Een fysieke winkel én een webshop, zo combineer je de betaalmethoden

Bijgewerkt op 30 september 2021
7 min  leestijd
492
Auteur: Roy Timmerman
fysieke winkel webshop betaalmogelijkheden

Steeds meer ondernemers koppelen een webshop aan hun fysieke winkel. Een offline en online winkel kunnen goed gecombineerd worden en dat geldt ook voor de betaaloplossingen. Zo kun je alle betaalmethoden in één (online) kassasysteem samenvoegen.

Voordelen combinatie fysieke winkel en webshop

Een combinatie van een fysieke winkel en een webshop biedt meerdere voordelen. Je bereikt meer publiek, je kunt verkopen automatiseren, je bent altijd ‘open’ en als je het logistieke bezorgproces hebt ingericht, kun je de producten eenvoudig thuis bij de klanten laten bezorgen. 

De afgelopen coronaperiode liet zien dat de combinatie van een fysieke winkel en een webshop goed samengaat. Veel winkels gingen noodgedwongen dicht en stapten over op bezorging.

Als er nog geen webwinkel aanwezig was, werd deze snel opgezet: winkeliers wilden de schade zoveel mogelijk beperken en de klanten alsnog zoveel mogelijk bedienen. Zelfs retailreus Action ging (noodgedwongen) overstag en tuigde een webshop op. 

Betaalmethoden fysieke winkel en webshop combineren 

Een combinatie van fysieke winkel en webshop biedt dus voordelen. Daar komt bij dat je alle betaalmethoden, zowel in de winkel als via de webshop, kunt combineren in één kassasysteem. Zo heb je alle transacties in een virtueel loket en altijd een goed overzicht van je verkopen en omzet. 

We bespreken in dit artikel eerst de mogelijke betaalmethoden voor je webshop, vervolgens je opties voor betaalmethoden in je winkel. Daarna vertellen we je hoe je die kunt combineren in één overzicht.

Betaalmethoden webshop

Als je een webshop start, kun je niet zonder betaalsystemen. Klanten moeten in jouw webshop veilig en snel online kunnen afrekenen. Je wilt klanten herkenbare en vertrouwde betaalmethoden kunnen aanbieden.

Dit zijn de belangrijkste betaalmethoden die je in je webshop aan je online kassa kunt koppelen en aan je klanten kunt aanbieden: 

  • iDEAL
  • Maestro
  • Creditcard
  • V PAY
  • Bancontact
  • PayPal
  • Afterpay
  • Betaalverzoek (met QR-code)

iDEAL

iDEAL is verreweg de meest gebruikte betaalmethode voor online aankopen in Nederland. Het is voor klanten een vertrouwd betaalmiddel, klanten worden bij de betaling doorverwezen naar de eigen (herkenbare) bankomgeving.

laptopscherm

Webshop en geld ontvangen?

De Rabo OnlineKassa is een flexibele betaaloplossing voor webwinkels. 

Meer info en aanvragen

Creditcards

De creditcard is na iDEAL een van de populairste betaalmethoden in webshops. De belangrijkste voordelen voor klanten zijn dat ze achteraf betalen en dat creditcards aankoopbescherming bieden. Klanten zijn met een creditcardaankoop verzekerd tegen schade of verlies. Ook maak je je webshop zo aantrekkelijk voor buitenlandse klanten.

Deze betaalmethode is ook makkelijk te combineren met je fysieke winkel. Betalen met creditcard in een winkel is in Nederland nog niet zo populair als in het buitenland, maar je wilt deze betaalmogelijkheid toch kunnen aanbieden.  Zo kunnen klanten uit het buitenland ook gemakkelijk betalen.

Maestro

Op bijna iedere bankpas staat het logo van Maestro. Het betaalsysteem is onderdeel van creditcardmaatschappij MasterCard en is een internationaal betaalsysteem waarmee je geld kunt opnemen over de hele wereld.

Maar je kunt klanten er ook mee in webshops en je winkel laten betalen. Nederlandse klanten gebruiken in de meeste gevallen iDEAL, maar als je je op internationale klanten richt is Maestro – naast de creditcard – een extra service voor je klanten. 

VPAY

Wat Maestro is van MasterCard, is V PAY van VISA Europe: een Europese betaalkaart die sinds 2005 aan een opmars bezig is. Een aantal Europese banken, waaronder veel Duitse banken, geeft inmiddels de V PAY uit, waarmee klanten internationaal online kunnen betalen. En straks ook in jouw webshop.

Bancontact

Bancontact is leider op de Belgische markt voor elektronische betalingen. Je kunt het beschouwen als de Belgische versie van iDEAL, waarbij de klant naar de online pagina van zijn (Belgische) bank wordt doorgelinkt.

Afterpay

Achteraf betalen in webshops wordt de laatste jaren steeds vaker aangeboden als betaaloptie. De betaaldienst Afterpay zorgt voor de financiële afhandeling én neemt het risico op wanbetalers over met een betaalgarantie. Hiervoor betaal je wel een vergoeding.

Betalen met QR-code in webshop

Je kunt bij het afrekenproces in je webshop én winkel een QR-code aanbieden om te scannen. Klanten kunnen deze QR-code dan scannen met hun telefoon, waarna ze in hun eigen bankomgeving terechtkomen en snel en veilig kunnen afrekenen.

