Snackbar openen in 9 stappen

Bijgewerkt op 30 augustus 2022
14 min  leestijd
162
Image
snackbar cafetaria beginnen

Een eigen snackbar beginnen? Veel mensen dromen ervan. Wil je die droom laten uitkomen, bereid je dan goed voor. Lees hier wat er allemaal komt kijken bij het openen van een cafetaria.

Voordat je kunt starten met je eigen snackbar, zijn er enkele zaken waar je op moet letten. Direct naar een onderdeel over een snackbar openen? Klik op de link.

  1. Ondernemingsplan schrijven
  2. Rechtsvorm en inschrijven KvK en de Belastingdienst
  3. Personeel aannemen
  4. Administratie opzetten
  5. Snackbar overnemen of zelf beginnen?
  6. Locatie zoeken
  7. Vergunningen aanvragen
  8. Verzekeringen afsluiten
  9. Klanten werven

1. Snackbar openen: schrijf een ondernemingsplan

Een snackbar openen doe je niet zo maar even. Begin daarom met het schrijven van een goed ondernemingsplan. In dit plan beantwoord je alle mogelijke vragen die kunnen opkomen bij het uitwerken van je ideeën rond het hebben van een eigen snackbar. Bijvoorbeeld:

  • Welke rechtsvorm sluit hier op aan?
  • Begin ik een eigen cafetaria of neem ik een bestaande snackbar over?
  • Welke producten wil ik in mijn snackbar verkopen en welke niet? Ga ik voor ‘fast’ of juist ‘gezond’?
  • Wat wordt mijn doelgroep: het winkelend publiek, afhalers, het uitgaansleven?
  • Welke locatie past daar het beste bij?
  • Met welke leveranciers ga ik samenwerken?
  • Welke apparatuur heb ik nodig?
  • Hoeveel startkapitaal heb ik nodig en hoe kom ik daaraan?
  • Hoe zit het met vergunningen en verzekeringen?
  • Hoe kom ik aan personeel? En wat gaat me dat kosten?
  • Hoe kom ik aan klanten?
  • Hoe speel ik slim in op bestaande horecatrends?

Door deze en andere vragen te beantwoorden bouw je een duidelijk businessplan op. Dit geeft je houvast bij de start van je bedrijf. Je ziet zo heel helder waar je kansen liggen en wat de eventuele risico’s zijn. Hoe uitgebreider je ondernemingsplan is, hoe meer kans van slagen je zult hebben bij het openen van je eigen snackbar.

Maak een financieel plan

Waarschijnlijk heb je startkapitaal nodig van een bank of andere financiers om te starten met je snackbar. In dat geval moet je jouw plannen financieel kunnen onderbouwen. Banken willen namelijk zo weinig mogelijk risico lopen met hun investering. Dit betekent dat je een duidelijke analyse van de kosten en opbrengsten van je snackbar moet maken.

Een goede kosten/baten-analyse maak je door het opstellen van verschillende soorten begrotingen. Denk bijvoorbeeld aan een investeringsbegroting, financieringsbegroting, exploitatiebegroting, liquiditeitsbegroting en een begroting voor privé-uitgaven. Hiermee kan de bank zien wat de financiële vooruitzichten zullen zijn en of je snackbar kans van slagen heeft. 

  • Tip: In het gratis voorbeeld ondernemingsplan staan ook alle begrotingen uitgelegd. Download gratis!

2. Kies je rechtsvorm en schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Als je een cafetaria start, ben je verplicht je in te schrijven bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dit kost je eenmalig ongeveer € 50. Voordat je je inschrijft, moet je al wel je rechtsvorm en bedrijfsnaam hebben bepaald. Na de inschrijving zal de KvK jouw gegevens automatisch doorgeven aan de Belastingdienst. Je hoeft je later dus niet nog apart aan te melden bij de fiscus.

Rechtsvorm kiezen

Onderzoek welke rechtsvorm het beste past bij jouw plannen voor een snackbar. Als je personeel aanneemt, betekent dat niet automatisch dat je geen eenmanszaak kunt starten. Ook met een eenmanszaak kun je namelijk mensen in dienst hebben. Maar je kunt ook voor een andere rechtsvorm kiezen, bijvoorbeeld de besloten vennootschap (bv).

