marieke

De start van Zalando

In 2013 had Zalando een jaar omzet van 1,8 miljard euro: niet slecht voor een nog relatief jong bedrijf dat in tijden van economische tegenwind van start ging. Ook nu nog maken veel Europese ondernemingen zware tijden door, maar de van oorsprong Duitse onderneming lijkt een dergelijke financiële impasse vooralsnog kundig te vermijden. Wat is het geheim van Zalando?

Om welke webshop gaat het?

Zalando.

Sinds?

2008.

Gestart door?

David Schneider en Robert Gentz.

Hoe kwam de oprichting van Zalando tot stand?

Zalando, een van oorsprong Duitse webshop voor schoenen en uiteenlopende soorten kleding, wordt opgericht in 2008 door studenten David Schneider en Robert Gentz. De webwinkel wordt in oktober van dat jaar op nationaal niveau gelanceerd. In eerste instantie richt de startup zich nog alleen op merkschoenen; het assortiment bestaat uit slechts een kleine selectie van merken, waarvan de bestelde schoenen dagelijks worden ingepakt in de kelder van het kantoor en vervolgens naar de ontvanger verstuurd.

Dit ondernemersuitstapje van Schneider en Gentz is overigens minder spontaan dan je misschien denkt. Zalando is bij de oprichting namelijk al een project van de gebroeders Samwer, Duitslands meest succesvolle internetondernemers en de bedenkers van e-commerceincubator Rocket Internet. De Zalando-oprichters hebben dus goed eerst met de Samwers gekeken naar het Amerikaanse Zappos en vervolgens samen een businessconcept ontwikkeld voor de Europese markt.

Dat zij hiermee op de goede weg zitten, blijkt al de eerste maanden onder meer uit de in rap tempo binnenstromende bestellingen. De verkoop van de schoenen stijgt in die eerste periode zo snel dat Zalando na een maand het aanbod verder kan uitbreiden met meer bekende merken. Daarnaast overweegt het bedrijf om op korte termijn ook handtassen te gaan verkopen. De vrijwel letterlijke kopie van het Zappos-model blijkt dus ook in Europa goed aan te slaan. Sterker nog, circa vijf jaar na de oprichting heeft de webwinkel van Zalando in omzet Zappos – sinds 2009 eigendom van Amazon - nagenoeg ingehaald.

Een maand later begint de kerstperiode: een gouden tijd voor zowel de online als offline detailhandel. Dat geldt ook voor Zalando, waar medewerkers in ploegendiensten moeten werken om alle bestellingen op tijd af te handelen. Ook de eerste tegoedbonnen (een kortingscode die klanten op de website kunnen invullen) die op grote schaal worden rondgestuurd zijn een schot in de roos. Begin 2009 kampt het magazijn van Zalando met een serieus ruimtetekort; zo staat de kelder van Zalando tot de nok toe vol met schoenendozen. Het bedrijf wijkt daarom zo snel mogelijk uit naar een nieuwe locatie, zodat Zalando vanaf dan ook in staat is om de bestellingen in sommige gevallen te bezorgen op dezelfde dag dat de producten zijn besteld.

2009 is ook het jaar waarin de webshop voor het eerst ook actief wordt buiten Duitsland. Buurland Oostenrijk is als eerste aan de beurt: Zalando maakt het mogelijk dat Oostenrijkse klanten telefonisch schoenen kunnen bestellen (een Oostenrijkse Zalando-webwinkel zal volgen in 2011). Na eerder het magazijn barst inmiddels ook het kantoor praktisch uit zijn voegen. Hoog tijd dus voor een nieuwe verhuizing.

In de zomer van dat jaar betrekt Zalando een groter kantoor in hartje Berlijn. In 2010 zal het e-commercebedrijf voor de (voorlopig) laatste keer verhuizen; ditmaal naar Prenzlauer Berg, een rustigere buitenwijk van de Duitse hoofdstad. In september 2009 investeert het bedrijf voor het eerst in een grote landelijke reclamecampagne. De spotjes worden onder meer uitgezonden op MTV, NTV en Pro 7.

In de daarop volgende jaren zet Zalando haar internationale expansie gestaag door. Het bedrijf lanceert in 2010, hetzelfde jaar waarin de webshop zich voor het eerst marktleider mag noemen op het gebied van online schoenenverkoop, nationale webwinkels in Frankrijk en Nederland. In 2011 volgen achtereenvolgens Italië, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. In 2012 krijgt Zalando pas echt de smaak te pakken. In dat jaar krijgen gebruikers in de Scandinavische landen, België, Spanje en Polen toegang een 'eigen' Zalando-website.

