Starten vanuit loondienst in 6 stappen

Bijgewerkt op 24 januari 2024
14 min  leestijd
5.449
Auteur: Redactie
Starten vanuit loondienst

Een bedrijf starten vanuit loondienst is vaak een aantrekkelijke optie. Je geeft zo niet meteen al je zekerheden op. Maar hoe doe je dat eigenlijk? We geven je de 6 belangrijkste stappen, de voor- en nadelen én een aantal tips.

Wil jij als zzp'er starten vanuit loondienst? Dan nemen we je graag in een aantal stappen door het proces heen. Benieuwd naar een specifieke stap? Klik dan op één van de onderstaande links.

  1. Stap 1: Overleg met je leidinggevende
  2. Stap 2: Schrijf een goed ondernemingsplan
  3. Stap 3: Houd rekening met fiscale regels
  4. Stap 4: Schrijf je bedrijf in bij de KvK
  5. Stap 5: Dek de belangrijkste risico's af
  6. Stap 6: Werk jij vanuit huis of kantoor?
  7. Bonus: Starten vanuit loondienst: de voor- en nadelen
  8. Bonus: Tips voor een soepele overgang

Nederland, ondernemersland

Nederland telt een kleine 1,9 miljoen eenmanszaken. In andere worden: het is nog steeds een uitermate populaire keuze om in Nederland aan de slag te gaan als zelfstandig ondernemer.

In het eerste kwartaal van 2024 was 69% van alle bedrijven in Nederland een eenmanszaak; in het eerste kwartaal van 2007 was dat nog 53%.

1. Overleg met je leidinggevende

Als zelfstandig ondernemer ben je eigen baas. Maar bij het bedrijf waar jij als werknemer in dienst bent, ligt dat net even anders. Gewoon van start gaan met een part-time bedrijf terwijl jouw werkgever van niets weet is daarom niet zo netjes.

Ga liever ruim op tijd eens om de tafel zitten met je leidinggevende. Hoe staat je werkgever tegenover jouw plannen om naast je vaste baan een bedrijf te beginnen of over te nemen?

Toestemming nodig?

In principe mag je ervan uitgaan dat de werkgever toestemming moet geven voor jouw ambitieuze plannen. Tenzij er zwaarwegende bezwaren zijn tenminste. Bijvoorbeeld als de aard van het nieuwe bedrijf botst met de uitgangspunten van de organisatie waar jij in loondienst bent. Ook mag je vaste werk niet lijden onder de tijd die je besteedt aan je eigen bedrijf.

  • Voorbeeld 1: je bent administratief medewerker bij een autobedrijf en begint daarnaast een webshop met tweedehands voetbalshirts. Dan zal jouw werkgever daar waarschijnlijk niet moeilijk over doen. 
     
  • Voorbeeld 2: je gaat als medewerker van het garagebedrijf online auto-onderdelen verkopen én biedt consumenten advies over de aanschaf van een auto. Dan zou er een conflict kunnen ontstaan. In dit geval is het écht zaak om onderling duidelijke afspraken te maken.

Blader voorafgaand aan dit gesprek de arbeidsovereenkomst, CAO of personeelsreglement nog eens door. Hierin kun je vaak terugvinden of en onder welke voorwaarden je naast jouw huidige baan een onderneming mag oprichten.

2. Schrijf een goed ondernemingsplan

Ondernemingsplannen zijn voor íedere vorm van ondernemen een uitstekend startpunt. Ook al begin je als parttime ondernemer, zónder bedrijfsfinanciering, dan is het schrijven van een ondernemingsplan óók voor jou relevant. 

Goed om te weten: een bedrijfsplan schrijf je niet alleen voor de bank of andere potentiële investeerders, maar vooral ook voor jezelf.

Formuleer dus áltijd een plan. Een goed opgesteld plan maakt jouw ideeën namelijk concreet. Zo krijg je meer zicht op jouw plannen en de haalbaarheid hiervan. Dit zijn waardevolle inzichten, ook voor parttime ondernemers.

