marieke

'Winkelketens kunnen meer halen uit internet'

Veel winkelketens zouden meer kunnen halen uit de mogelijkheden om hun online en fysieke verkoopkanalen elkaar te laten versterken. Dat blijkt uit recent onderzoek van adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC).

In het internationaal gepubliceerde onderzoek 'Customers take control' staat dat consumenten tegenwoordig tijdens het verkoopproces zowel online en offline verkoopkanalen benutten. De meeste winkelketens zien deze kanalen echter nog steeds als twee op zichzelf staande operaties.

Efficiënter

PwC stelt verder dat slimme winkeliers in de toekomst hun fysieke winkels steeds meer zullen inzetten als een verlengstuk van online, bijvoorbeeld in de vorm van een showroom, waar via internet bestelde artikelen kunnen worden afgehaald of geruild. Dennis van Ameijden, voorzitter Retail & Consumer groep bij PwC: "Dit betekent dat ze minder voorraad nodig hebben, waardoor ze efficiënter en winstgevender kunnen zijn."

Online winkelen

In vergelijking met andere Europeanen doen Nederlanders relatief vaak online een aankoop. In Nederland ligt het percentage consumenten dat wel eens via internet iets koopt op 56. Bij de rest van West-Europa ligt dat gemiddelde op veertig procent. De verwachting is dat in 2015 zeventig procent van de Nederlanders wel eens online winkelt.

Lees het hele artikel op NUzakelijk.

Gepubliceerd op:
21-02-2012

Wat vind je van dit artikel?

x0
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Detailhandel

Als je een bedrijf wilt starten in de detailhandel (non-food en food), ben je straks werkzaam in een uiterst diverse sector. Zo scharen we drogisterijen, maar ook bouwmarkten, supermarkten en versspeciaalzaken onder de detailhandel. Bij het openen van een winkel of speciaalzaak komt meer kijken dan je misschien zou denken. Op deze pagina's vind je belangrijke informatie en tips voor startende ondernemers in de detailhandel, zoals:

  1. Stappenplan 1: een winkel beginnen in 11 stappen
  2. Checklist 2: zo combineer je een online en fysieke winkel
  3. Een webshop starten? Dat doe je zo

Op zoek naar recente informatie over jouw branche? Klik hier voor cijfers en trends over de detailhandel non-food sector.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.