marieke

Klant is failliet

Als uw klant in de financiële moeilijkheden komt, kan dat ook voor u als schuldeiser verstrekkende gevolgen hebben. In sommige gevallen kan een schuldsaneringsregeling een oplossing zijn. Komt de betaling niet, dan kunt u een verzoek tot faillissement indienen bij de rechtbank.

Bij een faillissement van een klant bent u afhankelijk van de curatoren. U heeft recht op de goederen die nog niet betaald zijn en die u minder dan 60 dagen geleden heeft geleverd. Heeft u algemene voorwaarden met een zogeheten eigendomsvoorbehoud? Dan heeft u altijd recht op de goederen die u wel geleverd heeft, maar die niet betaald zijn.

Surséance
Een verzoek tot faillissement kunt u samen met minimaal één andere schuldeiser bij de rechtbank indienen. De rechtbank verleent vervolgens een surséance van betaling of spreekt het faillissement uit. In deze fase is het voor preventieve maatregelen te laat. U bent vanaf dat moment afhankelijk van de curatoren die de zaak toegewezen krijgen. U moet direct aan de slag om stukken te overleggen die bewijzen dat u schuldeiser bent van het failliete bedrijf. De surséance van betaling is bedoeld om het bedrijf wat lucht te geven. In deze periode wordt bekeken wat er moet gebeuren met het bedrijf.

Voorrang
Bij een faillissement worden de schuldeisers ingedeeld in categorieën. Zo zijn er preferente schuldeisers die voorrang hebben met het innen van hun vorderingen, bijvoorbeeld de fiscus. Daarnaast zijn er de boedelschuldeisers. Zij hebben vorderingen die tijdens of in verband met het faillissement zijn ontstaan, bijvoorbeeld de curatoren. Dan zijn er nog de seperatisten, bijvoorbeeld kredietverschaffers. Vaak zijn dit de banken. Zij verkopen als eerste de zekerheden om daaruit de schuld te vereffenen. Mocht daarna nog geld over zijn, dan wordt dit evenredig verdeeld over de overige schuldeisers (de zogenoemde concurrente schuldeisers).

Recht van reclame
Leveranciers kunnen gebruik maken van het zogenoemde recht van reclame. Dat wil zeggen dat ze geleverde maar niet betaalde goederen kunnen terugvorderen bij een faillissement. Dit hoeft u van tevoren niet vast te leggen, want het Burgerlijk Wetboek vermeldt het recht van reclame. Voorwaarde is wel dat de goederen niet langer dan 60 dagen in bezit zijn van de failliete klant. Ook mogen er niet meer dan 60 dagen zijn verstreken na de vastgestelde betalingtermijn. Als u aan deze voorwaarde voldoet, kunt u met de curator het ophalen van de goederen legaal regelen. En hoeft u dus niet zelf bij het bedrijf aan te kloppen.

Eigendomsvoorbehoud
Als een faillissement of uitstel van betaling wordt aangevraagd dan wel uitgesproken en het recht van reclame niet meer geldt, kunt u doorgaans fluiten naar uw goederen en uw geld. Om schade te voorkomen, neemt u in uw Algemene Voorwaarden een eigendomsvoorbehoud op. Dat wil zeggen dat de klant pas eigenaar van uw goederen is op het moment dat er volledig en voor alle geleverde goederen betaald is. Aan dit eigendomsvoorbehoud zijn geen maximale termijnen gesteld.

Advocaat
De goederen moeten zich er wel voor lenen. Vooral bij het leveren van dure goederen, zoals machines, waarbij de klant vaak in termijnen betaalt, is het eigendomsvoorbehoud prima geschikt. Zo'n eigendomvoorbehoud kunt u beter niet zelf opstellen. Brancheverenigingen hebben een waterdicht standaard eigendomsvoorbehoud op de plank liggen. Een advocaat maakt ze op maat. Als een voorbehoud niet waterdicht is, werkt het niet en schiet u uw doel voorbij.

 

Gepubliceerd op:
04-12-2009

Wat vind je van dit artikel?

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke zakelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, waar moet je dan op letten?

Bedrijfsadministratie inrichten

Bij het opzetten en inrichten van je administratie moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Facturen en offertes opstellen

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Zakelijke rekening eerste 6 maanden gratis

Start nóg sterker in 2021 met een zakelijke rekening en krijg meer grip op je geldzaken.

 

Je zakelijke rekening is de eerste 6 maanden gratis inclusief pinpas, internetbankieren en een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. 

 

Bekijk je voordeel

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.