Wat hoort er in een ondernemingsplan?

Hieronder vind je een korte opsomming van zaken die in een ondernemingsplan aan bod komen:

  • Doelgroep/klanten
  • Concurrentie
  • Financiële prognose
  • Rechtsvorm
  • Vestigingsplaats

Wil je een nóg sterkere start maken? Bekijk dan ons Stappenplan voor een succesvolle start!

3. Houd rekening met fiscale regels

Alle ondernemers moeten belasting betalen en dat geldt dus ook voor mensen die deeltijd ondernemen. Veel van deze hybride starters kiezen voor een eenmanszaak of vof en moeten rekening houden met inkomstenbelasting.

Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting?

Of je daadwerkelijk als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien, is nog maar de vraag. Je moet bijvoorbeeld voldoen aan het urencriterium en genoeg opdrachtgevers hebben. Zo niet, dan vallen je inkomsten onder 'inkomsten uit overige bronnen'. Je krijgt dan geen ondernemersvoordelen en bent dus duurder uit.

Controleer of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.

Daarnaast moet je btw (omzetbelasting) afdragen: standaard 21% of het verlaagde tarief van 9% . Sommige goederen en diensten zijn vrijgesteld van btw. 

Whitepaper Ondernemingsplan cover

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

Kleineondernemersregeling (KOR)

De overheid houdt wel rekening met de fluctuerende inkomsten van starters. Zo kun jij mogelijk gebruikmaken van de kleineondernemersregeling. Als jij aan de voorwaarden voldoet, hoef je minder - en in bepaalde gevallen zelfs helemaal geen - btw af te dragen.

Je moet dan:

  • Voor jouw bedrijf een natuurlijke persoon of combinatie van natuurlijke personen zijn.
  • Na aftrek van de voorbelasting minder dan € 1.883 in een jaar aan btw betalen. 
  • Aan de administratieve verplichtingen voor de btw voldoen.

4. Schrijf je bedrijf in bij de KvK

Iedere bestaande onderneming moet ingeschreven staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dat geldt ook voor ondernemers die in deeltijd gaan ondernemen. Tijdens de inschrijving moet jij ook een rechtsvorm kiezen.

Als jij nog niet goed weet welke rechtsvorm het best bij jouw onderneming past, kunt je altijd voor advies terecht bij de medewerkers van de KvK.

Nadat je jouw bedrijf hebt aangemeld voor het Handelsregister, hoef je jouw onderneming niet nog eens aan te melden bij de Belastingdienst. Als de KvK jouw gegevens heeft verwerkt, geven zij dit namelijk automatisch door aan de fiscus.

5. Dek de belangrijkste risico's af

Ook als part-time ondernemer krijg je te maken met bepaalde persoonlijke en/of bedrijfsmatige risico's, zoals aansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid. Iedereen loopt namelijk het risico om arbeidsongeschikt te raken.

Als werknemer kun je hiervoor aankloppen bij de werkgever, maar als ondernemer zul je jouw eigen boontjes moeten doppen. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering zorgt voor aanvullend inkomen. 

Aansprakelijkheid als starter vanuit loondienst

Ook wat aansprakelijkheid betreft is een verzekering het overwegen waard. Wat als jij bij een toekomsitge opdrachtgever een kop thee over je toetsenbord heen gooit of tijdens een afspraak bij een nieuwe klant een dure vaas van tafel stoot?

Weet dan dat jouw privé-aansprakelijkheidsverzekering in dergelijke gevallen niet toereikend zal zijn, omdat verzekeringsmaatschappijen onderscheid maken tussen privé en zakelijk.

Zakelijk risico afdekken

Om dit risico ook voor jouw bedrijf af te dekken, zul jij dus nog apart een zakelijke variant moeten afsluiten. En wanneer jij als consultant een cliënt verkeerd of ontoereikend advies hebt gegeven, kan een beroepsaansprakelijkheidsverzekering uitkomst bieden.

