Zakelijke rekening eenmanszaak

Heb ik als eenmanszaak een zakelijke rekening nodig?

Het openen van een zakelijke rekening voor je eenmanszaak biedt startende ondernemers veel voordelen. Een zakelijke rekening is de basis van je financiële administratie.

Bij het oprichten van een eenmanszaak moet je veel nieuwe dingen regelen. Als startende ondernemer heb je een goed ondernemingsplan geschreven, vervolgens ga je aan de slag met de belangrijke financiële en fiscale zaken. Het openen van een zakelijke rekening voor je eenmanszaak is daarbij onmisbaar. 

Zakelijke rekening eenmanszaak openen

Met het openen van een zakelijke rekening voor je eenmanszaak maak je namelijk gelijk een goede zakelijke start. Als startende ondernemer heb je dan overzicht over al je zakelijke inkomsten en uitgaven.

Zakelijke kosten en privé gescheiden

Het belangrijkste voordeel is dat zakelijk en privé gescheiden blijft. Op deze manier zie je direct hoe jouw bedrijf er financieel voor staat. 

Zakelijk bankieren geeft jouw bedrijf ook een professionele uitstraling. Je zet de rekening op naam van jouw eenmanszaak en dit vermeld je weer op offertes en facturen.

Laat opdrachtgevers of klanten het geld naar jouw zakelijke rekening overmaken en keer jezelf maandelijks een bedrag uit als salaris.

Zakelijke administratie inrichten

Iedere ondernemer met een eenmanszaak is verplicht een zakelijke administratie te voeren. Die moet de Belastingdienst bij een controle gemakkelijk kunnen checken, dus het is belangrijk dat je dit digitaal goed inricht.

De zakelijke rekening is de basis van je boekhouding en boekhouden wordt hierdoor een stuk eenvoudiger. 

Administratie tips voor startende ondernemers

Download de whitepaper Administratie opzetten en lees je hoe je jouw boekhoudproces goed organiseert. Met als bonus: 10 praktische administratietips voor starters.

Zakelijke rekening koppelen met boekhouding

De meeste ondernemers met een eenmanszaak doen tegenwoordig de boekhouding online of via een app.

Je koppelt dan een online boekhoudpakket aan je zakelijke rekening. Je betaalt meestal maandelijks abonnementskosten. In deze pakketten zitten tegenwoordig bijna alle administratieve handelingen verwerkt: 

  • Facturen en bonnen scannen of uploaden
  • Bij- en afschrijvingen automatisch in je administratie
  • Btw-aangifte automatisch opgemaakt
  • Offertes en facturen maken

Bij de Rabobank kun je met Rabo Internetbankieren Professional veel populaire boekhoudprogramma’s koppelen.

Zakelijke spaarrekening eenmanszaak openen

Als je bij de start van je eenmanszaak een zakelijke rekening opent, kun je hier gratis een zakelijke spaarrekening aan koppelen.

Je kunt de spaarrekening gebruiken voor de btw-aangifte en geld opzij zetten voor de inkomstenbelasting en de bijdrage Zorgverzekeringswet (Zvw).

Zo reken je jezelf niet te snel rijk en kun je niet per ongeluk te veel uitgeven. Ook kun je sparen voor investeringen in bedrijfsmiddelen en opleidingen.

Zakelijke betaalverzoeken sturen

Als ondernemer is het onvermijdelijk dat je een keer te maken krijgt met klanten die (te) laat jouw facturen betalen. De snelste manier om een openstaande factuur uitbetaald te krijgen, is door zakelijke betaalverzoeken te sturen via de Rabo App.

Het is een handige optie als je een openstaand bedrag wilt innen bij klanten of als je een herinnering wilt sturen met een betaallink.

Rabo Alerts instellen

Elk betaalverzoek dat je hebt verstuurd, kun je terugvinden in de Rabo App. Zo zie je meteen welke betalingen nog openstaan. Je kunt Rabo Alerts instellen. Je krijgt dan een melding als het geld binnen is.

Kosten zakelijke rekening

De kosten van een zakelijke rekening zijn bedrijfskosten en deze kun je fiscaal aftrekken.

Daarnaast bespaar je met een overzichtelijke administratie veel tijd. Als je de boekhouding uitbesteedt, scheelt dit je boekhouder veel werk (en scheelt het jou hierdoor kosten van de boekhouder).

Je verdient de kosten van een zakelijke rekening dus terug en belangrijker nog: je hebt een beter overzicht én je houdt meer tijd over om te ondernemen.

Rabo Startersvoordeel

Een zakelijke rekening bij Rabobank is de eerste 6 maanden gratis voor startende ondernemers. Dat betekent géén kosten voor je zakelijke rekening, betaalpas, internetbankieren en Rabo App. Na 6 maanden betaal je € 9,95 per maand plus transactiekosten.

Daarbij heb je ook geen kosten voor:

  • Al je Eurobetalingen
  • Informatiekosten voor saldo- en rekeninginformatie
  • Je pinbundel als je Rabo OmniKassa afneemt

Voor je overige zakelijke betalingsverkeer zoals contant geld storten en Wereldbetalingen betaal je wel de volledige kosten. Check hier jouw persoonlijke startersvoordeel



Lees ook:

Bijgewerkt op: 08-09-2020

Wat vind je van dit artikel?

x1
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Zakelijke rekening

Heb je als startende ondernemer een zakelijke rekening nodig? Hoewel het niet verplicht is, biedt een zakelijke rekening wel een aantal voordelen. Vaak zijn de kosten voor starters ook niet zo hoog.

Als jij bij de start van je bedrijf begint met zakelijk bankieren, heb je alle zakelijke inkomsten en uitgaven vanaf het allereerste begin goed op orde. Het (laten) bijwerken van de administratie wordt zo een stuk minder tijdrovend. Zo betaalt deze investering zich in veel gevallen op den duur vanzelf terug.

Voordelen:

  1. houd zakelijke en privé geldstromen gescheiden
  2. een eigen zakelijke bankpas
  3. internetbankieren (o.a. inzicht in toekomstige afschrijvingen)
  4. professionele uitstraling naar je klanten
  5. (in veel gevallen) koppeling met boekhoudpakket

Zakelijke rekening openen

Wist je dat jij als starter bij de Rabobank de eerste 6 maanden gratis bankiert? Daarnaast kun je profiteren van startersvoordeel. Lees hier alles over Startersvoordeel

Lees meer over de zakelijke rekening in deze artikelen:

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.817 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.