Starten in de zakelijke dienstverlening doe je zo

Starten in de zakelijke dienstverlening doe je zo

Meer dan de helft van de mensen die voor zichzelf beginnen doet dit in de zakelijke dienstverlening. Deze ZZP'ers werken vaak op locatie, wat het starten van een bedrijf relatief eenvoudig maakt. Toch komt er bij ondernemen meer kijken dan je denkt. Deze checklist helpt je alvast een eind op weg: starten in de zakelijke dienstverlening doe je zo.

1. Schrijf een ondernemingsplan

Ondernemen begint met een goed idee en om dit concreet te maken is een ondernemingsplan onmisbaar. Het is van groot belang om goed in kaart te brengen wat je met het bedrijf wilt gaan doen. Niet alleen om de hoofdlijnen te bepalen, maar vooral ook om deze rode draad vast te houden. Leg dus niet alleen de strategie vast, maar ook de doelgroep die je wilt aanspreken.

Ga in het businessplan ook in op alle kansen en risico's en zoek uit wat de trends en ontwikkelingen in jouw markt en regio zijn. Vind je het lastig op jouw idee goed op papier te krijgen? In deze gratis whitepaper (PDF) leggen wij uit hoe je in 10 stappen een goed bedrijfsplan maakt. Of download hier gratis voorbeelden van businessplannen voor diverse branches, waaronder ZZP en horeca..

2. Inschrijving Kamer van Koophandel

Iedere starter moet zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Je hoeft jouw bedrijf vervolgens niet ook nog zelf bij de Belastingdienst aan te melden. Dit wordt allemaal automatisch doorgegeven.

Je ontvangt na de inschrijving direct een btw-nummer en zal vanaf het moment van inschrijving in veel gevallen ook omzetbelasting moeten gaan afdragen. Deze zogenoemde btw-aangifte doe je - afhankelijk van de branche en jouw verdiensten - maandelijks, per kwartaal of één keer per jaar.

3. VAR/modelovereenkomst

Voorheen was het raadzaam om als zelfstandige professional te werken met een geldige VAR-verklaring. Deze verklaring kon je aanvragen bij de Belastingdienst. Een VAR gaf opdrachtgevers de zekerheid dat zij voor het inhuren van een freelancer achteraf niet zomaar konden worden aangeslagen voor loonbelastingen en premies. 

Update! De VAR-verklaring voor ZZP'ers is op 1 mei 2016  afgeschaft en is inmiddels vervangen door een nieuw systeem van modelovereenkomsten. Deze ZZP-modelcontracten worden vooraf goedgekeurd door de Belastingdienst en bieden dus al vooraf zekerheid voor de opdrachtgevers én -nemers over de gevolgen voor loonheffing. Je leest er alles over in het artikel: alles over het nieuwe ZZP-modelcontract.

4. Kijk naar de positiebepaling en concurrentie

Een concrete definitie geven aan zakelijke dienstverlening is makkelijker gezegd dan gedaan. De sector is een soort ratjetoe van allerlei subbranches, variërend van juridische adviesbureaus en uitzendbureaus tot reisbureaus, architecten en schoonmaakbedrijven.

Samengevat komt het  er volgens het CBS op neer dat het om alle diensten gaat die niet onder een andere noemer te scharen zijn. Tegenwoordig valt zo'n twintig procent van alle Nederlandse bedrijven onder zakelijke dienstverlening. De sector is daarmee een wezenlijk onderdeel van het bedrijfsleven geworden.

Opvallend is dat meer dan de helft van alle starters actief is in de zakelijke dienstverlening. Volgens een analyse van de Rabobank hoort maar liefst 97 procent van de bedrijven in deze sector tot het kleinbedrijf. Dit houdt in dat de meeste ondernemingen bestaan uit ZZP'ers of bedrijven met tien of minder werknemers in dienst. De concurrentie onder zelfstandige ondernemers in deze branche is dus groot.

Dat is ook niet zo vreemd, want starten in de zakelijke dienstverlening is relatief eenvoudig: je hebt in principe weinig nodig om te kunnen starten. Zelfstandige professionals worden bijvoorbeeld ingehuurd als adviseur, interim-manager of reorganisatiecoach. Hierdoor hoef je meestal weinig te investeren in een bedrijfspand, apparatuur of voorraden.

5. Speel in op de crisis

Omdat de zakelijke dienstverlening per subbranche zoveel verschilt, is er geen algemeen advies te geven over de kans op een succesvolle start. Het ene beroep is afhankelijk van een florerende economie, terwijl in een andere subbranche vrijwel altijd genoeg werk te vinden is. Een makelaar die voor zichzelf wil beginnen, is nu bijvoorbeeld beter af dan vorig jaar: de huizenmarkt is inmiddels behoorlijk aan het aantrekken.

De uitzendbranche is in dat opzicht ook afhankelijk van de economie. Tijdens een crisis is de werkloosheid hoog en de uitzendbranche de grote verliezer. Krabbelt de economie vervolgens weer op, dan klimt ook deze branche snel uit het dal.