Het verschil tussen een eenmanszaak en een bv zit vooral in de aansprakelijkheid. Je richt een eenmanszaak makkelijker op, maar bent dan wel persoonlijk aansprakelijk. 

3. Neem goed personeel aan

In je eentje een snackbar draaiende houden is bijna niet te doen. Zeker niet als je ruime openingstijden hanteert, bijvoorbeeld van 12.00 uur ’s middags tot een uur of 10.00 ’s avonds. Bedenk dat je na sluitingstijd ook je cafetaria nog moet schoonmaken en voorbereiden voor de volgende dag. Als zzp’er is dat op termijn niet vol te houden. Dus je ontkomt er haast niet aan om mensen in dienst te nemen.

Regels rond personeel

Het in dienst nemen van personeel voor je snackbar brengt meer papierwerk met zich mee dan je misschien zou denken. Om te beginnen krijg je te maken met de Belastingdienst, want je moet loonheffingen afdragen en een loonadministratie gaan bijhouden. Ook moet je pensioenpremies gaan betalen, verzekeringen voor je personeel afsluiten en een verplichte risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) doen. 

  • Tip: Meer weten over het in dienst nemen van werknemers? Lees dan ons artikel over het aannemen van personeel.

Voorbeeld ondernemingsplan horeca

Voorbeeldplan nodig?

Met dit gratis ondernemingsplan voorbeeld voor horecaondernemers helpen wij jou graag op weg.

Download gratis voorbeeld

4. Zet een bedrijfsadministratie op

Het zal je niet verrassen dat je als snackbarhouder verplicht bent een boekhouding bij te houden. Dit is van groot belang, want zo voorkom je dat je problemen krijgt met de Belastingdienst. Je weet dan immers precies hoeveel inkomstenbelasting en btw je moet betalen.

Bovendien geeft een overzichtelijke administratie je een goede indicatie van hoe jouw cafetaria er financieel voor staat. Zo kun je bijtijds ingrijpen als er financiële problemen optreden. En je weet wanneer je nieuwe investeringen kunt doen. 

Zakelijke rekening

Om je administratie overzichtelijk te houden, is het slim om een zakelijke rekening te openen. Sterker nog, van de meeste banken mag je geen zakelijke transacties van je privérekening doen. En als je snackbar goed gaat lopen, zul je waarschijnlijk heel veel zakelijke transacties doen.

Een ander voordeel van de zakelijke rekening is dat je toegang hebt tot allerlei handige zakelijke financiële diensten voor je snackbar, zoals Rabo Smart Pay. Daarmee regel je al je betaalmogelijkheden en heb je inzicht in al je transacties in één dashboard. 

5. Snackbar overnemen of zelf beginnen?

Wil je een cafetaria starten, dan heb je twee mogelijkheden: een bestaande snackbar overnemen of zelf een nieuwe snackbar beginnen.

Bestaande snackbar overnemen

Een bestaande cafetaria overnemen heeft zo zijn voordelen. Je start met een kant-en-klaar bedrijf, je hoeft niet eerst je inventaris te kopen en je hebt direct een groep vaste klanten. Dat is wel prettig beginnen voor een startende patatverkoper.

Maar er zitten ook nadelen aan een bedrijfsovername. Zo kun je niet zelf de locatie kiezen en zit je misschien vast aan het bestaande personeel. Daarnaast zijn de opstartkosten bij overname meestal hoger dan wanneer je zelf een snackbar begint. Dit is omdat je aan de verkopende partij vaak een bedrag aan goodwill moet betalen. 

Goodwill

Onder goodwill wordt verstaan: de goede naam van een bedrijf, gebaseerd op de bestaande klantenkring en omzet. Voor het bepalen van de goodwill van een snackbar worden soms rekenregels gehanteerd. Bijvoorbeeld: 4 tot 5 keer de nettowinst van de zaak. Of 0,75 tot 1,25 keer de jaaromzet van de snackbar.

