Starten vanuit loondienst in 7 stappen

Starten vanuit loondienst in 7 stappen

Ondernemen staat gelijk aan risico's nemen. Denk aan een periode van investeren in producten of diensten die (nog) niet veel geld opleveren. Je kunt dit financiële risico via hybride ondernemerschap enigszins beperken. In dat geval onderneem je in deeltijd en blijf je ook in loondienst werken. Hoe jij part-time ondernemer wordt, lees je hier: starten vanuit loondienst in 7 stappen.

1. Overleg met de leidinggevende

Als zelfstandig ondernemer ben je eigen baas, maar bij het bedrijf waar jij als werknemer in dienst bent, ligt dat waarschijnlijk net even anders. Gewoon van start gaan met een part-time bedrijf, terwijl jouw werkgever van niets weet, is natuurlijk niet zo netjes. Ga liever ruim op tijd eens om de tafel zitten met je leidinggevende. Hoe staat je werkgever tegenover jouw plannen om naast je vaste baan een bedrijf te beginnen of over te nemen?

In principe mag je ervan uitgaan dat de werkgever toestemming moet geven, mits de aard van het nieuwe bedrijf niet botst met de uitgangspunten van de organisatie waar jij in loondienst bent en jouw vaste werk niet zal lijden onder de tijd die je besteedt aan de startup. Ter illustratie: als jij administratief medewerker bent bij een autobedrijf en daarnaast een gespecialiseerde webshop in kristallen beeldjes wilt beginnen, zal jouw werkgever daar waarschijnlijk niet moeilijk over doen. 

Maar als je online auto-onderdelen wilt gaan verkopen of consumenten advies wilt geven over het kopen van een auto, zou er een conflict kunnen ontstaan. Juist dan is het zaak om onderling duidelijke afspraken te maken. Blader voorafgaand aan dit gesprek de arbeidsovereenkomst, CAO of personeelsreglement nog eens door; hierin kun je vaak terugvinden of - en zo ja, onder welke voorwaarden - jij naast jouw huidige baan een onderneming mag oprichten.

2. Schrijf een goed ondernemingsplan

Een vaak gehoord argument van part-time ondernemers die geen aanvullende bedrijfsfinanciering nodig hebben, is dat het schrijven van een ondernemingsplan voor hen overbodig is. Goed om te weten: een bedrijfsplan schrijf je niet alleen voor de bank of andere potentiële investeerders, maar vooral ook voor jezelf.

Een doordachtig opgesteld plan maakt namelijk jouw ideeën concreet; zo krijg je meer zicht op jouw plannen en de haalbaarheid hiervan. Dit zijn waardevolle inzichten, ook voor part-time ondernemers. Hieronder vind je een korte opsomming van zaken die in een ondernemingsplan aan bod komen:


Tip! Gratis PDF: bedrijfsplan in 10 stappen
Vind je het lastig om jouw ondernemersplannen goed op papier te krijgen? In deze gratis whitepaper (PDF) leggen wij uit hoe je in 10 stappen een goed plan maakt. Zo ga je goed voorbereid van start met je bedrijf. 

3. Houd rekening met fiscale regels

Ondernemers moeten belasting betalen. Of jij straks fulltime of in deeltijd onderneemt, maakt voor de fiscus in principe niets uit. Veel hybride starters kiezen voor een eenmanszaak of vof en moeten rekening houden met inkomstenbelasting. Daarnaast moeten zij btw (omzetbelasting) afdragen. De overheid houdt echter rekening met de fluctuerende inkomsten van starters.

Zo kun jij mogelijk gebruikmaken van de Kleineondernemersregeling. Als jij aan de voorwaarden voldoet, hoef je minder - en in bepaalde gevallen zelfs helemaal geen - btw af te dragen. Je moet dan voor jouw bedrijf een natuurlijke persoon of combinatie van natuurlijke personen zijn, na aftrek van de voorbelasting minder dan 1.883 euro in een jaar aan btw betalen en wel aan de administratieve verplichtingen voor de btw voldoen.

4. Modelovereenkomst afsluiten

Als freelancer heb je sinds 1 mei 2016 voor de belasting te maken met de modelovereenkomsten (voorheen de VAR-verklaring). Met deze modelcontracten moet concreter kunnen worden vastgesteld of er sprake is van een dienstverband of niet.

Tot 1 mei 2017 geldt een proefperiode en zal de Belastingdienst nog geen boetes uitdelen. Er heerst - zowel bij opdrachtgevers als -nemers - desalniettemin nog veel onduidelijkheid over het hoe en waarom van het verdwijnen van de VAR. Lees meer over de nieuwe regeling in de volgende artikelen:

5. Schrijf je bedrijf in bij de KvK

Iedere bestaande onderneming moet ingeschreven staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dat geldt ook voor ondernemers die in deeltijd gaan ondernemen. Tijdens de inschrijving moet jij ook een rechtsvorm kiezen. Als jij nog niet goed weet welke rechtsvorm het best bij jouw onderneming past, kunt je altijd voor advies terecht bij de medewerkers van de KvK.