Een adviseur in reorganisaties beleeft daarentegen in tijden van crisis gouden tijden, hoe cru dit ook klinkt. Adviserende beroepen hebben altijd perspectief: het inhuren van IT-specialisten blijft voor veel organisaties relevant, crisis of geen crisis.

andres

Ben je dienstverlener?

Hoe scoren dienstverleners in het huidige economische klimaat? Ontdek de stand van zaken op de Cijfers en Trends pagina's.

Check de laatste trends

6. Richt je op jouw specialisatie

Een ander opvallend aspect volgens de eerder genoemde brancheanalyse is dat veel starters en ZZP'ers in de leeftijdscategorie vallen van 45 jaar en ouder. Dit komt mede door de noodzaak van specialisatie in deze sector. Veel zelfstandige professionals hebben er een arbeidsverleden van zo'n vijftien jaar opzitten, waarin ze veel specialistische kennis en ervaring hebben kunnen opdoen.

Deze zelfstandigen weten dus waar hun kracht ligt, hebben een specialiteit (door)ontwikkeld en kunnen hun expertise op maat aanbieden. Een freelance interim-manager wordt immers ingehuurd om direct orde op zaken te stellen, niet om eerst nog wat ervaring op te doen.

Omdat de wereld per subbranche niet al te groot is, is het belangrijk om de opdracht goed te volbrengen. Een ontevreden klant of opdrachtgever is slecht voor je reputatie, een tevreden klant zal graag in zijn netwerk aanbevelen.

7. Netwerk erop los

Aangezien er veel ervaren ZZP'ers actief zijn in de zakelijke dienstverlening, is het van groot belang dat je - zeker in het begin - investeert in het opbouwen (en onderhouden) van zakelijke contacten. De zakelijke dienstverlening staat erom bekend dat veel opdrachten worden binnengehaald via een netwerk, dus jij moet jezelf hiertussen zien te positioneren. Houd daarom altijd bestaande contacten warm en breid je netwerk uit door naar bijeenkomsten in de regio te gaan.

Je haalt namelijk niet alleen opdrachten binnen via mond-tot-mondreclame, maar ook door actief jouw gezicht te laten zien. Een (kort) persoonlijk contact is altijd effectiever dan (veel) anonieme mails te versturen.

Een representatief visitekaartje laten maken is dan ook een must. Vergeet daarnaast niet om jouw online visitekaartje - de zakelijke website - actueel te houden. Je hoeft heus niet iedere dag een update te plaatsen, maar laat de website niet versloffen. Daarmee maak je geen goede indruk.

8. Bepaal jouw uurtarief

Ook hier komt de term specialisme weer om de hoek kijken. Iemand met veel specifieke kennis kan een hoger uurtarief bedingen dan een minder ervaren kracht. Voor exclusiviteit én kwaliteit wordt uiteindelijk altijd betaald. Desondanks worden in veel subbranches voornamelijk vaste tarieven betaald. De opdrachtgever weet doorgaans namelijk heel goed wat het gangbare uurtarief in zijn sector is. Ga daarom niet te hoog in de boom zitten.

Verder is het uurloon ook afhankelijk van hoe goed je kunt onderhandelen. Een eenmalige opdracht levert in verhouding vaak meer op dan een langdurige interimklus van een paar maanden. Daarbij ben je voor langere tijd van inkomen verzekerd en kun je dus op een iets lager tarief inzetten.

Vergeet niet dat bij de vaststelling van het uurtarief de kosten voor het pensioen en de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) zelf betaald en geregeld moeten worden. Via dit handige overzicht op loonwijzer.nl kun je per branche inschatten welke tarieven gangbaar zijn.

Lees ook

9 aandachtspunten bij het starten van een bedrijf
5 redenen om te starten in crisistijd
Alles over de Kamer van Koophandel
Een bedrijfsnaam verzinnen: waarop moet je letten?
9 subsidies en regelingen voor startende ondernemers

Bijgewerkt op: 15-11-2016 Gepubliceerd op:
20-05-2014

Dienstverlening

Leuk weetje voor op een verjaardag: meer dan de helft van de mensen die voor zichzelf begint, start een bedrijf in de zakelijke dienstverlening. Deze sector is dan ook erg breed - zo vallen onder meer makelaarskantoren en schoonmaakbedrijven onder de 'dienstverleningsparaplu' - en biedt veel mogelijkheden voor startende ondernemers.

Hieronder vind je belangrijke informatie voor ondernemers in de zakelijke dienstverlening. Kijk bijvoorbeeld eens naar:

  1. Start jij als ZZP'er in de dienstverlening? Deze checklist helpt je op weg
  2. Stappenplan 1: starten in de zakelijke dienstverlening doe je zo
  3. ​​Stappenplan 2: een eigen kapperszaak in 10 stappen

Tip: klik hier voor actuele cijfers en trends over de sector dienstverlening.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw voordeel

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Nimbles

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.