In de praktijk lopen de prijzen van te koop staande snackbars echter zeer uiteen. Kijk zelf maar eens op verschillende websites met advertenties voor snackbars en cafetaria’s. Een aantal opties:

Nieuwe snackbar beginnen


Wil je liever alles zelf in de hand houden en je snackbar helemaal van de grond af opbouwen? Houd dan in elk geval rekening met de volgende aandachtspunten en kostenposten:

  • Pand (huren of kopen)
  • Keukenapparatuur- en benodigdheden
  • Meubilair
  • Software (computer, kassa, betaalterminal, bonprinter)
  • Personeel
  • Voorraden
  • Vergunningen

Enkele van deze punten komen verder in het artikel aan bod.

Franchise snackbar beginnen

Een derde optie is franchisenemer worden. Dan start je een franchise snackbar, waarbij de snackbarformule al vaststaat. Een voordeel daarvan is dat je mee kunt liften op de naamsbekendheid. Ook zijn er vaak inkoopvoordelen en krijg je bij bepaalde ketens ondersteuning bij het starten van je franchise cafetaria. Een nadeel is dat je minder onafhankelijk bent en dus minder vrijheid hebt. Ook betaal je een fee aan de franchiseketen. 

6. Zoek een geschikte locatie

Om met je snackbar te starten, zul je eerst een geschikt bedrijfspand moeten hebben. Je hebt twee opties: een bedrijfspand huren of kopen. Aan beide opties kleven voor- en nadelen. Veel zal afhangen van je financiële positie, want om te kunnen kopen moet je over flink wat startkapitaal beschikken.

In veel steden en dorpen is sprake van leegstand. Daar kun je als beginnend snackbarhouder van profiteren. Gemeenten zien graag dat lege plekken worden opgevuld en bemiddelen daarom soms tussen ondernemers en verhuurders. Informeer bij jouw gemeente naar de mogelijkheden.

Heb je eenmaal een pand gevonden dat past bij jouw snackbarformule? Onderhandel dan over de voorwaarden of de prijs. De eigenaar zal de deal zo snel mogelijk rond willen hebben, zeker als het pand lang heeft leeggestaan. Hoe meer je van de prijs afkrijgt, hoe meer je overhoudt voor een verbouwing en je inventaris. De kosten zijn natuurlijk ook afhankelijk van de locatie. Zit je in hartje Amsterdam, dan betaal je aan huur al snel € 2500/m2 per jaar. De gemiddelde huurprijs in Nederland is € 655/m2 per jaar.

7. Vraag de juiste vergunningen aan en check de wetgeving

Als je een snackbar opent, krijg je te maken met een aantal wetten en verplichte vergunningen. Dat geldt voor iedere ondernemer die een horecabedrijf wil beginnen, dus ook voor jou. 

Dit zijn de belangrijkste vergunningen en wetgeving die voor een snackbar gelden:

Exploitatievergunning horeca

Voor het starten van een cafetaria of snackbar heb je in sommige gemeenten een exploitatievergunning horecabedrijf nodig. Daarmee geeft de gemeente je toestemming om een snackbar te openen. Informeer bij de gemeente waarin je je bedrijf start, of je de exploitatievergunning moet aanvragen. 

Let op: Je kunt de exploitatievergunning horecabedrijf digitaal aanvragen via de Berichtenbox van de overheid.

Alcoholwet

Ben je van plan ook alcoholhoudende dranken te schenken in je snackbar? Dan moet je voldoen aan de regels van de Alcoholwet. Met de Alcoholwet wil de overheid de verkoop van alcohol reguleren. De gemeente houdt toezicht op de naleving van de wet. Overtreed je een regel, dan kun je een boete krijgen.

Hygiënecode horeca

Horecabedrijven, dus ook jouw snackbar, moeten werken volgens de regels van de Hygiënecode. De Hygiënecode beschrijft processen die kenmerkend zijn voor de horeca. 

Ook schrijft de Hygiënecode voor dat bedrijven die met levensmiddelen werken, dit op hygiënische wijze moeten doen. Hiervoor is via Europese regelgeving een uitgebreide norm opgesteld: de HACCP. Deze norm geldt voor alle levensmiddelenbedrijven. 

