Een zakelijke rekening voor ZZP'ers: wanneer relevant?

Een zakelijke rekening voor ZZP'ers: wanneer relevant?

Startende ZZP'ers krijgen vaak snel het advies een zakelijke rekening te openen. Het is niet verplicht, maar het biedt wel de nodige voordelen. Wanneer is het relevant om een zakelijke rekening te openen als ondernemer en wat is het nut van zakelijk bankieren? 

Vooropgesteld: er is geen wettelijke verplichting om als startende ondernemer een zakelijke rekening te openen. De Belastingdienst zal een ZZP'er dus geen boete of sanctie opleggen wanneer hij geen zakelijke rekening heeft. Toch is het verstandig om de zakelijke en privé-uitgaven te scheiden, omdat je anders tegen een aantal belangrijke knelpunten kunt aanlopen. 

Overzichtelijke administratie

Een van de belangrijkste redenen om een zakelijke rekening te openen, is om je administratie overzichtelijk te houden. Door de privé- en zakelijke boekhouding te scheiden, maak je het niet alleen jouw boekhouder een stuk eenvoudiger om belastingaangifte te doen, maar heb je ook je eigen uitgaven beter in beeld. 

Het is voor ondernemers bij wie zowel de zakelijke als privé-uitgaven en inkomsten door elkaar lopen, een stuk lastiger om hun financiële situatie te doorgronden. Als jouw zakelijke transacties steeds tussen de wekelijkse boodschappen of een geboekte vakantie staan, raak je op den duur het overzicht kwijt. En dan hebben we het nog niet eens over de boekhouder die bij iedere uitgave op het bankafschrift vragen zal stellen. 

Ga namelijk maar eens een jaar terugredeneren of die lunch nu zakelijk was of niet? Kocht je postzegels en een agenda bij de sigarenwinkel of waren het sigaretten? Welke van die vijftig keer tanken was zakelijk of privé? De afrekening van de boekhandel: was dat nu dat boek over marketing of het laatste boek over René van der Gijp? 

Privé en zakelijk scheiden

Dat geldt ook voor je spaargeld. Kun je eigenlijk nog wel op vakantie naar dat verre land als je niet zeker weet hoeveel geld je ook alweer opzij moest zetten voor de Belastingdienst?

Tip! Koppel een spaarrekening aan je zakelijke rekening en stort hier maandelijks een bedrag op, zodat je altijd de btw kunt terugbetalen en na de aangifte inkomstenbelasting ook de jaarlijkse belastingafdracht kunt doen. En je dus ook precies weet hoe duur die droomreis mag worden. 

Daar komt bij dat de meeste Nederlandse banken in hun algemene voorwaarden hebben staan dat je een privérekening niet als zakelijke rekening mag gebruiken. Vergeet daarnaast niet dat een zakelijke rekening ook zorgt voor een professionele uitstraling.

De naam van jouw bedrijf komt immers op het afschrift van de betaler of ontvanger te staan. Laat opdrachtgevers of klanten het geld naar jouw zakelijke rekening overmaken en keer jezelf maandelijks een bedrag uit.

Goed om in gedachten te houden: de Belastingdienst stelt een zakelijke rekening zoals eerder vermeld niet verplicht, maar eist bij een eventuele controle wel om de volledige administratie te overleggen, inclusief bankafschriften. Wanneer jouw zakelijke en privé-administratie dan niet gescheiden is, zul je ook op het gebied van privézaken dus volledig inzicht moeten geven.

Daarnaast heeft de fiscus bewijs nodig dat de helft van jouw tankbeurten zakelijk is geweest. Het is dan handig als je dit aan de hand van strikt zakelijke bankafschriften kunt laten zien. 

Zijn er ook nadelen?

Wat een nadeel zou kunnen zijn, is dat een zakelijke bankrekening niet gratis is. Een zakelijke rekening is ook duurder dan een privérekening, maar je kunt deze kosten fiscaal gezien wel aftrekken als bedrijfskosten. 

Om deze extra kosten te vermijden, openen sommige ondernemers daarom een tweede privérekening. Maar ook dan krijg je in veel gevallen vroeg of laat te maken met de hierboven genoemde punten. De bank kan namelijk door veelvuldig zakelijk gebruik van een privérekening je alsnog sommeren een zakelijke rekening te openen.  

Daar komt bij dat - alles bij elkaar opgeteld - de kosten van een zakelijke rekening vaak best meevallen. Als jij één rekening voor zakelijk én privé gebruikt en de bedrijfsadministratie bij de boekhouder inlevert, zal hij aanzienlijk langer bezig om alle uitgaven te scheiden. En het uurtarief van een boekhouder is relatief gezien hoger dan de kosten van een zakelijke rekening. 

Profiteer van Startersvoordeel

Kort samengevat: een zakelijke rekening brengt enige extra kosten met zich mee, maar deze uitgaven zijn zakelijk aftrekbaar. Het totale kostenplaatje is bij de meeste banken opgebouwd uit een vast (gebruik van de rekening, bankpas etc.) en variabel (transacties en overboekingen) deel.

Daarnaast zijn er vaak handige functionaliteiten waarvan je gebruik kunt maken. Zo kun je, als je een zakelijke rekening opent bij de Rabobank, onder meer ervoor kiezen om:

  • alerts in te stellen via e-mail en/of via een pushbericht op je smartphone
  • inzicht te krijgen in toekomstige afschrijvingen
  • meerdere profielen kunt toevoegen in de app om privé en zakelijk gescheiden te houden
  • via de app snel contact te leggen met een adviseur (via chat, e-mail of telefoon)

Ben jij een startende ondernemer en overweeg je om ook zakelijk te gaan bankieren? Weet dan dat je met Rabo Startersvoordeel een jaar lang zonder kosten gebruik kunt maken van de zakelijke rekening, én bijna alle producten voor betalen en ontvangen. Meer weten? Check deze pagina om te zien hoe je jouw persoonlijke startersvoordeel kunt samenstellen.

Lees ook

4 voordelen van een zakelijke rekening
Een overzichtelijke administratie opzetten doe je zo
Boekhouding: zelf doen of uitbesteden?
Hoe ziet een goede factuur eruit?
Checklist: alles over de btw-aangifte
Alles over de inkomstenbelasting voor ondernemers

Bijgewerkt op: 12-01-2018

Wat vind je van dit artikel?

x3
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de gratis Startversterker en ga sterker van start. 

Start sterker

  • Focus op je doel
  • Ontdek wie je nodig hebt om te groeien
  • Draai meer omzet met topklanten

Naar Startversterker

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.