Welke verzekeringen het meest van toepassing zijn, verschilt doorgaans per beroep én in welke branche jij straks werkzaam bent.

Lees ook: deze verzekeringen heb je nodig voor je bedrijf.

6. Werk jij vanuit huis of kantoor?

In eerste instantie werken vanuit huis of meteen op zoek gaan naar een leuk pand. Dit is een belangrijke beslissing voor iedere starter, ook als jij gaat ondernemen in deeltijd. Indien jij thuis voldoende ruimte hebt om een goede werkplek te realiseren, is dit de meest voordelige en gemakkelijke optie.

Ook al hebben de meeste huizen een woonbestemming: jouw gemeente zal in veel gevallen weinig bezwaar tonen als jij kantoor houdt aan huis of een praktijk of atelier opent.

Wees echter wel zo verstandig om van tevoren het bestemmingsplan van jouw woning te raadplegen (dit kan via de gemeente) of het is toegestaan om in jouw huis een bedrijf te vestigen.

Een bedrijfslocatie vinden

In andere gevallen - of als jij geen toestemming krijgt voor het vestigen van een bedrijf aan huis - kun je beter direct op zoek gaan naar een goede locatie voor de onderneming.

Zet in dat geval eerst duidelijk op papier wat jij nodig hebt:

  • Een pand waarin je op den duur een tiental mensen kwijt kunt?
  • Welke locatie is voor jouw bedrijf ideaal?
  • Wil jij een bedrijfspand kopen of huren?
  • Wat zijn de maximale kosten die jij nu hiervoor kunt opbrengen?

Ook in dit geval doe je er verstandig aan eerst contact op te nemen met de gemeente om te achterhalen wat de specifieke toekomstplannen zijn voor die ene specifieke bedrijfslocatie.

7. Starten vanuit loondienst: de voor- en nadelen

Niet iedere startende ondernemer is op de hoogte van de mogelijkheden om er tijdens het opzetten van een bedrijf een parttime dienstverband op na te houden.

Deze aanpak kan het startende ondernemers op bepaalde vlakken makkelijker, maar ook moeilijker maken: de voor- en nadelen van het starten vanuit een vast dienstverband. We zetten 6 voor- en nadelen voor je op een rij:

1. Voordeel: financiële zekerheid

Een bedrijf beginnen kost, naast de nodige tijd en energie, ook veel geld. Omdat het in prille begin van je onderneming nog onduidelijk is wanneer (en hoe snel) je bedrijf voldoende omzet gaat draaien, is het verstandig om in deze fase extra voorzichtig met je inkomsten om te gaan.

Dit kun je doen door slim op bepaalde uitgaven te bezuinigen, maar met een vaste baan ernaast ben je in ieder geval verzekerd van een vast inkomen per maand. Dat is een hele zorg minder wanneer je het in bepaalde periodes ondanks fanatiek netwerken onverwacht met minder opdrachten moet doen dan verwacht.

2. Nadeel: toestemming vragen

Als zelfstandig ondernemer ben je eigen baas, maar dat is uiteraard niet het geval als je ook nog ergens als werknemer in dienst bent. Ga ruim voor je jouw ideeën in de praktijk wilt brengen een keer praten met je leidinggevende en breng het bedrijf op de hoogte van je plannen.

In principe kun je er vanuit gaan dat je werkgever toestemming moet geven. Blader voorafgaand aan het gesprek je arbeidsovereenkomst, CAO of personeelsreglement nog eens goed door; hierin kun je terugvinden of (en onder welke voorwaarden) je naast je huidige baan een bedrijf mag oprichten.

3: Voordeel: veel contacten opdoen

Een van de grootste uitdagingen voor een startende ondernemer is het opbouwen van een uitgebreide klantenkring. Des te meer mensen op de hoogte te zijn van jouw plannen, des te sneller je via via nieuwe opdrachten binnenhaalt. Gebruik hier dan ook je oude en huidige werkkring voor.

Lees ook de checklist 6 manieren om klanten te vinden.

Daarnaast kan het leven van een beginnend zelfstandig ondernemer best eenzaam zijn, zeker als je daarvoor altijd vijf dagen per week op kantoor doorbracht. Door er een vaste baan naast te houden, raak je minder snel in een sociaal isolement.

4. Nadeel: concurrentie

Ga je een bedrijf opzetten dat ongeveer dezelfde producten of diensten gaat aanbieden als je huidige werkgever? Dan wordt de kans dat je baas jouw plannen niet zitten natuurlijk al snel een stuk groter.

In de meeste gevallen ben je verplicht je te houden aan een concurrentiebeding en/of een relatiebeding.

Deze is te vinden in je arbeidscontact en omschrijft specifiek wat in het kader van concurrentie wel en wat niet is toegestaan.

5. Voordeel: rustig opstarten

Wie zichzelf nog niet meteen wil beschouwen als geheel zelfstandige, kan veel meer tijd uittrekken voor het regelen van allerlei bedrijfsmatige zaken. Voor de Belastingdienst, het UWV dan en andere belanghebbenden hoef je dan niet direct aan alle eisen te voldoen.

Dit maakt het voor starters mogelijk om rustig van start te gaan en te kijken hoe hun bedrijf zich ontwikkelt. Je hebt zo langer de tijd om te bepalen of je op de lange termijn wel of niet de overstap wilt maken naar het fulltime ondernemerschap.

6. Nadeel: werkdruk

Het is algemeen bekend dat het opstarten van een begin veel energie vergt van startende ondernemers. Als je daarnaast ook aanzienlijk wat uren met je vaste baan bezig bent, kan het behoorlijk lastig zijn om de beschikbare tijd steeds goed te verdelen.

Als ondernemer wil je je uiteraard graag 24 uur per dag inzetten voor je (nieuwe) klanten, terwijl je werkgever natuurlijk ook 100% inzet verwacht op de dagen dat je voor hem werkt.

Het is verstandig dat je hierover duidelijke afspraken maakt. Kijk bijvoorbeeld naar de mogelijkheden van thuiswerken, zodat je de uren flexibeler kunt verdelen.

8. Starten vanuit loondienst: 4 tips

Deze 4 tips die zorgen voor de juiste mindset en dragen bij aan een soepele overgang van werknemer naar ondernemer, zodat jij straks een vliegende start met je bedrijf maakt.

Tip 1: Start met parttime ondernemen

Als je jarenlang in loondienst hebt gewerkt, is de stap naar het ondernemerschap een drastische verandering in je leven. Gun jezelf dus wat tijd om de 'vastgeroeste' werknemershouding in je los te laten.

Dat gaat gemakkelijker als je begint als hybride (parttime) ondernemer, dus dat je jouw bedrijfsactiviteiten in eerste instantie combineert met je baan.

Minder financieel risico

Op die manier ben je verzekerd vaninkomen gewaarborgd en kun je zonder financieel risico uitvinden of ondernemen echt iets voor je is. Loopt het goed met je bedrijf? Dan kun je het aantal uren dat je nog in loondienst werkt langzaam maar zeker afbouwen.

Starten met ondernemen is een tijd van verandering. Geef jezelf tijd om de werknemer in jezelf los te laten.

Tip 2: Bouw voldoende routine in

Voor ondernemen geldt (tot op zekere hoogte) meer vrijheid. Er is geen baas meer die over je schouder meekijkt en bepaalt wat je wanneer moet doen.

Whitepaper Ondernemingsplan cover

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis stappenplan

Flexibiliteit ook een valkuil?

Als (zelfstandig) ondernemer bepaal je zelf waar en wanneer je werkt en in welk tempo je dat doet. Klinkt heerlijk, nietwaar? Toch kan deze onder werknemers felbegeerde mate van flexbiliteit ook een valkuil zijn.

Niet iedere startende ondernemer heeft het van nature in zich om voor zichzelf deadlines en doelen te stellen en die ook daadwerkelijk (op tijd) te halen.

