Ontwijk deze 5 valkuilen als startende zzp'er

Ontwijk deze 5 valkuilen als startende zzp'er

Een bedrijf beginnen, dat doe je niet zomaar . Als startende zzp'er of freelancer moet je veel regelen, je eigen klanten vinden en je administratie op orde houden. Ben jij klaar om je voor de start? Met deze tips ga je in elk geval niet in de standaard valkuilen trappen.

Valkuil 1: geen financiële buffer opbouwen

De eerste omzet wordt (op tijd) op je zakelijke bankrekening bijgeschreven. Je eerste betaalde factuur is een feit, een geweldig moment! Geef niet direct al je verdiende geld uit, want omzet is niet hetzelfde als winst. Met andere woorden: bruto is niet hetzelfde als netto.

Toen je eerder in vaste loondienst zat, werd er automatisch belasting ingehouden. Nu moet je zelf geld opzijzetten om uiteindelijk de inkomstenbelasting terug te betalen.

Bouw een goede buffer op door standaard zo'n 30% van je inkomsten apart te zetten voor de belasting. 

Belasting betalen als zzp'er

Je zou niet de eerste startende ondernemer zijn die vergeet om geld opzij te zetten voor de omzetbelasting. Op je omzet reken je vaak nog 21 procent aan btw door. Van iedere honderd euro die je aan omzet factureert, reken je dus 21 euro aan btw. Dit bedrag loopt in lucratieve tijden flink op.

Onthoud echter dat je de ontvangen btw ieder kwartaal via de btw-aangifte moet terugbetalen aan de Belastingdienst.

Buffer voor mindere tijden

Het is verstandig om het in je eerste jaar als zelfstandig ondernemer zuinig aan te doen. Er zijn momenten dat je veel geld verdient, maar er zullen ook tijden zijn dat je minder klanten of opdrachtgevers hebt (en dus minder omzet draait).

Het is normaal dat winstgevende tijden zich afwisselen met periodes van verlies: deze dipjes in jouw inkomen moet je kunnen opvangen. Vergeet ook niet dat je tijdens vakanties geen geld verdient.

Niet werken betekent geen omzet, dus ook niet als je ziek wordt. In het laatste geval kan een arbeidsongeschiktheidsverzekering een uitkomst zijn.

Valkuil 2: de acquisitie laten versloffen

Startende zzp'ers en freelancers hebben vaak één opdrachtgever en bouwen vervolgens hun klantenbestand uit. Zeker in de beginfase is het dus noodzakelijk om klanten te blijven zoeken (acquisitie plegen).

Ook al kom je nu om in het werk, blijf altijd vooruitkijken. Wat doe jij als deze klus ineens ophoudt? 

Als je maar weinig of zelfs geen opdrachtgever hebt, loop je het risico in één klap je inkomen kwijt te raken. Probeer je netwerk dus uit te breiden en te onderhouden. Dit kan op verschillende manieren:

Valkuil 3: de focus verliezen

Definieer bij de start van het bedrijf een duidelijk doel en pas daar jouw bedrijfsstrategie op aan. Een bekende startersvalkuil is namelijk dat je de rode draad uit het oog verliest en verzandt in bijzaken. Je moet de hoofdlijnen bepalen en deze ook zien vast te houden.

Bedenk dus van tevoren waarom je dit bedrijf opricht en wat je hiermee wilt bereiken. Deze doelstellingen schrijf je op in het ondernemingsplan.

Werk uitbesteden

Kijk ook of het nodig is om bepaalde taken uit te besteden aan andere professionals of partijen. Het is een grote valkuil van ondernemers om alles zelf te willen doen.

Je kunt natuurlijk niet overal gespecialiseerd in zijn. Schakel voor de administratie bijvoorbeeld een accountant in als je geen held bent met cijfers.

Een accountant is een investering, maar wel een die jou een hoop tijd én belastingvoordelen oplevert.

Laat je verder tijdens het werk niet teveel afleiden door de constante stroom aan e-mails en telefoontjes. Iedere keer opstarten na een kleine onderbreking kost je meer tijd dan je denkt. 

