marieke

Checklist: zakelijk scoren met Pinterest

Pinterest is een van de snelst groeiende sociale netwerken van dit moment. Voor startende ondernemers in bepaalde sectoren kan het zeker lonen om hun bedrijf ook via Pinterest te promoten, mits u goed voorbereid van start gaat. In deze checklist leest u alles over het nut van deze social media-site en hoe u hiermee succes kunt boeken: zakelijk scoren met Pinterest.

1. Zorg voor een goed (visueel) product en dito website

Voordat u als enthousiaste starter serieus met Pinterest aan de slag gaat, zult u enige voorbereidingen moeten treffen. Zo is het verstandig om eerst een zakelijke website te laten maken, zodat u bij de afbeeldingen die u straks op uw prikbord plaatst kunt verwijzen naar uw website en/of andere social media-accounts met contactgegevens van u en uw onderneming. Omgekeerd is het straks ook zaak om de pin up-button op uw website te installeren, zodat bezoekers uw content ook zelf op Pinterest kunnen delen. Daarnaast is het essentieel om uzelf eerst af te vragen of uw kerndoelgroep eigenlijk wel deel uitmaakt van de Pinterest-community.

Uit onderzoek is gebleken dat het grootste deel van de gebruikers vrouwen zijn van 25 tot 35 jaar oud. Indien uw bedrijf zich richt op een veel oudere of juist jongere doelgroep, kunt u zich dus afvragen of een actieve inzet op Pinterest wel zin heeft. Om u een idee te geven: afbeeldingen die tot nu toe het vaakst worden ge-repind ('pinnen' staat voor delen op Pinterest), zijn interieur of mode-gerelateerd, maar ook bepaalde infographics, reizen en gadgets zijn populair bij de Pinterest-community. Voor een reisorganisatie, schoenenfabrikant of nieuw restaurant biedt Pinterest op het eerste gezicht dus meer mogelijkheden dan voor een net gestarte zelfstandige stukadoor.

2. Maak kennis met Pinterest

Maakt (een aanzienlijk deel van) de doelgroep van uw merk deel uit van Pinterest en heeft u (afbeeldingen van) producten of diensten beschikbaar die u goed kunt delen? Dan is het aanmaken van een eigen profiel een kleine stap. Voorheen moest u voor een lidmaatschap worden uitgenodigd door een andere Pinterest-gebruiker, maar tegenwoordig kunt u ook inloggen via uw Facebook- of Twitteraccount. Eenmaal ingelogd raden wij u aan eerst eens rustig rond te klikken op de site: hoe gaat alles in zijn werk en welke afbeeldingen worden het snelst gedeeld door andere gebruikers? Onder het tabje 'populair' ziet u bijvoorbeeld de meest recente goed scorende afbeeldingen, maar u kunt ook per categorie zoeken naar vergelijkbare foto's of illustraties. Is de stijl van de afbeeldingen die u namens uw organisatie wilt gaan pinnen vergelijkbaar met populaire content op de site?

Uiteraard moet u niet vergeten uw profiel zo compleet mogelijk te maken; denk aan het toevoegen van een profielfoto, beschrijving en links naar uw account op Twitter, Facebook, Google+ etc. Pinterest is een social media-site; dat houdt dat u tijd moet kunnen en wíllen investeren in het interactieve aspect van dit medium. Wees, net als op Twitter en Facebook, altijd bereikbaar voor eventuele vragen en/of commentaar en ga hier op respectvolle wijze mee om. Zo kunt u langzaam maar zeker een goede band opbouwen met de Pinterest-community.

3. Plaats alleen 'pinnable' content

Wie zich voorneemt om Pinterest puur in te zetten voor het promoten van zijn eigen producten of dienst (denk aan advertenties voor een nieuwe dienst of aanbieding), zal de plank behoorlijk misslaan. Pinterest is namelijk verre vang een extra digitaal uithangbord voor aanbiedingen van uw bedrijf. U kunt dergelijk afbeeldingsmateriaal wel 'pinnen' op uw prikbord, maar de kans dat andere gebruikers deze afbeeldingen uit eigen initiatief 'liken' of 'repinnen' op andere prikborden, is niet heel groot.