Daar komt bij dat een bedrijf starten de nodige energie, maar vooral tijd kost. Zeker in het begin zul je waarschijnlijk meer uren (moeten) werken dan de gemiddelde werknemer.

Tip 3: Werk op vaste dagen en tijdstippen

Zorg dus dat je hiervoor vanaf de start een routine inbouwt. Werk zoveel mogelijk op vaste dagen en tijdstippen en doe dit het liefst volgens een vast ritme.

Vrijheid, blijheid: als zelfstandig ondernemer bepaal je zelf waar, hoe vaak en wanneer je werkt.

Tip 4: stel heldere doelen voor jezelf

Zoals we al eerder schreven: er is straks niet langer een baas of manager die precies vertelt wat je moet doen.

Jijzelf beslist wat er moet gebeuren en wanneer. Dat gaat soms gemakkelijker met behulp van een to-do-lijst, een speciale app of computersoftware.

Het maakt niet uit hoe je jouw prioriteiten stelt, zolang je de dag maar op een logische manier indeelt en je niet teveel tijd verspilt aan energieverslindende afleidingen.

Tip 5: Neem op tijd pauze

Wat ook vaak vergeten wordt: neem op tijd pauze. Ga lunchen met een oud-collega of vriend(in), of zoals nu in coronatijd, loop even een rondje buiten. 

En durf op vakantie te gaan: ook als startende ondernemer moet je bijtijds je rust pakken om langdurige stress (en het risico op een burn-out) zo klein mogelijk te houden.

Tip 6: Wees bewust van je verantwoordelijkheid als ondernemer

In loondienst hoef je je over het langetermijneffect van jouw projecten meestal geen zorgen te maken. Als ondernemer is dat wel anders: straks rust alle verantwoordelijkheid op jouw schouders.

Besef dat jouw klanten en opdrachtgevers geen boodschap hebben aan een fout van een medewerker of leverancier, een open brug of een vastgelopen laptop.

Jij bent verantwoordelijk: aanvaard dit gegeven en handel hier ook naar. Zorg ervoor dat je jouw zaakjes goed op orde hebt, zodat je daarmee in ieder geval niet de fout ingaat.

Denk bijvoorbeeld aan:

 

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Veelgestelde vragen over starten vanuit loondienst

  • Mag ik als zzp'er starten terwijl ik in loondienst ben? Ja, dat is mogelijk, maar het is belangrijk om toestemming van je werkgever te krijgen. Bespreek je plannen tijdig en houd rekening met mogelijke conflicten.
  • Wat zijn tips voor een soepele overgang van werknemer naar parttime ondernemer? 
    Begin met parttime ondernemen, bouw routine in, stel heldere doelen, werk op vaste dagen en tijdstippen, neem op tijd pauze, en wees bewust van je verantwoordelijkheid als ondernemer.
  • Welke fiscale regels moet ik als deeltijd ondernemer in acht nemen? Deeltijd ondernemers moeten belasting betalen en mogelijk btw afdragen. Controleer of je voldoet aan de criteria voor ondernemerschap en overweeg gebruik te maken van de kleineondernemersregeling.
  • Hoe schrijf ik mijn bedrijf in bij de KvK als parttime ondernemer? 
  • Iedere onderneming, ook van parttime ondernemers, moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel (KvK). Kies tijdens de inschrijving ook een passende rechtsvorm.
  • Welke verzekeringen zijn belangrijk voor deeltijd ondernemers? Afhankelijk van je activiteiten en risico's zijn verzekeringen zoals aansprakelijkheidsverzekering en arbeidsongeschiktheidsverzekering relevant. Zorg voor dekking die past bij jouw bedrijf.

Meer over rechtsvorm

Meer over rechtsvorm
ZZP rekening

Breng je financiële administratie op orde voor 2024

Makkelijk onderscheid maken tussen privé en zakelijke uitgaven? Met de Rabo ZZP rekening start je laagdrempelig met weinig kosten: je betaalt alleen voor wat je gebruikt.

Sluiten