Nadat je jouw bedrijf hebt aangemeld voor het Handelsregister, hoef je jouw onderneming niet nog eens aan te melden bij de Belastingdienst. Als de KvK jouw gegevens heeft verwerkt, geven zij dit namelijk automatisch door aan de fiscus.

6. Dek de voornaamste risico's af

Ook als part-time ondernemer krijg je te maken met bepaalde persoonlijke en/of bedrijfsmatige risico's, zoals aansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid. Iedereen loopt namelijk het risico om arbeidsongeschikt te raken. Als werknemer kun je hiervoor aankloppen bij de werkgever, maar als ondernemer zul je jouw eigen boontjes moeten doppen. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering zorgt voor aanvullend inkomen. 

Ook wat aansprakelijkheid betreft is een verzekering het overwegen waard. Wat als jij bij een toekomsitge opdrachtgever een kop thee over je toetsenbord heen gooit? Of tijdens een afspraak bij een nieuwe klant een dure vaas van tafel stoot? Weet dan dat jouw privé-aansprakelijkheidsverzekering in dergelijke gevallen niet toereikend zal zijn, omdat verzekeringsmaatschappijen onderscheid maken tussen privé en zakelijk.

Om dit risico ook voor jouw bedrijf af te dekken, zul jij dus nog apart een zakelijke variant moeten afsluiten. En wanneer jij als consultant een cliënt verkeerd of ontoereikend advies hebt gegeven, kan een beroepsaansprakelijkheidsverzekering uitkomst bieden. Welke verzekeringen het meest van toepassing zijn, verschilt doorgaans per beroep én in welke branche jij straks werkzaam bent.

7. Werk jij vanuit huis of kantoor?

In eerste instantie werken vanuit huis of meteen op zoek gaan naar een leuk pand? Dit is een belangrijke beslissing voor iedere starter, ook als jij gaat ondernemen in deeltijd. Indien jij thuis voldoende ruimte hebt om een goede werkplek te realiseren, is dit de meest voordelige en gemakkelijke optie.

Ook al hebben de meeste huizen een woonbestemming: jouw gemeente zal in veel gevallen weinig bezwaar tonen als jij kantoor houdt aan huis of een praktijk of atelier opent. Wees echter wel zo verstandig om van tevoren het bestemmingsplan van jouw woning te raadplegen (dit kan via de gemeente) of het is toegestaan om in jouw huis een bedrijf te vestigen.

In andere gevallen - of als jij geen toestemming krijgt voor het vestigen van een bedrijf aan huis - kun je beter direct op zoek gaan naar een goede locatie voor de onderneming. Zet in dat geval eerst duidelijk op papier wat jij nodig hebt: een pand waarin je op den duur een tiental mensen kwijt kunt? Welke locatie is voor jouw bedrijf ideaal? Wil jij een bedrijfspand kopen of huren? En wat zijn de maximale kosten die jij nu hiervoor kunt opbrengen?

Ook in dit geval doe je er verstandig aan eerst contact op te nemen met de gemeente om te achterhalen wat de specifieke toekomstplannen zijn voor die ene specifieke bedrijfslocatie.

Tips van de redactie

6 aandachtspunten voor het starten met parttime ondernemen
Stappenplan: een eigen zaak beginnen
Starten als freelancer: 5 aandachtspunten
Hoe start je vanuit een uitkering?
Starten vanuit loondienst: de voor- en nadelen

Bijgewerkt op: 15-11-2016 Gepubliceerd op:
06-11-2012

Rechtsvorm

Een van de eerste dingen die je doet als je een bedrijf wilt starten, is nadenken over een geschikte ondernemingsvorm. Er zijn in Nederland verschillende rechtsvormen die op jou van toepassing kunnen zijn. De meeste startende ondernemers kiezen voor een eenmanszaak, maar misschien past een andere ondernemingsvorm wel beter bij jouw bedrijf. Op deze pagina's lichten we de verschillende rechtsvormen uitgebreid toe:


Een concreet overzicht van alle ondernemingsvormen vind je in het artikel Rechtsvormen: welke handelsvorm past bij jou? En kijk ook eens naar dit handige overzicht van de Kamer van Koophandel (PDF-bestand).

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Hoe ontvang ik geld?

Welke betaalmethoden zijn relevant voor jou?

Van pinnen tot iDeal en contactloos betalen: als ondernemer kun je op meerdere manieren je klanten laten betalen. Welke methode kies jij?

Bekijk de betaalmethoden

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.