Starten vanuit loondienst

Starten vanuit loondienst in 7 stappen

Een bedrijf beginnen vanuit loondienst is voor veel starters een aantrekkelijke optie. Je geeft zo immers niet meteen al je zekerheden op. Maar hoe doe je dat eigenlijk, starten én in loondienst blijven? 

1. Overleg met je leidinggevende

Als zelfstandig ondernemer ben je eigen baas. Maar bij het bedrijf waar jij als werknemer in dienst bent, ligt dat net even anders. Gewoon van start gaan met een part-time bedrijf terwijl jouw werkgever van niets weet is daarom niet zo netjes.

Ga liever ruim op tijd eens om de tafel zitten met je leidinggevende. Hoe staat je werkgever tegenover jouw plannen om naast je vaste baan een bedrijf te beginnen of over te nemen?

Toestemming nodig

In principe mag je ervan uitgaan dat de werkgever toestemming moet geven voor jouw ambitieuze plannen. Tenzij er zwaarwegende bezwaren zijn tenminste. Bijvoorbeeld als de aard van het nieuwe bedrijf botst met de uitgangspunten van de organisatie waar jij in loondienst bent. Ook mag je vaste werk niet lijden onder de tijd die je besteedt aan je eigen bedrijf.

  • Voorbeeld 1:  je bent administratief medewerker bij een autobedrijf en begint daarnaast een gespecialiseerde webshop in kristallen beeldjes. Dan zal jouw werkgever daar waarschijnlijk niet moeilijk over doen. 
     
  • Voorbeeld 2: je gaat als medewerker van het garagebedrijf online auto-onderdelen verkopen of wilt consumenten advies geven over de aanschaf van een auto. Nu zou er een conflict kunnen ontstaan. In dit geval is het echt zaak om onderling duidelijke afspraken te maken.

Blader voorafgaand aan dit gesprek de arbeidsovereenkomst, CAO of personeelsreglement nog eens door. Hierin kun je vaak terugvinden of en onder welke voorwaarden je naast jouw huidige baan een onderneming mag oprichten.

2. Schrijf een goed ondernemingsplan

Een vaak gehoord argument van parttime ondernemers die geen aanvullende bedrijfsfinanciering nodig hebben, is dat het schrijven van een ondernemingsplan voor hen overbodig is.

Goed om te weten: een bedrijfsplan schrijf je niet alleen voor de bank of andere potentiële investeerders, maar vooral ook voor jezelf.

Doe het toch! Een goed opgesteld plan maakt jouw ideeën namelijk concreet. Zo krijg je meer zicht op jouw plannen en de haalbaarheid hiervan. Dit zijn waardevolle inzichten, ook voor parttime ondernemers.

Wat hoort er in een ondernemingsplan?

Hieronder vind je een korte opsomming van zaken die in een ondernemingsplan aan bod komen:

  • Doelgroep/klanten
  • Concurrentie
  • Financiële prognose
  • Rechtsvorm
  • Vestigingsplaats

Wil je een nóg sterkere start maken? Check dan onze Startversterker.

3. Houd rekening met fiscale regels

Alle ondernemers moeten belasting betalen en dat geldt dus ook voor mensen die deeltijd ondernemen. Veel van deze hybride starters kiezen voor een eenmanszaak of vof en moeten rekening houden met inkomstenbelasting.

Of je daadwerkelijk als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien, is nog maar de vraag. Je moet bijvoorbeeld voldoen aan het urencriterium en genoeg opdrachtgevers hebben. Zo niet, dan vallen je inkomsten onder 'inkomsten uit overige bronnen'. Je krijgt dan geen ondernemersvoordelen en bent dus duurder uit.

Controleer of je ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.

Daarnaast moet je btw (omzetbelasting) afdragen: standaard 21% of het verlaagde tarief van 9% . Sommige goederen en diensten zijn vrijgesteld van btw. 

whitepaper onderningsplan

Indruk maken met je bedrijfsplan?

Dat kan. Wij hebben alle ins & outs van een businessplan voor je op een rijtje gezet. Maak in 10 stappen een ijzersterk ondernemingsplan.

Download gratis PDF

Kleineondernemersregeling (KOR)

De overheid houdt wel rekening met de fluctuerende inkomsten van starters. Zo kun jij mogelijk gebruikmaken van de kleineondernemersregeling. Als jij aan de voorwaarden voldoet, hoef je minder - en in bepaalde gevallen zelfs helemaal geen - btw af te dragen.

Je moet dan....

  • voor jouw bedrijf een natuurlijke persoon of combinatie van natuurlijke personen zijn.
  • na aftrek van de voorbelasting minder dan € 1.883 in een jaar aan btw betalen. 
  • aan de administratieve verplichtingen voor de btw voldoen.

4. Modelovereenkomst afsluiten

Als freelancer had je sinds 1 mei 2016 voor de belasting te maken met de modelovereenkomsten (voorheen de VAR-verklaring). Met deze modelcontracten moest concreter kunnen worden vastgesteld of er sprake is van een dienstverband of niet.

Deze wetgeving is inmiddels toch weer van de baan. Het kabinet wil een opdrachtgeversverklaring invoeren: een webmodule waarin opdrachtgevers de aard van een samenwerking met een zzp'er vastleggen.

Minister Koolmees van sociale zaken wil dat die webmodule vanaf 2020 de wet DBA en de modelovereenkomst vervangt. Lees hier alles over de plannen.