Probeer daarentegen liever te denken en te handelen vanuit het oogpunt van de Pinterest-gebruiker. Wanneer zijn zij bereid een afbeelding van bedrijven en/of merken op hun eigen prikbord te plaatsen? Juist: wanneer de content aansluit bij hun persoonlijke interesses. Een grappig bedoelde slogan of mooie afbeelding die in verbinding staat met het gedachtegoed of missie van uw merk zal in veel gevallen meer 'repins' opleveren dan een kopie van uw reclamefolder of facebook-advertentie. Of uw producten moeten bij het publiek net zo geliefd zijn als die van (bijvoorbeeld) Apple of Nike, maar dat is bij veel startups (nog) niet zo.

In het geval van een reisorganisatie zou u, wanneer u binnenkort een reis naar New York in de aanbieding heeft, bijvoorbeeld kunnen denken aan een mooie afbeelding van de beroemde skyline van Manhattan. En het repinnen van afbeeldingen van andere gebruikers die te maken hebben met uw vakgebied, is ook een goede manier om aan te tonen dat u niet alleen op Pinterest zit om reclame te maken voor uw eigen bedrijf. Overigens kunt u Pinterest ook raadplegen als extra bron voor een nieuw marktonderzoek. U krijgt op deze site snel een goed beeld van welke producten en diensten momenteel populair zijn bij gebruikers of veel reacties opleveren.

4. Meten is weten: ook op Pinterest

Zoals bij ieder ander sociaal netwerk is het verstandig om uw activiteit (en de respons hierop) regelmatig te analyseren, zodat u leert van eerdere handelingen en - indien nodig - hierop uw social media-strategie kunt aanpassen. Dit kunt u doen via GoogleAnalytics of PinPuff, een speciale site die uw zogenaamde 'pinfluence' berekent door te kijken naar de activiteit en populariteit, waarde, het bereik en traffic die uw pins gedurende een bepaalde periode hebben gegenereerd.

5. De toekomst van Pinterest

De meningen over de zakelijke relevantie van Pinterest lopen overigens uiteen. Sommige experts vinden dat Pinterest niet mag ontbreken in een volledige social media marketing-strategie, terwijl anderen van mening zijn dat de site zich eerst nog op de lange termijn moet bewijzen. De groeicijfers van de site verschillen in ieder geval van week tot week. En ook de activiteit van gebruikers laat nog wel eens wat te wensen over; sommige mensen hebben uit nieuwsgierigheid dan wel een account aangemaakt, maar blijken er later vrij weinig mee te doen.

De toekomst zal moeten uitwijzen of we Pinterest qua zakelijke relevantie straks ook in het rijtje van giganten als Twitter en Facebook kunnen scharen, of dat dit sociale netwerk in de toekomst een eendagsvlieg blijkt te zijn geweest. Vooralsnog kan het - als de visuele aard van de site bij uw type onderneming past - in ieder geval geen kwaad om zakelijk actief te zijn op Pinterest, al is het alleen maar om meer bezoekers te trekken naar uw website.

Meer zakelijke tips met betrekking tot Pinterest leest u bijvoorbeeld op computerworld.nl of easy.nl

Op zoek naar de juiste financiering?

Bent u op zoek naar de juiste financiering voor uw onderneming? Uw bank helpt u graag bij het vinden van de best aansluitende financieringsvorm. Daarnaast kunt u bij ons terecht voor andere slimme oplossingen waarmee u een vlotte start van uw bedrijf kunt realiseren, zoals Qredits en het Rabobank Stimuleringskapitaal. Klik hier voor meer informatie.

Lees ook

Starten met social media doet u zo
4 dingen die u nog niet wist over Google+
5 tips om meer te halen uit sociale netwerksites
10 LinkedIn-tips voor startende ondernemers
6 tips voor zakelijk succes op Facebook
5 tips voor succesvol zakelijk twitteren

Gepubliceerd op:
04-09-2012

Wat vind je van dit artikel?

x5
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Social media

Sociale media kun je tegenwoordig zien als een essentieel onderdeel van een goede marketingstrategie.

Deze online platforms zijn laagdrempelig en door actief te worden (en te blijven!) op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn en Instagram, kun je een merk of bedrijf goed in de markt zetten. Nog een pluspunt: dichter bij de doelgroep kun je haast niet komen.

Op deze pagina's lees je hoe jij als startende ondernemer écht meer leert halen uit je social media-beleid, bijvoorbeeld door:

  1. Een concrete social media-strategie op te stellen
  2. Meer te weten te komen over de 7 typen social media-gebruikers
  3. Je bereik te vergroten op Twitter, Facebook en LinkedIn
  4. Te ontdekken welke tools onmisbaar zijn voor ondernemers

Ga jij social media voor het eerst zakelijk inzetten? Lees hier hoe je een goede start maakt met social media.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.