Marketingplan maken

Marketingplan maken

Ga aan de slag met een concreet, kort én inspirerend marketingplan dat je zo in je ondernemingplan kunt plakken.

Als startende ondernemer brainstorm je veel over de marketing van je product. Hoe zet je je product in de markt? Waar zitten je klanten? Hoe bereik je ze? 

Dit artikel gaat niet over de – belangrijke! - fase van filosoferen over je plan en ambitie. Hier gaat het heel concreet over het onderwerp marketing als onderdeel van je businessplan.

Marketingplan in je ondernemingsplan

Banken en investeerders willen in elk businessplan ook een marketingplan zien. Dit artikel helpt je om dit hoofdstuk te schrijven. 

Ben je nog niet toe aan het schrijven van je ondernemingsplan? Ga eerst aan de slag met dit doe-artikel voor een strak plan.

Marketingmix

In het marketingplan voor de bank of investeerder werk je de marketingmix uit. In de marketingmix kun je nog altijd uitgaan van de klassieke 5 P’s:

Dit zijn de belangrijkste factoren die je marketingstrategie bepalen en voor lezers van je ondernemingsplan geven de 5 P's nog altijd een lekker concreet, goed te beoordelen overzicht. Ben je benieuwd naar alternatieven? Lees dan de marketingmix 2.0 met C’s

1. Product / dienst

whitepaper onderningsplan

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis plan

In het onderdeel 'markt' van je ondernemingsplan breng je de markt in kaart. Nu concretiseer je hoe jouw product daarin past. Beschrijf voor de bank of een investeerder wat je precies gaat verkopen.

Heb je een unieke inkooppositie, bijvoorbeeld een exclusieve distributiedeal voor een bepaald merk? Of een patent dat al heel succesvol is getest? Dat is belangrijke informatie voor je lezer. Maak er geen advertentie van, maar focus op relevante, praktische informatie. Bijvoorbeeld:  

  • Start je met een schoonheidssalon? Maak dan een lijst van de behandelingen die je zult uitvoeren en wanneer je die biedt.
  • Start je met concept store? Vertel dan welke producten en merken je zult verkopen.
  • Start je als freelancer? Vertel dan welke diensten je biedt. Denk daarbij ook aan producten, zoals een strippenkaart voor vaste klanten of e-coaching.

2. Prijs

Zet een prijslijst in je marketingplan. Let op: in je financiële hoofdstuk ga je in detail. Hier kun je kort volstaan met een overzicht van consumentenprijzen, jouw marges en een korte onderbouwing van je keuzes.

Verkoopprijs in je marketingplan

Onderbouw de keuze voor je prijzen kort, bijvoorbeeld met een concurrentievergelijking. Dit is zeker belangrijk als je denkt dat de lezer geen beeld heeft van een goede vraagprijs voor jouw product of dienst.

Kun je onderbouwen dat klanten deze prijs willen bepalen? Doe dat dan ook. Bijvoorbeeld: je hebt al betalende klanten. Of je hebt goed marktonderzoek gedaan. Of je kunt aantonen dat een succesvolle concurrent een vergelijkbare prijs hanteert. 

Uurtarief in je marketingplan

Onderbouw ook kort je eigen uurtarief. Misschien heb je een lager uurtarief van je concurrent. Hoe maak je dit goed? Verwacht je een hogere bezettingsgraad of lagere vaste lasten? En zit je juist wat hoger dan gemiddeld, beschrijf dan kort waarom je denkt dat klanten wel bereid zullen zijn wat meer te betalen. 

> Lees hoe je het juiste uurtarief bepaalt.

3. Plaats

Wat zijn je distributiekanalen? Waar ziet je klant je product? Waar kan hij of zij fysiek naartoe komen? En wat zijn relevante gegevens over die locaties? Denk aan:

  • Bereikbaarheid
  • Aanwezigheid van je doelgroep
  • Infrastructuur voor ondernemers
  • Aanloop en zichtbaarheid
  • Et cetera

Ook hier geldt: voorkom wollige, reclamische taal. Zorg dat je gewoon goed onderbouwt dat je op de goede plaats zit. Denk ook aan online plaatsen waar je klant je product kan afnemen.

4. Promotie

Hoe zorg je dat je product zichtbaar is? Hoe verleid je klanten? Welke kanalen zet je in voor promotie?

Contentmarketing

Hoe gebruik je je website en social media? Heb je een strategie voor SEA (zoekmachine-adverteren) en SEO (vindbaarheid online)? Heb je een plan om je klanten te blijven binden aan je merk?

Laat zien dat je hierover hebt nagedacht en deel in je plan bijvoorbeeld je URL’s en accounts ter onderbouwing. Of neem (een deel van) je contentkalender op, zodat je laat zien dat je altijd zichtbaar bent.

Print: brochures en advertenties

Ga je ook adverteren in (lokale) media of maak je brochures? Zet een lijstje printmedia die je wilt inzetten in je plan. 

Fans, influencers en mond-op-mond-reclame

Vertel kort hoe je zorgt dat je klanten je ambassadeurs worden. Hier loopt online en offline vaak door elkaar. Heb je bijvoorbeeld door je oude werk een belangrijk netwerk opgebouwd? Of heb je al een launching customer? Noem dit dan in je marketingplan.

Acties en andere promotie

Andere vormen van promotie zijn natuurlijk vaak afhankelijk van je branche en product. Denk aan instore acties als je een nieuwe frisdrank gaat verkopen. Beschrijf de acties en kanalen die specifiek zijn voor wat jij gaat doen. 

  • Tip: je kunt dit onderdeel ook visualiseren met een marketingmatrix. Welk type acties en boodschappen heb je voor klanten? En via welk middel bereik je wie (en wanneer)? 

5. Personeel

Laat zien dat je je plannen ook echt kunt realiseren.  Hoe ga je om met piekbelasting? Wie heb je nodig en waarvoor? Huur je direct professionals in om je te helpen bij sales en marketing of kun je juist goed onderbouwen dat je dit voorlopig prima alleen kunt. En als je extra handjes inhuurt: wat verwacht je dat de opbrengst zal zijn? 

Schrijven van je marketingplan: 3 gouden tips

Het marketingplan is een klein onderdeel van je ondernemingsplan. Als je bovenstaande P’s in kaart hebt, kun je aan de slag. De belangrijkste tips bij het schrijven:

  1. Gebruik een voorbeeld van iemand uit jouw branche. Download hier gratis voorbeeldplannen voor de horeca, dienstverlening, detailhandel (winkel) en zzp.
  2. Maak het praktisch en scanbaar. Maak tabellen of infographics waarmee je de 5 P’s illustreert.
  3. Hou het kort. 5 A4’tjes inclusief witruimte en beeldmateriaal maximaal.

De diepte in met je marketingstrategie?

Veel ondernemers maken voor zichzelf ook een uitgebreider marketingplan. Je kijkt daarin naar je marketingstrategie en naar de operationele kant: wat is je visie en wat ga je concreet doen om je product aan de man te brengen? Idealiter blijf je dat plan volgens het principe test-check-tweak-repeat aanpassen. Lees de 7 tips voor een uitgebreid marketingplan.

Bijgewerkt op: 14-04-2020

Wat vind je van dit artikel?

x4
x6

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Als je in de WW zit en betaald werk wilt vinden, heb je twee opties: solliciteren naar een nieuwe baan of een bedrijf starten. Het UWV biedt onder meer de mogelijkheid om een bedrijf te starten met behoud van uitkering: zo start je vanuit de WW.

Starten vanuit de WW in 7 stappen
Starten vanuit de WW in 7 stappen

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tips van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten:

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.288 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.