Checklist: businessplan schrijven - home

Checklist: het opstellen van een businessplan

Een ondernemingsplan geeft je inzicht in de haalbaarheid van je idee en het perspectief op de lange termijn. Lees hoe je op effectieve wijze een businessplan maakt als startende ondernemer.

In dit artikel lees je in hoofdlijnen wat nodig is voor het opstellen van een goed businessplan. Wil je liever het complete plaatje? Download dan onze gratis whitepaper: ondernemingsplan, de basis in 10 stappen

1. De introductie van je businessplan

In de introductie van jouw ondernemingsplan geef je een korte beschrijving van het te starten bedrijf of het project dat je wilt oppakken.

Meestal schrijf je dit onderdeel pas als je de rest van plan hebt afgerond. De introductie wordt namelijk ook wel gezien als een samenvatting.

Dat betekent natuurlijk niet dat je niet hoeft na te denken over een goede introductie van je plan. Dit is namelijk de eerste pagina die een potentiële investeerder onder ogen krijgt. Houd hier rekening mee:

  • Deze tekst moet nieuwsgierig maken en uitnodigen tot verder lezen. 
  • Probeer wel de verleiding te weerstaan om hier té enthousiast over jouw plannen uit te wijden. Blijf reeël.
  • Houd je introductie kort maar krachting (in ieder geval nooit langer dan een A4tje). De uitgebreide toelichting volgt immers in de rest van het bedrijfsplan.
  • Hoe concreter jouw businessplan, des te groter de kans dat iemand het hele document leest. Zeker als je financiering nodig hebt, is dat belangrijk.

2. Wat voor ondernemer ben jij?

Eén van de eerste vragen die jij jezelf bij het opstellen van een businessplan moet stellen luidt: wat voor ondernemer ben ik? Dit beschrijf je in het eerste deel van je businessplan.

Ondernemers zijn er immers in allerlei soorten en maten. Ben jij iemand die bovenop de laatste trends zit of richt jij je liever op iets dat zich al ruimschoots bewezen heeft? En ben je een echte einzelgänger of voel jij je juist prettiger wanneer je kunt samenwerken met anderen?

Dit zijn stuk voor stuk persoonlijke eigenschappen die je in het 'persoonlijke kwaliteiten'-hoofdstuk moet vermelden.

Als jij jezelf door en door kent,  kun je immers ook goed inschatten welke expertise bij jou ontbreekt en wat de taken zijn die je wilt uitbesteden (of neerleggen bij een zakenpartner of vennoot).

3. Het ondernemersplan, je activiteiten

Mooi, zo'n nieuw bedrijf. Maar wat ga je eigenlijk doen? In dit onderdeel beschrijf je wat jouw activiteiten worden.

whitepaper administratie

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding. Inclusief tips.

Download gratis PDF

  • Open je een slagerij?
  • Wil jij wijn gaan importeren uit Chili? 
  • Ga jij jezelf profileren als social media-expert in de commerciële sector?
  • Wil je een baanbrekend product introduceren op de Nederlandse markt?

Leg in dit hoofdstuk exact uit wat je wilt gaat doen, hoe jij dit wilt aanpakken en op welke doelgroep jij je gaat richten. Geef ook duidelijk aan in welke behoefte jij met jouw product of dienst wilt voorzien en hoe jij denkt dit te kunnen realiseren.

Tegenslagen

Benoem hier niet alleen de voordelen van jouw dienst of product, maar geef ook aan wat de risico's en gevaren zijn en hoe jij verwacht deze eventuele tegenslagen te kunnen opvangen.

Zorg er tot slot voor dat je voor de juiste rechtsvorm kiest en besteed aandacht aan het vinden van een goede bedrijfslocatie.

4. Onderzoek jouw markt en branche

Voor ondernemers is het cruciaal om te weten hoe de markt in elkaar zit. Jij kunt immers wel volledig overtuigd zijn van de waarde van jouw product of dienst, maar zijn je klanten dat ook? Wees je bewust van het belang van dit onderzoek. Lulraak aannames doen is geen stevige basis voor het succes van je bedrijf.

Aan de hand van een marketingplan kun je een inschatting maken van de volgende zaken:

  1. De grootte van de markt
  2. De voornaamste doelgroep
  3. De concurrentie
  4. De kansen op de huidige markt

Een SWOT-analyse

Door het opstellen van een klantenanalyse krijg je een concreet beeld van jouw potentiële klanten. Wil je meer weten over het schrijven van een marketingplan en hoe een SWOT-analyse jou daarbij kan helpen? Lees dan hier hoe de zogenoemde marketingmix jou verder kan helpen bij het bepalen van je marketingstrategie.


Ondernemingsplan voorbeelden

Heb je nou behoefte aan een voorbeeld van een ondernemingsplan? De Rabobank heeft een aantal voorbeeldplannen van fictieve bedrijven op de website, onder meer actief in de horeca en zakelijke dienstverlening. Je kunt deze in pdf-formaat downloaden, dat kost niks. 

Laat maar zien


5. Verzekeringen en vergunningen in je businessplan

De wettelijke eisen waaraan een onderneming in jouw sector moet voldoen worden doorgaans ook vermeld in het ondernemersplan. Denk aan het vermelden van relevante diploma's of certificaten of het lidmaatschap van diverse brancheorganisaties.

Daarnaast komen in dit onderdeel de verzekeringen aan bod die je moet afsluiten voor jouw bedrijf. Bijvoorbeeld die voor personeel. Je moet er rekening mee houden dat je voor jouw werknemers goede verzekeringen afsluit. Hier vind je meer informatie.

Tot slot mogen in jouw plan de algemene voorwaarden ook niet ontbreken.

6. De financiën in het ondernemingsplan

Dit is misschien wel het belangrijkste onderdeel van je ondernemingsplan. In ieder geval wel als je op zoek bent naar externe financiering: het financieel plan. Dat kun je doen aan de hand van deze drie stappen.

  1. Breng je in kaart wat de kosten zijn van het starten van jouw onderneming.
  2. Zet daar tegenover wat je verwacht met het bedrijf te zullen gaan opbrengen. Denk vooruit en geef een prognose voor meerdere jaren.
  3. Bereken ook wanneer jouw onderneming naar verwachting het break-even punt (dat wil zeggen: het moment dat je de investering hebt terugverdiend en winst maakt) zult bereiken. 

We hebben meer relevante informatie voor je. Lees bijvoorbeeld het artikel: zo maak je een ijzersterk financieel plan. Deze informatie kan je ook verder op weg helpen: 6 voordelen van het werken met een begroting.

Bijgewerkt op: 14-08-2019

Wat vind je van dit artikel?

x47
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemingsplan maken

Een goed ondernemersplan schrijven is de eerste stap naar een succesvolle start van jouw bedrijf. In een bedrijfsplan maak je jouw plannen concreet en breng je kansen en eventuele obstakels in kaart.

In de artikelen op deze pagina lees je alles over het maken van een businessplan. Hierbij komen ook de volgende tips van pas:

Meest gelezen op IkGaStarten:

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.490 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.