marieke

Innovatieve bedrijven eerder internationaal

Bedrijven die innovatie hoog in het vaandel hebben staan, lopen doorgaans ook voorop waar het gaat om internationaal zakendoen. Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO onder 602 directeur-grootaandeelhouders (DGA’s) uit het Nederlandse MKB. Het onderzoek gebeurde op initiatief van Enterprise Europe Network, ’s werelds grootste partner search-netwerk voor MKB-ondernemingen.

Een derde van de ondervraagde MKB-directeuren gaf aan samen te werken met ondernemingen in het buitenland of dit in het verleden wel te hebben gedaan. Het blijkt hier vooral te gaan om ondernemers die veel waarde hechten aan technologische innovatie en het nastreven van een innovatieve cultuur. Andersom geldt dat innovatie significant minder aandacht krijgt in bedrijven die niet internationaal samenwerken. Ondernemingen die dit wel doen, blijken meer bereid de risico's van internationale samenwerking en de kans op mislukking ervan te aanvaarden.

Netwerk
Van de ondernemers die niet in het buitenland actief zijn, zegt bijna de helft (46 procent) dat dit te maken heeft met een gebrek aan een buitenlands netwerk. Zij vinden dat hun onderneming het prima redt zonder internationale samenwerking. Maar het onderzoek laat juist zien dat een internationaal netwerk wel degelijk van toegevoegde waarde is.

Lasten
Ruim een derde (37 procent) van de ondernemers die al meer dan tien jaar internationaal samenwerken, genereert meer dan tien procent van de omzet in het buitenland. Veertien procent genereert zelfs meer dan de helft van de omzet buiten de landsgrenzen. Alle ondervraagde ondernemers zijn overigens van mening dat de Nederlandse overheid de administratieve lasten moet verminderen om internationaal ondernemen te stimuleren.

Grenzen
Als reden voor de internationalisering worden met name expansie van het afzetgebied en het aanboren van nieuwe markten genoemd. Duitsland is de belangrijkste businesspartner (68 procent), gevolgd door België (48 procent) en Groot-Brittannië (32 procent). Ruim een derde van de ondervraagde DGA's maakt geen onderscheid tussen nationaal en internationaal ondernemen: 37 procent ervaart geen fysieke grenzen.

Gepubliceerd op:
05-10-2010

Wat vind je van dit artikel?

x2
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ga jij starten met exporteren? Dan is het goed om te weten dat je als ondernemer aan diverse nationale én internationale regels moet voldoen. In dit artikel hebben wij de belangrijkste voorwaarden voor je op een rij gezet.

Starten met exporteren: zo doe je dat
Starten met exporteren: zo doe je dat

Internationaal

Overweeg jij om niet alleen in het binnenland, maar ook in het buitenland zaken te doen? Bijvoorbeeld door Nederlandse goederen te exporteren of omdat je voor jezelf gaat beginnen als handelsagent? Weet dan dat je te maken krijgt met belangrijke (overheids)regels en andere verplichtingen. Bij internationaal ondernemen heb je verschillende mogelijkheden, zoals:


Zakendoen in het buitenland brengt je doorgaans in contact met lokale culturen en gebruiken. Weten wat je bijvoorbeeld in Duitsland of China wel of niet moet zeggen? Lees de tips in het artikel De do's en dont's van internationaal zakendoen.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.