Je kunt de QR-code ook gebruiken om klanten achteraf te laten betalen. Je plaatst dan een betaalverzoek met QR-code op je (digitale) factuur. Met het scannen van de QR-code kan de rekening direct worden betaald.

Rabo OnlineKassa: alle betaalmiddelen bij elkaar

Rabo OnlineKassa, onderdeel van Rabo Smart Pay, is een uitgebreide online kassa. Je kunt er Nederlandse én buitenlandse betaalmiddelen in onderbrengen. Je bepaalt zelf welke online betaalmethoden je in je webshop aanbiedt.

Heb je bijvoorbeeld een nieuwe buitenlandse afzetmarkt gevonden en wil je naast de huidige nationale betaalsystemen ook een internationale betaalmethode toevoegen? Dan groeit Rabo OnlineKassa met je mee.

Rabo OnlineKassa maakt één overzicht van alle transacties. Op deze manier verlopen die allemaal via één loket en hoef jij geen losse overeenkomsten af te sluiten.

De dagomzet van je webshop wordt de volgende dag op je zakelijke rekening gestort, inclusief specificatie van alle transacties. 

Stuurt je klant het product retour? Ook refunds zijn mogelijk. De status van deze terugbetalingen volg je online. 

Betaalmethoden fysieke winkel

In de fysieke winkel wil je klanten ook veilig en snel laten betalen. Het meest gebruikte betaalmiddel is pinnen, waarbij de meeste transacties contactloos plaatsvinden. Bij alle pinoplossingen van Rabobank kun je je klanten de mogelijkheid van contactloos betalen bieden, zowel met bankpas als mobiel en wearables. 

Net zoals je een refund kunt aanbieden in je webshop, is in de winkel retourpinnen een service naar de klant. Retourpinnen is een omgekeerde pintransactie, waardoor je minder (wissel)geld in de kassa hoeft te hebben. De klant heeft het geld snel en veilig op zijn bankrekening krijgt gestort.

Pinoplossingen

Voor de meeste winkeliers is het een vaste pinautomaat een logische keuze. Met de Rabo Pinbox kun je verschillende opties kiezen. Een vast pinapparaat op één plek, een extra pinapparaat op de toonbank of een mobiele pinautomaat voor bijvoorbeeld op de markt. Je kunt een pinautomaat kopen of huren. 

Rabo SmartPin: mobiel pinnen

Als je in jouw winkel relatief weinig pintransacties verwerkt, of vaak onderweg bent, is de mobiele variant wellicht een interessant alternatief.

Met Rabo SmartPin maak je van je mobiel een pinautomaat. Het enige wat je hiervoor nodig hebt, is een mobiele telefoon of tablet, de kaartlezer en de Rabo SmartPin App 

De Rabo SmartPin App maakt via Bluetooth draadloos verbinding met de kaartlezer en je kunt vervolgens de mobiele telefoon of tablet als pinautomaat gebruiken. De klant doet zijn bankpas in de kaartlezer en kan op die manier pinnen.

Rabo SmartStore: creëer een slimme kassa 

Wanneer je Rabo SmartPin gebruikt en je pinbetalingen in de winkel toenemen, dan kun je er ook voor kiezen deze mobiele pinoplossing met Rabo SmartStore uit te breiden tot een volledige en slimme kassa. Je kunt dan de volgende accessoires toevoegen:

  • Toonbankhouder (laadt de kaartlezer van SmartPin op)
  • Bonnenprinter
  • Houder voor je tablet
  • Barcodescanner
  • Kassalade

Afhankelijk van wat je nodig hebt in je winkel, bouw je rond je mobiele telefoon en de kaartlezer een slim kassasysteem.

Rabo Smart Pay: alle betaalmethoden in één overzicht

Bij al deze betaaloplossingen van Rabobank maak je automatisch gratis gebruik van Rabo Smart Pay. Zo combineer je dus de betaalmethoden van je webshop met de betaalmethoden van je winkel in één overzicht. 

Het dashboard geeft je inzicht in je zakelijke transacties en de omzet van je winkel en webshop(s). Op deze manier houd je overzicht over alle betaalmethoden. Van pinnen en iDEAL tot creditcards en een betaalverzoek (met QR-code). 

Betaalmethoden toevoegen

Groeit je winkel, open je een webshop erbij, of merk je dat klanten graag ook andere betaalmethoden gebruiken? Dan kun je flexibel meebewegen.

Je kunt in Rabo Smart Pay eenvoudig betaalmogelijkheden toevoegen, zoals een mobiele pinautomaat, een online kassa voor je webshop of een zakelijk betaalverzoek.

Koppelen aan boekhouding

Je kunt dit virtuele loket ook koppelen aan je voorraadbeheer en de administratie. Zo is je boekhouding van je winkel én webshop altijd up-to-date en staat ook de btw-aangifte voor je klaar. 

Extra tip: snel een webshop opzetten

Rabobank werkt met verschillende ontwikkelaars van webshops samen om ondernemers een vliegende start te laten maken. Zo kun je bijvoorbeeld als retailer bij Pagewize in een paar minuten tijd een webshop starten, inclusief de betaalsystemen van Rabobank om je klanten snel en veilig te laten betalen. 

Dat geldt ook voor ondernemers die de software, hosting en het onderhoud van hun webshop via CCV Shop regelen: zij kunnen Rabo OnlineKassa snel koppelen aan hun webwinkel.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over betaalmethoden

Meer over betaalmethoden
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten