roy

Business Model Canvas voor starters: download gratis voorbeeld

Met het Business Model Canvas breng je aan de hand van negen bouwstenen jouw bedrijf volledig (en visueel) in kaart. Hieronder leggen we uit waar elke bouwsteen voor staat. Ook kun je in dit artikel een gratis voorbeeld downloaden om deze methode in de praktijk te brengen.

Als je bezig bent met het schrijven van een ondernemingsplan, is het Business Model Canvas een ideaal hulpmiddel om hierbij te gebruiken.

Dit businessmodel brengt op een visuele manier alle aspecten van jouw bedrijf in kaart. Aan de hand van negen bouwstenen beschrijf je jouw organisatie, de doelgroep, de klanten, de leveranciers en het verdienmodel.

De negen bouwstenen van het het invulschema kun je in vier onderdelen splitsen: 

  1. Klanten (drie blokken aan de rechterkant)
  2. Waardepropositie (centrale kolom)
  3. Infrastructuur (drie blokken aan de linkerkant)
  4. Financieel plaatje (onderste twee blokken)

Klik op het plaatje of de oranje button hieronder om het business model canvas voorbeeld in het groot te bekijken (dit bestand opent in PDF).

Download gratis voorbeeld

Business Model Canvas

1. Waardepropositie

In dit artikel nemen wij regelmatig een sapjesbar als uitgangspunt en geven aan de hand daarvan voorbeelden, zodat je vervolgens de begrippen uit dit businessmodel zelf in de praktijk kunt brengen.

Laten we beginnen met het middelpunt van het Business Model Canvas: Value Propositions die je kunt vertalen naar een waardepropositie. 

Oftewel: wat is de toegevoegde waarde voor de klant? De kern van jouw bedrijf, waarin jij je onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. Beschrijf jouw unique selling point!

De waardepropositie is eigenlijk een verzameling componenten waarmee jij de klant voor je probeert te winnen.  Als eigenaar van een sapjesbar kun je je onderscheiden met de soorten vurchtendrankjes die je aanbiedt. Of de biologische vruchten en fruitsoorten die je hiervoor gebruikt. Maar bijvoorbeeld ook door de kennis van het personeel of de service die je biedt. 

Denk aan de marketingmix: product, prijs, plaats, promotie en personeel. Maar ook het gevoel dat jouw dienst of product oproept:

  • het moet functioneel zijn (dorstlessen)
  • klanten moeten er gelukkig van worden (heerlijke smaak) 
  • en (als het even kan) ook een symbolische waarde hebben (gezonde trend)

Klanten

Het blok aan de rechterkant van het schema is gereserveerd voor jouw klanten. De afnemers van jouw product. De blokken zijn onderverdeeld in:

  • Customer Segments (doelgroep)
  • Customer Relationships (klantcontact)
  • Channels (verkoopkanalen)

2. Doelgroep

Een onderneming valt of staat met het bereiken van de juiste doelgroep, in het schema verwoord als Customer Segments

Als er te weinig vraag is naar producten - hoe mooi of goed ze ook zijn - zal er weinig tot niets van verkocht worden. Zodra jij hebt bepaald waar de behoefte ligt van potentiële klanten, kun je hier jouw product of dienst op aanpassen.

Daarom is het bij het starten van een bedrijf ontzettend belangrijk om jouw toekomstige klanten goed in kaart te brengen. Je onderzoekt voor wie je het product maakt of aan wie je een bepaalde dienst aanbiedt. 

Dit is het segmenteren van de markt, omdat je de markt opdeelt in herkenbare groepen. Je kunt daarbij denken aan opleiding, woonplaats, geloof en sociaal-economische achtergrond.

In ons geval van de biologische sapjesbar zijn dit voornamelijk millennials uit een grote stad die graag gezonde en verantwoorde producten tot zich nemen. Vaak hoogopgeleide young professionals, met name vrouwelijke carrièremakers, die in de lunchpauze een gezond sapje willen halen. 

3. Klantcontact

In het blok Customer Relationships beschrijf je jouw relatie met de klant. De basis voor klantenbinding is de tevredenheid van de klant, oftewel de waardering en beoordeling van jouw dienst of product.

Koester daarom tevreden klanten, aangezien zij jouw (online) ambassadeurs kunnen worden. Tevreden consumenten zorgen immers voor:

  • herhaalaankopen (en dus meer omzet)
  • mond-tot-mondreclame
  • positieve referenties
  • aanbevelingen via social media
  • groter netwerk

Service is een cruciale factor die bijdraagt aan klanttevredenheid.

Ondernemers die klantvriendelijkheid hoog in het vaandel hebben staan, goed bereikbaar zijn, snelle levertijden hebben en problemen adequaat oplossen, kunnen op veel loyaliteit rekenen. 