5. Schrijf je bedrijf in bij de KvK

Iedere bestaande onderneming moet ingeschreven staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dat geldt ook voor ondernemers die in deeltijd gaan ondernemen.

Tijdens de inschrijving moet jij ook een rechtsvorm kiezen. Als jij nog niet goed weet welke rechtsvorm het best bij jouw onderneming past, kunt je altijd voor advies terecht bij de medewerkers van de KvK.

Nadat je jouw bedrijf hebt aangemeld voor het Handelsregister, hoef je jouw onderneming niet nog eens aan te melden bij de Belastingdienst. Als de KvK jouw gegevens heeft verwerkt, geven zij dit namelijk automatisch door aan de fiscus.

6. Dek de voornaamste risico's af

Ook als part-time ondernemer krijg je te maken met bepaalde persoonlijke en/of bedrijfsmatige risico's, zoals aansprakelijkheid en arbeidsongeschiktheid. Iedereen loopt namelijk het risico om arbeidsongeschikt te raken.

Als werknemer kun je hiervoor aankloppen bij de werkgever, maar als ondernemer zul je jouw eigen boontjes moeten doppen. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering zorgt voor aanvullend inkomen. 

Aansprakelijkheid als starter vanuit loondienst

Ook wat aansprakelijkheid betreft is een verzekering het overwegen waard. Wat als jij bij een toekomsitge opdrachtgever een kop thee over je toetsenbord heen gooit of tijdens een afspraak bij een nieuwe klant een dure vaas van tafel stoot?

Weet dan dat jouw privé-aansprakelijkheidsverzekering in dergelijke gevallen niet toereikend zal zijn, omdat verzekeringsmaatschappijen onderscheid maken tussen privé en zakelijk.

Om dit risico ook voor jouw bedrijf af te dekken, zul jij dus nog apart een zakelijke variant moeten afsluiten. En wanneer jij als consultant een cliënt verkeerd of ontoereikend advies hebt gegeven, kan een beroepsaansprakelijkheidsverzekering uitkomst bieden. Welke verzekeringen het meest van toepassing zijn, verschilt doorgaans per beroep én in welke branche jij straks werkzaam bent.

7. Werk jij vanuit huis of kantoor?

In eerste instantie werken vanuit huis of meteen op zoek gaan naar een leuk pand. Dit is een belangrijke beslissing voor iedere starter, ook als jij gaat ondernemen in deeltijd. Indien jij thuis voldoende ruimte hebt om een goede werkplek te realiseren, is dit de meest voordelige en gemakkelijke optie.

Ook al hebben de meeste huizen een woonbestemming: jouw gemeente zal in veel gevallen weinig bezwaar tonen als jij kantoor houdt aan huis of een praktijk of atelier opent.

Wees echter wel zo verstandig om van tevoren het bestemmingsplan van jouw woning te raadplegen (dit kan via de gemeente) of het is toegestaan om in jouw huis een bedrijf te vestigen.

Een bedrijfslocatie vinden

In andere gevallen - of als jij geen toestemming krijgt voor het vestigen van een bedrijf aan huis - kun je beter direct op zoek gaan naar een goede locatie voor de onderneming.

Zet in dat geval eerst duidelijk op papier wat jij nodig hebt:

  • Een pand waarin je op den duur een tiental mensen kwijt kunt?
  • Welke locatie is voor jouw bedrijf ideaal?
  • Wil jij een bedrijfspand kopen of huren?
  • Wat zijn de maximale kosten die jij nu hiervoor kunt opbrengen?

Ook in dit geval doe je er verstandig aan eerst contact op te nemen met de gemeente om te achterhalen wat de specifieke toekomstplannen zijn voor die ene specifieke bedrijfslocatie.

Tips van de redactie

Zzp'er worden: zo doe je dat
Een bedrijfsplan in 10 stappen

Bijgewerkt op: 02-05-2019

Wat vind je van dit artikel?

x5
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Hoe kies je als zzp'er de juiste rechtsvorm? Die beslissing hangt onder meer af van jouw branche en het type bedrijf dat je gaat starten. Hier zie je welke rechtsvormen het vaakst door andere zzp'ers worden gekozen.

Rechtsvormen
Rechtsvormen

Een coöperatie is een van de rechtsvormen waarvoor je als (startende) ondernemer kunt kiezen. Deze rechtsvorm is met name relevant voor ondernemers die door samen te werken meer kunnen bereiken. In dit artikel lees je meer over deze - bij starters - nog onbekende rechtsvorm.

Dit moet je weten over de coöperatie
Dit moet je weten over de coöperatie

Rechtsvorm

Een van de eerste dingen die je doet als je een bedrijf wilt starten, is nadenken over een geschikte ondernemingsvorm. Er zijn in Nederland verschillende rechtsvormen die op jou van toepassing kunnen zijn.

De meeste startende ondernemers kiezen voor een eenmanszaak, maar misschien past een andere ondernemingsvorm wel beter bij jouw bedrijf. Op deze pagina's lichten we de verschillende rechtsvormen uitgebreid toe:


Een concreet overzicht van alle ondernemingsvormen vind je in het artikel Rechtsvormen: welke handelsvorm past bij jou? En kijk ook eens naar dit handige overzicht van de Kamer van Koophandel (PDF-bestand).

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.278 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.