven, zullen gebruikers vaker geneigd zijn aan de enquête mee te werken.

Maar u weet uiteindelijk nooit helemaal zeker wie de vragenlijst heeft ingevuld, de respondent zelf of iemand anders uit het gezin die op de link heeft geklikt. Mocht u een prijs verloten onder de respondenten, zal het aantal reacties zeker toenemen, maar is het risico op klakkeloos ingevulde vragen lijsten weer stukken groter. Dat laatste kunt u ondervangen door een controle in te bouwen, die te snel ingevulde enquêtes automatisch niet meeneemt in de resultaten. Als u echt concrete informatie wilt vaststellen, kunt u ook een speciaal onderzoeksbureau inhuren. De kosten zijn dan hoger, maar zo kunt u wel een serieuze doelgroep bereiken, waardoor de resultaten een stuk betrouwbaarder zullen zijn.

2. Schriftelijke enquête

Echt vaak komt het niet meer voor dat mensen een enquête per post ontvangen, maar het kan nog steeds. Hierbij verstuurt u de vragenlijst met een bijgesloten frankeerde antwoordenvelop en wacht vervolgens af tot de enquêtes worden teruggestuurd. Vergeet ook niet er een begeleidende brief bij te doen, waarin u beschrijft waar het onderzoek over gaat en - nog belangrijker - waarom u de vragenlijst juist naar deze persoon stuurt. Benadruk daarnaast dat alle gegevens vertrouwelijk behandeld zullen worden.

Een voordeel van een schriftelijke enquête is dat de ontvanger de vragenlijst kan invullen wanneer het hem of haar uitkomt. Echter, de respons valt vaak lager uit dan bij een online vragenlijst, omdat de optie erg vrijblijvend is. Als de ontvanger de brief in eerste instantie even weglegt, deze vervolgens vergeet en de vragenlijst uiteindelijk bij het oud papier belandt, blijft u met lege handen achter. Het is daarom verstandiger om een schriftelijke enquête deel uit te laten maken van het marktonderzoek, maar hier niet alle hoop op te vestigen.

3. Persoonlijk vraaggesprek

Een persoonlijk vraaggesprek is zoals eerder beschreven een bekende vorm van kwalitatief onderzoek, waarbij u - of de specialist die u ervoor inhuurt - persoonlijke interviews houdt met respondenten. Het grootste voordeel is dat u zo een gedetailleerd beeld krijgt van hoe uw doelgroep over het product of de dienst denkt. Ook handig: u kunt uitgebreid doorvragen en u ziet de emoties die een vraag oproepen.

Er zijn echter ook nadelen. Zo kan het behoorlijk lastig zijn om conclusies te verbinden aan de resultaten van persoonlijke vraaggesprekken. Ieder interview verloopt immers anders; door de uitgebreidheid en het stellen van open vragen is zowel het voeren als uitwerken van zo'n gesprek een intensieve en behoorlijk tijdrovende klus.

4. Telefonische enquête

Een telefonische enquête verloopt ongeveer hetzelfde als de online versie, met als enige verschil dat u (of een bureau dat u voor deze taak inhuurt) de vragenlijst telefonisch afwerkt. Een voordeel is het directe contact met respondenten; u kunt bij afwijkende of onduidelijke antwoorden eventueel nog doorvragen. Een nadeel van telefonische enquêtes is dat de agressieve telemarketing van de laatste jaren ervoor heeft gezorgd dat mensen tegenwoordig minder snel bereid zijn om hun medewerking te verlenen.

5. Groepssessie organiseren

Een groepssessie, ook wel groepsinterview genaamd, is de meer uitgebreide vorm van een persoonlijk interview. Laat in dit geval een groep van circa tien tot vijftien mensen bij elkaar komen en met elkaar in gesprek gaan. De bijeenkomst zal in dat geval vaker uitlopen op een uitgebreide discussie dan dat het een standaard vraag-antwoordgesprek wordt, maar ook discussies kunnen een nuttig aspect zijn van een marktonderzoek.

De onderlinge interactie in een groep kan voor verrassende uitkomsten zorgen. Anderzijds kan het zijn dat er tijdens de sessie teveel wordt afgeweken van het hoofdonderwerp en dat achteraf blijkt dat u weinig tot niets aan de gekregen antwoorden hebt. Een goede discussieleider - of u dat nu zelf bent of hier een specialist voor uitnodigt - is daarom zeker geen overbodige luxe.

Stappenplan voor Ondernemers

Bij het starten van een bedrijf komt veel kijken. Zo moet u de juiste rechtsvorm kiezen, een ondernemingsplan schrijven en verzekeringen afsluiten. Wilt u er zeker van zijn dat u niets mist? Volg dan dit handige Stappenplan voor Ondernemers en maak een zorgeloze start.

Lees ook:
5 basisingrediënten van het marketingplan
De 4 belangrijkste P's van de marketingmix
4 tips voor het maken van reclame voor startups

Gepubliceerd op:
14-02-2012

Wat vind je van dit artikel?

x7
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Goed netwerken is een vak apart. Maar wel een vak dat je kunt leren. Krijg je kramp in je buik bij het vooruitzicht te moeten netwerken op een grote bijeenkomst? Alle begin is moeilijk en oefening baart kunst.

Zzp
96% starters wil groeien
96% starters wil groeien

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.