Hoe veroverde dit bedrijf de markt?

'Beter goed gejat dan slecht...' Het is een beetje kort door de bocht om te stellen dat Zalando alles van Zappos heeft afgekeken, maar feit blijft dat het Duitse bedrijf ten tijde van de oprichting niet de eerste kledingwebshop op de markt is. De grote breinen achter de bedrijfsvoering van Zalando - David Schneider, Robert Gentz en tegenwoordig ook Rubin Ritter - beseffen echter al vroeg dat de Amerikaanse markt niet te vergelijken is met Europa.

In ieder land zorgt Zalando dan ook een goed vertaalde dienst, een lokale aanwezigheid via minimaal een klantenservice en een tv-campagne en strategie die is toegespitst op de wensen van de verschillende culturen. Daarnaast wordt er langzaam maar zeker ook een speciale collectie voor mannen, kinderen en sportliefhebbers aan het standaardassortiment toegevoegd.



Het Duitse e-commercebedrijf staat inmiddels bij veel consumenten bekend om zijn agressieve marketingvoering. Niet iedereen kan de reclamespotjes, waarin een postbezorger in bizarre situaties belandt en klanten vaak (van blijdschap) schreeuwen als de bestelling van Zalando wordt thuisbezorgd, waarderen. In 2011 en 2012 wordt het spotje 'Nudistencamping' van de onderneming door het consumentenprogramma TROS Radar ‘bekroond’ met De Loden Leeuw, de award voor de irritantste reclame van het jaar. Zalando neemt de antiprijs sportief in ontvangst en maakt er vervolgens een marketingstunt van (het bedrijf biedt het gewonnen beeldje voor slechts vijf euro aan op haar website.

De reclames mogen dan bij sommigen niet populair zijn, maar het moet gezegd dat de spotjes van Zalando wel goed 'blijven hangen' bij de consument en wonderen doen voor de naamsbekendheid van de webwinkel. Dankzij de agressieve campagnes, waarin het logistieke gemak – de kleding wordt snel bezorgd en kan honderd dagen lang kosteloos door de klant worden geretourneerd - op subtiele manier bij vrouwen kenbaar wordt gemaakt, zorgt ervoor dat veel mensen uit de doelgroep bekend zijn met het merk. In de landen waar Zalando opereert, zou circa tachtig tot negentig procent van de consumenten van de merknaam (en de webshop erachter) hebben gehoord. In Duitsland ligt dat percentage nog hoger.

Zalando mag haar klanten verder graag meer bieden dan alleen de producten die zij aanbiedt in haar webwinkels. Begin 2010 introduceert Zalando een eigen blog. Naast de laatste trends op het gebied van fashion kun je hier bijvoorbeeld ook uiteenlopende shoptips vinden en zijn er geregeld interessante fotoshoots te zien.

Hoe staat Zalando er nu voor?

Terwijl in grote delen van Europa de economische crisis nog steeds stevig huis houdt, zette de online modegigant in het jaar 2013 1,8 miljard euro om. Het grootste deel van dit indrukwekkende bedrag werd verdiend in Duitsland, gevolgd door Oostenrijk en Zwitserland. In de zogenoemde DACH-regio draaide Zalando in 2013 net zoals in het jaar daarvoor break-even. Andere opvallende uitkomsten uit het marktrapport:

  • 300 miljoen winkelbezoeken in het vierde kwartaal
  • 35 procent van het bezoek is mobiel
  • 13 miljoen actieve kopers in 2013 tegenover negen miljoen in 2012

En het einde van de groei lijkt nog niet in zicht. Ambities heeft Zalando dan ook genoeg. In dit interview met het Duitse Manager Magazin Online laten de eigenaren weten dat ze op termijn met Zalando grote internationale ketens als Zara en H&M van de troon willen stoten. Daarnaast is de organisatie tegenwoordig een naamloze vennootschap. Hierover zegt de webshop het volgende in het marktrapport: "Dit geeft een corporate governance-structuur bij onze internationale activiteiten en toekomstige groeiplannen." Betekent dit dan dat Zalando op termijn ook naar de beurs wil? De tijd zal het leren.

Videos

De (letterlijk) schreeuwerige reclames van Zalando vallen niet bij iedere Nederlandse tv-kijker in de smaak:
 

Hoe is het om bij Zalando te werken?

Gepubliceerd op:
20-03-2014

Overige onderwerpen

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Blink uit met je plan

IJzersterk financieel plan

Met de tips van deze expert maak je met jouw financiële overzicht straks écht indruk op je bank of investeerder.

Bekijk de tips

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhalen Naif Care

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.