Valkuil 4: onvoldoende voorbereid zijn op wanbetalers

Wanbetalers, veel zzp'ers zijn er helaas maar al te bekend mee. Zorg dus dat je jouw bedrijfsadministratie goed op orde hebt. Niet alleen vanwege de bewaarplicht en de jaarlijkse inkomstenbelasting-aangifte, maar ook om je cashflow te monitoren.

Niet betaalde facturen door wanbetalers kunnen in het ergste geval leiden tot een faillissement. Een goede factuur moet niet voor niets aan een aantal voorwaarden voldoen. Het toevoegen van een factuurdatum en betalingstermijn is in elk geval een must.

Wanbetaler aanpakken

Verstuur rekeningen op tijd en onderneem direct actie als een klant te laat (of helemaal niet) betaalt. Blijf wel altijd correct, aangezien de klant een factuur altijd per ongeluk over het hoofd kan hebben gezien.

Voel je overigens niet bezwaard om contact op te nemen, je staat volledig in je recht. Het is een veelvoorkomende valkuil om zulke facturen maar te laten zitten. In deze checklist vind je alles over het aanpakken van een wanbetaler.

Valkuil 5: belangrijke risico's niet afdekken

Je denkt wellicht dat jou niets overkomt, maar fouten maken is menselijk. En ook ziektes kun je jammer genoeg niet uitsluiten.

Je hoeft niet overal een verzekering voor af te sluiten: kijk per branche en beroepsgroep welke risico's je moet afdekken.

Het begint met de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV), waar veel ondernemers over twijfelen. Een ongeluk zit in een klein hoekje en je hebt al een AOV voor € 1 per daclarabel uur.

Zakelijke verzekering

Goed om te weten: verzekeringsmaatschappijen maken onderscheid tussen zakelijk en privé.

Jouw privé-inboedelverzekering is dus niet geldig als je aan het werk bent. Voor alle zakelijke activiteiten moet je in principe een aparte verzekering afsluiten. Dat geldt niet alleen voor de inboedelverzekering, maar ook voor de:

  • Aansprakelijkheidsverzekering
  • Opstalverzekering
  • Rechtsbijstandverzekering

Pensioen voor ondernemers

Een van de valkuilen voor starters is dat ze niet altijd nadenken over hun inkomen na de pensioensleeftijd. Ondernemers hebben na hun pensionering alleen recht hebben op AOW. Het is dus belangrijk om je pensioenmogelijkheden te onderzoeken.

Bijgewerkt op: 03-10-2019

Wat vind je van dit artikel?

x60
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

In een marketingplan mag de SWOT-analyse niet ontbreken. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats en is een handige methode om de sterke en zwakke punten van een nieuw bedrijf of product in kaart te brengen.

Checklist: SWOT-analyse opstellen
Checklist: SWOT-analyse opstellen

Veel (startende) ondernemers vragen zich af: is een ondernemingsplan echt nodig? Een bedrijfsplan is niet verplicht, maar blijkt in veel gevallen wel onmisbaar. IkGaStarten brengt in kaart wanneer je wat op papier moet zetten. Met handige tips, short-cuts en een voorbeeldplan.

Bedrijf starten zonder ondernemingsplan: is dat handig?
Bedrijf starten zonder ondernemingsplan: is dat handig?

Bedrijfsplan

Een bedrijf starten begint met een bedrijfsplan. Dit document, ook wel ondernemingsplan of businessplan genaamd, brengt de haalbaarheid van jouw plannen in kaart.

Businessplan

Hier vind je concrete tips en tools voor een ondernemersplan om een goede start te maken met jouw bedrijf, te beginnen met:

  1. ​Maak een bedrijfsplan in 10 stappen
  2. Checklist: het opstellen van een businessplan
  3. Download hier de gratis whitepaper (PDF): een ondernemersplan in 10 stappen
  4. Ondernemingsplan template: download een gratis invulmodel

Meer tips vind je onder Ondernemingsplan maken of download hier een voorbeeld van een goed ondernemersplan.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.