Checklist: businessplan schrijven

Checklist: het opstellen van een businessplan

Een ondernemingsplan geeft je inzicht in de haalbaarheid van je idee en het perspectief op de lange termijn. Lees hoe je op effectieve wijze een businessplan maakt als startende ondernemer.

Schrijf een eigen ondernemingsplan aan de hand van zes stappen. Klik op een stap om direct naar dat onderwerp te springen:

  1. Introductie businessplan
  2. Wat voor ondernemer ben jij?
  3. Wat wordt je bedrijfsactiviteit?
  4. Markt- en branche onderzoek
  5. Verzekeringen en vergunningen
  6. Opstellen financieel plan

In dit artikel lees je in hoofdlijnen wat nodig is voor het opstellen van een goed businessplan. Wil je liever het complete plaatje? Download dan onze gratis whitepaper: ondernemingsplan, de basis in 10 stappen

1. De introductie van je businessplan

In de introductie van jouw ondernemingsplan geef je een korte beschrijving van het te starten bedrijf.

Meestal schrijf je dit onderdeel pas als je de rest van plan hebt afgerond. De introductie wordt namelijk ook wel gezien als een samenvatting.

Dat betekent natuurlijk niet dat je niet hoeft na te denken over een goede introductie van je plan. Dit is namelijk de eerste pagina die een potentiële investeerder onder ogen krijgt.

Houd hier rekening mee:

  • Deze tekst moet nieuwsgierig maken en uitnodigen tot verder lezen. 
  • Probeer wel de verleiding te weerstaan om hier té enthousiast over jouw plannen uit te wijden. Blijf reëel.
  • Houd je introductie kort maar krachtig (in ieder geval nooit langer dan een A4tje). De uitgebreide toelichting volgt immers in de rest van het bedrijfsplan.
  • Hoe concreter jouw businessplan, des te groter de kans dat iemand het hele document leest. Zeker als je financiering nodig hebt, is dat belangrijk.

2. Wat voor ondernemer ben jij?

Eén van de eerste vragen die jij jezelf bij het opstellen van een businessplan moet stellen luidt: wat voor ondernemer ben ik? Dit beschrijf je in het eerste deel van je businessplan.

Ondernemers zijn er immers in allerlei soorten en maten. Ben jij iemand die bovenop de laatste trends zit of richt jij je liever op iets dat zich al ruimschoots bewezen heeft? En ben je een echte einzelgänger of voel jij je juist prettiger wanneer je kunt samenwerken met anderen?

Dit zijn stuk voor stuk persoonlijke eigenschappen die je in het 'persoonlijke kwaliteiten'-hoofdstuk moet vermelden.

Als jij jezelf door en door kent,  kun je immers ook goed inschatten welke expertise bij jou ontbreekt en wat de taken zijn die je wilt uitbesteden (of neerleggen bij een zakenpartner of vennoot).

3. Het ondernemersplan: je activiteiten

Mooi, zo'n nieuw bedrijf. Maar wat ga je eigenlijk doen? In dit onderdeel beschrijf je wat jouw activiteiten worden.

  • Open je een slagerij?
  • Wil jij wijn gaan importeren uit Chili? 
  • Ga jij jezelf profileren als social media-expert in de commerciële sector?
  • Wil je een baanbrekend product introduceren op de Nederlandse markt?

Leg in dit hoofdstuk exact uit wat je wilt gaat doen, hoe jij dit wilt aanpakken en op welke doelgroep jij je gaat richten.

Geef ook duidelijk aan in welke behoefte jij met jouw product of dienst wilt voorzien en hoe jij denkt dit te kunnen realiseren.

Ondernemingsplan: benoem ook mogelijke tegenslagen

Vermeld hier niet alleen de voordelen van jouw dienst of product, maar geef ook aan wat de risico's en gevaren zijn en hoe jij verwacht deze eventuele tegenslagen te kunnen opvangen.

Welke rechtsvorm kies je?

Zorg er tot slot voor dat je voor de juiste rechtsvorm kiest en besteed aandacht aan het vinden van een goede bedrijfslocatie.

4. Onderzoek jouw markt en branche

Voor ondernemers is het cruciaal om te weten hoe de markt in elkaar zit. Jij kunt immers wel volledig overtuigd zijn van de waarde van jouw product of dienst, maar zijn je klanten dat ook?

Wees je bewust van het belang van dit onderzoek. Lukraak aannames doen is geen stevige basis voor het succes van je bedrijf.

Marketingplan opstellen

Aan de hand van een marketingplan kun je een inschatting maken van de volgende zaken:

  1. De grootte van de markt
  2. De voornaamste doelgroep
  3. De concurrentie
  4. De kansen op de huidige markt

SWOT-analyse

Door het opstellen van een klantenanalyse krijg je een concreet beeld van jouw potentiële klanten. Wil je meer weten over het schrijven van een marketingplan en hoe een SWOT-analyse jou daarbij kan helpen?

  • Lees dan hier hoe de marketingmix jou verder kan helpen bij het bepalen van je marketingstrategie.

Prognoses per sector

Een belangrijk onderdeel van het ondernemingsplan is kennis van de markt. Rabobank heeft de laatste cijfers en trends voor je op een rijtje gezet.

5. Verzekeringen en vergunningen in je businessplan

De wettelijke eisen waaraan een onderneming in jouw sector moet voldoen worden doorgaans ook vermeld in het ondernemersplan. Denk aan het vermelden van relevante diploma's of certificaten of het lidmaatschap van diverse brancheorganisaties.

Daarnaast komen in dit onderdeel de verzekeringen aan bod die je moet afsluiten voor jouw bedrijf. Bijvoorbeeld die voor personeel.

Je moet er rekening mee houden dat je voor je werknemers goede verzekeringen afsluit. Tot slot mogen de algemene voorwaarden ook niet ontbreken in je plan.

6. De financiën in het ondernemingsplan

Het financiële plan is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je ondernemingsplan. In ieder geval wel als je op zoek bent naar externe financiering. Dat doe je aan de hand van deze drie stappen.

Opstellen financieel plan:

  1. Breng je in kaart wat de kosten zijn van het starten van jouw onderneming.
  2. Zet daar tegenover wat je verwacht met het bedrijf te zullen gaan opbrengen. Denk vooruit en geef een prognose voor meerdere jaren.
  3. Bereken ook wanneer jouw onderneming naar verwachting het break-even punt zult bereiken. Dit is het moment dat je de investering hebt terugverdiend en winst maakt.

Lees ook

Zo maak je een ijzersterk financieel plan
6 voordelen van het werken met een begroting.

Bijgewerkt op: 29-04-2020

Wat vind je van dit artikel?

x61
x10

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tips van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten:

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.653 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.