Zakelijke rekening voor ZZP'ers relevant

Een zakelijke rekening voor zzp'ers: wanneer relevant?

Startende zzp'ers krijgen vaak snel het advies om een zakelijke rekening te openen. Het is niet verplicht, maar zo'n zakelijke rekening biedt wel voordelen. Wanneer is het relevant om een zakelijke rekening te openen?

Zakelijke rekening openen, waarom?

Er is dus geen wettelijke verplichting om als startende ondernemer een zakelijke rekening te openen. De Belastingdienst zal een zzp'er geen boete of sanctie opleggen.

Toch is het wel verstandig om de zakelijke en privé-uitgaven te scheiden. Doe je dat namelijk niet, dan loop je mogelijk tegen een aantal belangrijke knelpunten aan.

Privé en zakelijk scheiden

Eén van de belangrijkste redenen om een zakelijke rekening te openen, is om je administratie overzichtelijk te houden. Door de privé- en zakelijke boekhouding te scheiden, maak je het niet alleen jouw boekhouder een stuk eenvoudiger om belastingaangifte te doen, maar heb je ook je eigen uitgaven beter in beeld. 

Als jouw privé- en zakelijke uitgaven en inkomsten door elkaar lopen, is het een stuk lastiger om je financiële situatie goed in beeld te krijgen.

Als je zakelijke transacties steeds tussen de wekelijkse boodschappen of een geboekte vakantie staan, raak je op een gegeven moment het overzicht kwijt. En dan hebben we het nog niet eens over de boekhouder die bij iedere uitgave op het bankafschrift vragen zal stellen. 

Uitgaven, zakelijk versus privé

Ga namelijk maar eens tot een jaar geleden terugredeneren:

  • Was die lunch nu zakelijk was of niet?
  • Kocht je postzegels en een agenda bij de sigarenwinkel of waren het sigaretten?
  • Welke van die vijftig keer tanken was zakelijk of privé?
  • De afrekening van de boekhandel: was dat nu dat boek over marketing of het laatste boek over René van der Gijp?

Spaargeld zakelijk of privé

Dat geldt ook voor je spaargeld. Kun je eigenlijk nog wel op vakantie naar dat verre land als je niet zeker weet hoeveel geld je ook alweer opzij moest zetten voor de Belastingdienst? En wat als je een investering wil gaan doen, hoe houd je dat apart op je rekening?

Tip!
Koppel een spaarrekening aan je zakelijke rekening en stort hier maandelijks een bedrag op. Zo kun je altijd de btw terugbetalen en na de aangifte inkomstenbelasting ook de jaarlijkse belastingafdracht doen. 

Zakelijke rekening zzp, de voordelen

Het belangrijkste voordeel van een zakelijke rekening is dus dat je je administratie scheidt. Daar komt bij dat de meeste Nederlandse banken in hun algemene voorwaarden hebben staan dat je een privérekening niet als zakelijke rekening mag gebruiken.

Vergeet daarnaast niet dat een zakelijke rekening ook zorgt voor een professionele uitstraling. De naam van jouw bedrijf komt immers op het afschrift van de betaler of ontvanger te staan. Laat opdrachtgevers of klanten het geld naar jouw zakelijke rekening overmaken en keer jezelf maandelijks een bedrag uit.

Belastingdienst wil bankafschriften zien

Goed om in gedachten te houden: de Belastingdienst stelt een zakelijke rekening zoals eerder vermeld niet verplicht, maar eist bij een eventuele controle wel om de volledige administratie te overleggen. Inclusief bankafschriften. Wil je dan je privé-uitgaven ook laten zien? 

Wanneer jouw zakelijke en privé-administratie dan niet gescheiden is, zul je ook op het gebied van privézaken dus volledig inzicht moeten geven.

Daarnaast heeft de fiscus bewijs nodig dat de helft van jouw tankbeurten zakelijk is geweest. Het is dan handig als je dit aan de hand van strikt zakelijke bankafschriften kunt laten zien. 

Nadelen zakelijke rekening zzp

Een zakelijke bankrekening kost natuurlijk geld. Om extra kosten te vermijden, openen sommige ondernemers een tweede privérekening. Maar ook dan krijg je in veel gevallen vroeg of laat te maken met de hierboven genoemde punten.

De bank kan namelijk door zakelijk gebruik van een privérekening je alsnog sommeren om een zakelijke rekening te openen. Zakelijk gebruik bij een particuliere rekening is namelijk bij de meeste banken niet toegestaan. 

Kosten zakelijke rekening vallen mee

Alles bij elkaar opgeteld vallen de kosten van een zakelijke rekening vaak best mee. Als jij namelijk dezelfde rekening voor zakelijk en privé gebruikt, is je boekhouder een stuk langer bezig om alle uitgaven te scheiden. En die uren betaal jij. 

