Wat moet je niet doen in een businessplan? - home

Wat moet je niet doen in een businessplan?

Sommige ondernemers beschouwen het schrijven van een businessplan als een soort zwaard van Damocles dat boven hun hoofd hangt. Zeker als je nieuwe investeerders wilt aantrekken, is een goed bedrijfsplan essentieel. Een overzicht van vaak gemaakte fouten in ondernemingsplannen.

1. Het businessplan is niet compleet

Een onvolledig businessplan nemen veel investeerders niet serieus. Zorg dat je alles hebt uitgezocht en opgeschreven. Schakel hulp in als je nog losse eindjes hebt. Laat jij in jouw plan bijvoorbeeld het concurrentiedeel per ongeluk achterwege? Dan zal een investeerder zich afvragen of jij hier wel voldoende onderzoek naar hebt gedaan.

Van niet kloppende inhoudsopgaves tot een ontbrekende financiële prognose: zorg ervoor dat dit jou niet overkomt.

Houd er rekening mee dat een ondernemingsplan ook niet compleet is zonder een concrete financiële prognose.

Lees meer over het opstellen van het financiële hoofdstuk: 5 begrotingen van het financieel plan.

2. Het bedrijfsplan is niet goed geschreven

Hoe beter je je verhaal vertelt, hoe eerder je de bank of investeerder overtuigt. Je laat ermee zien dat je serieus en enthousiast bent. Bovendien: als je goed kunt verwoorden waarom je product of bedrijf er echt moet komen, vergroot je het vertrouwen dat je hier straks ook klanten van kunt overtuigen.

andres

Ken je jouw markt?

Een belangrijk onderdeel van het bedrijfsplan is kennis van de markt. Rabobank heeft de laatste cijfers en trends voor je op een rijtje gezet.

Bekijk de laatste trends

Helder en onderbouwd
Het moet dus aantrekkelijk zijn om te lezen, maar qua onderbouwing en feiten echt to-the-point. Onderbouw je verhaal met cijfers, andere statistische gegevens en sprekende voorbeelden uit de praktijk. Kies voor een toon die past bij jouw branche en bedrijf. Een begrafenisonderneming zal eerder gebaat zijn bij een serieuze toon dan een indoor speelparadijs.

Netjes verzorgd
Een saaie, wollige of slecht gestructureerde tekst is erger dan af en toe een tikfout. Echter: ook als je veel taal-, interpunctie- en spelfouten maakt, laat dit een slordige indruk achter.

Ook een onduidelijke inhoudsopgave - je verwijst bijvoorbeeld naar een tabel op pagina 9 die daar niet terug te vinden is - of ontbrekende voetnoten in de tekst kunnen het vertrouwen van investeerders verminderen.

Weet je van jezelf dat jij geen held bent op taalgebied? Laat het document dan altijd eerst lezen door iemand met meer taalgevoel dan jij. De spellingscontrole in Word is namelijk niet waterdicht (zeker niet op het gebied van grammaticale fouten). Een zogenoemde 'tegenlezer' is eigenlijk altijd aan te raden, want zo weet je zeker dat je in jouw businessplan geen slordigheden over het hoofd ziet.

3. Het ondernemingsplan bevat onwaarheden

Een andere bekende valkuil is het 'leugentje om bestwil'. Dat wil zeggen: jij geeft de huidige situatie of de vooruitzichten nét iets rooskleuriger weer dan ze in werkelijkheid zijn.

Mocht je van mening zijn dat je daarmee potentiële investeerders sneller over de streep trekt: al zou het lukken (en die kans is klein), dan is de kans groot dat de waarheid vroeg of laat boven tafel komt.

Overigens bestaat een businessplan per definitie uit veronderstellingen: jij veronderstelt dat je met een startkapitaal van een bepaald bedrag binnen drie jaar break even zult draaien.

Dat weten investeringspartijen natuurlijk ook, maar jij moet deze beweringen uiteraard wel met accurate cijfers kunnen onderbouwen.

Wees eerlijk en overschat je jezelf niet. En onderbouw jouw beweringen altijd met accurate cijfers.

Sjoemelen met gegevens of het bewust weglaten van negatieve onderzoeksresultaten komt vroeg of laat altijd uit.

Bovendien zijn investeerders vaak evengoed (zo niet veel beter) op de hoogte van omstandigheden en vooruitzichten op de markt.