Als we terugkomen op de sapjesbar: online aanbevelingen via Instagram of Facebook zijn goud waard.

Als iemand op verjaardagen of in de lunchpauze jouw naam laten vallen, kun je waarschijnlijk nieuwe klanten verwelkomen. Om deze nieuwe aanwas óók te behouden, is vervolgens aan jou.

4. Verkoopkanalen

In het blok Channels vul je de verkoopkanalen in die je voor jouw bedrijf wilt gebruiken. Via deze kanalen bereik je de klanten: dit is zowel offline als online mogelijk, maar in de meeste gevallen zul je dit waarschijnlijk gaan combineren. 

De customer journey, oftewel: de weg die een klant van begin tot eind aflegt naar een aankoop, begint vrijwel altijd online.

Grote kans dus dat, voordat de klant jouw sapjesbar binnenloopt, hij eerst via social media van jouw bedrijf gehoord heeft.

Verder beschrijf je in dit invulveld de marketingstrategie. Hoe houd je de doelgroep op de hoogte van het aanbod? Op welke manier komen zijn aan die informatie: zien ze dat op een uithangbord in de zaak staan of ontvangen zij een nieuwsbrief met de laatste aanbiedingen en nieuwe sappen?

In een sapjesbar komen er natuurlijk ook klanten spontaan naar jouw winkel, maar je kunt later ook gaan uitbreiden met het bezorgen van lunches bij bedrijven of door deel te nemen aan een foodtruckfestival

Infrastructuur

Met infrastructuur wordt hier bedoeld: de voorzieningen waardoor jouw bedrijf goed kan functioneren. Dat begint met een beschrijving van de Key Activities (kernactiviteiten), aangevuld met Key Resources (mensen en middelen) én Key Partners (partners) die iets voor jouw bedrijf kunnen betekenen. 

5. Kernactiviteiten

Om succes met je bedrijf te behalen is het van groot belang om de focus op jouw Key Activities, oftewel kernactiviteiten te behouden.

Dit is een van de belangrijkste onderdelen om de waardepropositie (het centrum van het businessmodel) te creëren. 

Wie teveel afwijkt van de kernactiviteiten verliest zijn focus en dit gaat ten koste van de kwaliteit.

En die kwaliteit van het product is nu juist jouw toegevoegde waarde ten opzichte van de concurrentie. Daaromheen voeg je extra waarde toe, zoals service en personeel

Om succes met je bedrijf te behalen is het belangrijk om te blijven focussen op jouw kernactiviteiten.

Vertaald naar de sapjesbar: eerst moet je de winkel en de producten goed op orde hebben. Hoogwaardige sapjes, met kwaliteitsfruit en –vruchten. Niet tussentijds de focus verleggen naar glutenvrije gebakjes en daardoor de sapjes verwaarlozen. 

Wees verder servicegericht en investeer daarmee in de relatie met de klanten (zie hierboven). Niet alleen het werven van nieuwe klanten, (acquisitie) is belangrijk, het behouden van bestaande klanten is dat even goed.

6. Partners

Het blok Key Partners is bedoeld om de relatie met jouw strategische partners te beschrijven. Het kan zijn dat dit blokje niet op jouw bedrijf van toepassing is, maar veel starters kunnen voordeel halen uit samenwerkingen. 

Beschrijf in dit deel van het model welke partnerships belangrijk zijn om succesvol te zijn en om te kunnen groeien en concurrerend te zijn.

Besteed zaken uit om jouw bedrijf te versterken: als je niet goed bent in administratie of er geen tijd voor hebt (focus op de belangrijkste zaken), huur dan een boekhouder of accountant in. 

De sapjesbar kan bijvoorbeeld in eerste instantie samenwerken met een biologische bakker die gezonde lunchhapjes verzorgt.

Zo behoud jij de focus op de sapjes, maar kun je toch extra producten aanbieden. Als de zaak later eenmaal goed loopt, kun je dit eventueel zelf gaan doen. 

7. Middelen en mensen

Het blokje Key Resources, kun je vertalen als hulpbronnen en dat komt in de praktijk neer op het inschakelen van middelen en mensen. 

Denk aan bedrijfsmiddelen die nodig zijn om jouw bedrijf draaiende te houden én te versterken.

Welke bedrijfsmiddelen heb je nodig om jouw bedrijf tot een succes te maken?

Dit kunnen fysieke middelen zijn (bedrijfsapparatuur zoals een geavanceerde kassa of persmachine voor de sapjesbar), intellectuele middelen (een patent of een merk) en menselijke middelen (personeel).

Dit vereist uiteraard bepaalde investeringen die we hieronder bij financiën zullen bespreken. 