Daarnaast kun je deze kosten fiscaal aftrekken als bedrijfskosten. Je betaalt over de hoogte van die kosten dan geen inkomstenbelasting. 

Rabo ZZP Rekening: speciaal voor zzp'ers

Bij de nieuwe Rabo ZZP Rekening betaal je alleen voor wat je gebruikt. Oftewel: geen kosten voor je betaalrekening, betaalpas en online bankieren. Ideaal als je weinig transacties in een maand hebt. Dat is bijvoorbeeld het geval als je maandelijks slechts een paar facturen stuurt en weinig inkoopt. 

Je verdient de kosten van een zakelijke rekening dus meer dan terug. Maar, je houdt ook meer tijd over om te ondernemen. Het scheelt uitzoekwerk en het openen van een zakelijke rekening kost in de meeste gevallen weinig tijd. 

    Meer transacties? Zakelijke Rekening 

    Heb je als zzp'er veel maandelijkse transacties, dus veel inkomsten en/of uitgaven? Dan is de Zakelijke Rekening iets voor jou. Daar betaal je €9,95 per maand, maar zijn de kosten per transactie lager. 

    Extra bij de zakelijke rekening

    Daarnaast zijn er vaak handige functionaliteiten waarvan je gebruik kunt maken. Zo kun je, als je een ZZP rekening of Zakelijke Rekening opent bij de Rabobank, onder meer ervoor kiezen om:

    • alerts in te stellen via e-mail en/of via een pushbericht op je smartphone
    • inzicht te krijgen in toekomstige afschrijvingen
    • via de app snel contact te leggen met een adviseur (via chat, e-mail of telefoon)

    Profiteer van Rabo Startersvoordeel

    Ben je minder dan een jaar geleden ingeschreven bij de KvK? Zowel de ZZP Rekening als de zakelijke rekening is bij Rabobank de eerste 6 maanden gratis voor jou als startende ondernemer. Dat betekent géén kosten voor je zakelijke rekening, betaalpas, internetbankieren en Rabo App. 

    Daarbij heb je ook geen kosten voor:

    • Al je Eurobetalingen
    • Informatiekosten voor saldo- en rekeninginformatie
    • Je pinbundel als je Rabo OmniKassa afneemt
    • Korting op het abonnement voor Rabo OnlineKassa
    • Pintransacties via SmartPin of SmartStore

    Tips van de redactie

    Zakelijke rekening: wanneer open je die?
    Een overzichtelijke administratie opzetten doe je zo
    Boekhouding: zelf doen of uitbesteden?
    Alles over de inkomstenbelasting voor ondernemers

    Zakelijke rekening voor zzp'ers: de meest gestelde vragen

    • Waarom open je een zakelijke rekening als zzp'er?

      Met het openen van een zakelijke rekening voor zzp'ers maak je een goede zakelijke start. Als startende ondernemer heb je dan direct overzicht in al je zakelijke inkomsten en uitgaven.

    • Is een bedrijfsrekening voor zzp'ers verplicht?

      Een zakelijke rekening is wettelijk gezien niet verplicht, maar in de praktijk heb je als zzp'er wel een zakelijke rekening nodig om een goede administratie te voeren. Besteed je de boekhouding uit? Dan wordt er gevraagd een zakelijke rekening te gebruiken voor de bedrijfsadministratie.

    • Wat kost een zakelijke rekening voor zzp'ers?

      In de meeste gevallen betaal je voor een zakelijke rekening een vast bedrag per maand plus kosten per transactie. Bij de Rabo ZZP Rekening betaal je alleen transactiekosten, ideaal als je weinig transacties per maand hebt. En als startende ondernemer is je zakelijke rekening de eerste 6 maanden gratis.

    • Wat zijn de voordelen van een bedrijfsrekening voor zzp'ers? De voordelen van een zakelijke rekening voor zzp'ers zijn dat je de administratie overzichtelijk houdt, je privé- en zakelijke uitgaven scheidt, je bedrijf een professionelere uitstraling krijgt en bij Rabobank van meer dan alleen betalingsverkeer gebruik kunt maken.
    Bijgewerkt op: 08-10-2021

    Wat vind je van dit artikel?

    Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

    Lees meer

    Boekhouding en administratie

    Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke zakelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, waar moet je dan op letten?

    Bedrijfsadministratie inrichten

    Bij het opzetten en inrichten van je administratie moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

    1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
    2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
    3. Hoe richt ik mijn administratie in?

    Facturen en offertes opstellen

    Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

    Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

    Created with Sketch.

    Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

    Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
     

    Ja ik wil die tips >

    Meld je aan

    Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.