Zij prikken in veel gevallen zo door eventuele leugentjes om bestwil heen en dat kan verstrekkende gevolgen hebben voor jouw kansen op het vergaren van startkapitaal. Eerlijk duurt dus ook in dit geval het langst.

4. De investering zou zonder risico zijn

In het verlengde van het verzwijgen van negatieve marktontwikkelingen of dalende cijfers ligt de stelling dat een investeerder geen risico loopt.

Dat is een utopie: aan het financieren van een bedrijf of project kleven altijd risico's. Ondernemers en investeerders kunnen nou eenmaal niet in de toekomst kijken.

Jij hoeft in het ondernemingsplan niet heel uitgebreid in te gaan op ieder mogelijk gevaar - veel risico's zijn toch al bij de geldschieter in kwestie bekend - maar het is wel zaak dat je de belangrijkste risico's kort noemt.

Voeg daaraan toe hoe jij deze risico's zoveel mogelijk probeert te beperken of (nog beter) wilt voorkomen. Tijdens het gesprek met de potentiële investeringspartij kun je deze aanpak mondeling toelichten.

5. Het businessplan is een momentopname

Het is belangrijk dat je in een bedrijfsplan niet alleen de huidige situatie schetst, maar ook naar de toekomst kijkt.

Beschrijf dus niet alleen de huidige marktomstandigheden, maar geef ook aan wat jouw belangrijkste doelen zijn en op welke termijn jij deze mijlpalen denkt te gaan bereiken.

Daarbij kun je denken aan het stellen van een concrete deadline waarop je jouw honderdste opdracht (of klant) moet hebben binnengehaald.

Deze voorspellingen mogen niet zomaar 'loze' beloftes zijn: zorg ervoor dat je in jouw plan ook de weg naar het behalen van deze doelstellingen duidelijk omschrijft. 

Stel jezelf dus de vraag: waarom zijn juist dit mijn doelen en hoe ga ik deze ambities op tijd verwezenlijken?


Gratis whitepaper: ondernemingsplan in 10 stappen

Blijf je het lastig vinden om jouw plannen goed op papier te zetten? In deze gratis whitepaper leggen wij uit hoe je in 10 stappen een goed bedrijfsplan maakt. Zo ga je goed voorbereid van start met je bedrijf. 

Download gratis PDF


Tips van de redactie

Een bedrijfsplan in 10 stappen
De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas
Zo maak je een ijzersterk financieel plan
Updaten van je businessplan: wanneer relevant?
Een goed bedrijfsplan schrijven? Zo doe je dat

Bijgewerkt op: 05-09-2017

Wat vind je van dit artikel?

x3
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemingsplan voorbeelden

Hoe schrijf je een ondernemingsplan? Dit plan is een van de belangrijkste documenten van je start. Je gebruikt het om financiering te zoeken, maar vooral ook voor jezelf om de juiste richting te vinden. Op deze pagina vind je de nodige tips en tricks voor een sterk ondernemingsplan.

Nu aan de slag met je ondernemingsplan? Download de gratis whitepaper 'Een ondernemingsplan in 10 stappen'. Benieuwd welke onderdelen in je ondernemingsplan horen? Dat vind je op de pagina Wat staat er in een ondernemingsplan?

Gratis ondernemingsplan voorbeelden

Ben jij op zoek naar een goed businessplan voorbeeld voor jouw sector? Download op Rabobank.nl gratis de volgende voorbeelden (PDF-bestand):

Hoe zien onze voorbeeldplannen eruit? Bekijk hier een preview van het zzp voorbeeldplan, horeca voorbeeldplan, schoonheidssalon voorbeeldplan en detailhandel voorbeeldplan. Of maak gebruik van het ondernemingsplan template en de voorbeeldplannen hierboven. 

Business Model Canvas

Vind je het lastig om je ondernemingsplan op papier te krijgen? Misschien is het Business Model Canvas dan iets voor jou. Het is een soort schematische weergave van je bedrijf met bijvoorbeeld je doelgroep, verdienmodel en bedrijfsmiddelen.

Lees hier alles over 'De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas'.

Je ondernemingsplan is de basis van je start. Wil je meer hulp met het maken van een ijzersterke start? In de Startversterker vind je slimme tips, tests en checklists. Test er bijvoorbeeld wat voor soort ondernemer jij bent.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.