Het financiële plaatje

Het onderste deel van het Business Model Canvas is geserveerd voor de financiën: oftwel de inkomsten en de uitgaven. 

8. Verdienmodel

Als we bij de inkomsten beginnen, staat in het blok Revenue Streams het verdienmodel centraal.

In een verdienmodel zet je uiteen hoe jij met jouw onderneming geld gaat verdienen. Er bestaan uiteenlopende verdienmodellen, waaronder de verkoop van goederen, abonnementenstructuur of het 'uurtje factuurtje'-model. 

Het verdienmodel wordt nog weleens verward met een businessmodel, maar is dit daar juist een onderdeel van. 

Je maakt hierin duidelijk waar jouw inkomsten vandaan komen en hoe je dit gaat bereiken. Nu en in de toekomst. Geef antwoord op vragen als:

  • Hoeveel klanten heb je minimaal nodig?
  • Hoe groot moet je omzet zijn om winst te maken?
  • Hoe ga je geld verdienen aan klanten?
  • Hanteer je de juiste (kost)prijzen?

9. Kostenstructuur

andres

Startersvoordelen

Als starter krijg je van Rabobank een steuntje in de rug. Open nu een zakelijke rekening: dat is het eerste jaar gratis.

Bekijk jouw voordelen

Bij de start van je bedrijf is het belangrijk om vooraf in het ondernemingsplan een inschatting te maken van de verwachte kosten.

De uitgaven verschillen uiteraard per beroepsgroep of branche, maar er zijn vaste kosten waarmee vrijwel iedere ondernemer te maken krijgt.

Als je dit Business Model Canvas hebt ingevuld, kun je de balans gaan opmaken met de Cost Structure (de kosten van jouw onderneming).

Je kunt tegen die tijd goed bepalen welke kosten je hebt aan bijvoorbeeld inkoop, inventaris, personeel en marketing.

En dan weet je dus ook hoeveel inkomsten en (externe) financiering je nodig hebt om van jouw bedrijf een succes te maken, of het verstandiger is om die exclusieve fruitmixer te leasen dan deze zelf aan te schaffen etc. 

Ook belangrijk: maak onderscheid tussen vaste bedrijfskosten (bedrijfspand, machines) en variable kosten (inkoop van producten).

Bekijk welke bedrijfsmiddelen kostbaar zijn en waar er nog (schaal)voordeel te behalen valt, of waar eventuele besparingen mogelijk zijn.


Gratis Business Model Canvas-voorbeeld nodig?

Wil je de opgedane kennis in de praktijk brengen en aan de hand van een Business Model Canvas een goede start met jouw bedrijf te maken? Download dan hier een gratis voorbeeld van Business Model Canvas.

Download gratis PDF


 

Bijgewerkt op: 31-10-2017

Ondernemingsplan voorbeelden

Op IkGaStarten vind je natuurlijk de nodige tips en trucs om zelf een goed ondernemersplan te maken. Zo kom je met alle informatie op deze pagina vast een heel eind. Blijf je het echter lastig vinden om een overzichtelijk verhaal op papier te zetten? 

Nu aan de slag? Download de gratis whitepaper 'Een ondernemingsplan in 10 stappen'.

Gratis voorbeelden

Ben jij op zoek naar een goed ondernemingsplan voorbeeld voor jouw sector? Download op Rabobank.nl gratis de volgende voorbeelden (PDF-bestand):

Hoe zien onze voorbeeldplannen eruit? Bekijk hier een preview van het ZZP voorbeeldplan, horeca voorbeeldplan, detailhandel voorbeeldplan en schoonheidssalon voorbeeldplan.

Rabo Startproof

Voorheen kon je met de Rabo Startproof-tool zelf een ondernemersplan maken. Deze module bestaat niet meer, maar je kunt wel gratis gebruikmaken van het ondernemingsplan template en de voorbeeldplannen hierboven. 

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Bedrijf starten?

bedrijf starten

Hier komt meer bij kijken dan je denkt. Kom alles te weten over rechtsvormen, namen, de KvK en andere zaken die je nodig hebt om een goede start te maken.

Zo start je een bedrijf

Marktcijfers nodig?

Mijn branche promo

Ga jij starten als zorgverlener, restauranthouder, freelancer of (web)winkelier? Weet welke zaken er spelen in je branche om goed van start te kunnen gaan.

Ik wil meer weten over mijn branche

Wat zet je in jouw plan?

Gratis ondernemingsplan voorbeeld voor ZZP'ers

Het ondernemingsplan is een belangrijke houvast bij de start van je bedrijf. Check hier uit hoeveel hoofdstukken jouw plan moet bestaan.

Ga naar ondernemingsplan inhoud

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.