  • Tip: In onze handige checklist lees je welke vergunningen voor jouw snackbar nog meer gelden.

8. Sluit goede verzekeringen af

Als je een snackbar opent, dan start je een horecaonderneming. En bij ondernemen horen risico’s, dat is bekend. Gelukkig bestaan er goede verzekeringen waarmee je sommige risico’s geheel of gedeeltelijk kunt afdekken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Aansprakelijkheidsverzekering
  • Voorraad- en inventarisverzekering
  • Rechtsbijstandverzekering
  • Verzuimverzekering
  • Bedrijfsschadeverzekering
  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Wil je weten welke risico’s je nog meer kunt afdekken? Je leest het in ons artikel over verzekeringen in de horeca.

9. Lok klanten naar je snackbar

Helaas is het niet zo dat de klanten direct toestromen, zodra je de deuren van je cafetaria hebt geopend. Klanten naar je snackbar lokken, daar moet je hard voor werken. Hier volgen wat tips.

Zet social media in

Voor de horeca is social media marketing een must. De belangrijkste advertentiekanalen voor jouw snackbar zijn platforms als Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, TikTok, YouTube of Pinterest. 

Een groot deel van je doelgroep bestaat zeer waarschijnlijk uit jongere mensen voor wie social media de belangrijkste informatiebronnen vormen. Wil je hen bereiken, dan kun je niet om de belangrijkste platforms heen.

Tip: Probeer ook influencers in te zetten voor de promotie van je snackbar. Of maak gebruik van ‘user generated content’: stimuleer klanten om iets positiefs over je zaak te posten op hun eigen Facebook of Instagram. 

Maak een website

Zorg voor een goed werkende website. Je hebt een professionele site nodig die vindbaar is voor Google (SEO). Voor het bouwen van een website kun je iemand inhuren, maar je kunt het ook zelf doen, bijvoorbeeld met WordPress.

  • Tip: Een makkelijke manier om te zorgen dat gasten jouw zaak sneller vinden, is het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf-profiel (GMB-profiel).

Maak gebruik van reviews

Het is een bekende marketingtip dat online beoordelingen werken. Mensen zijn geneigd het oordeel van anderen op te volgen. Als jouw snackbar veel positieve reviews krijgt op beoordelingswebsites, zal dat anderen over de streep trekken om jouw cafetaria ook eens te bezoeken. 

Het loont dus het de moeite om op algemene beoordelingswebsites een profiel aan te maken. Op deze manier kun je via diverse kanalen jouw zichtbaarheid aanzienlijk vergroten. Denk onder meer aan:

  • Google
  • TripAdvisor
  • Yelp
  • Booking.com
  • Thefork.nl

Kies voor maaltijdbezorging

Sinds de coronacrisis is maaltijdbezorging erg populair in de horecabranche. Dit geldt ook voor snackbars. Mensen hebben ontdekt hoe makkelijk het is om hun frieten en kroketten aan huis te laten bezorgen. Bied je geen bezorging aan huis aan, dan laat je veel potentiële omzet liggen. 

Maaltijdbezorging is op de volgende manieren te realiseren:

Algemene bezorgdienst inzetten

Je kunt je snackbar aansluiten bij een algemene bezorgdienst, zoals UberEats of Thuisbezorgd. Reuze makkelijk natuurlijk, want alle logistiek wordt voor je geregeld, als je dat wilt. Ook vinden klanten je sneller, doordat je gebruikmaakt van een bekend platform. 

Maar aan deze service hangt wel een prijskaartje: je betaalt 12% (UberEats) tot 14% (Thuisbezorgd) commissie per bestelling zonder bezorging, of 30% per bestelling met bezorging. 

Zelf een bezorgdienst opzetten

Houd je de commissiegelden liever in eigen zak? Dan kun je je eigen bezorgdienst opzetten. Maar let op: dit vergt wel een flinke investering. 

Om te beginnen moet je een goede website hebben, waar mensen niet alleen kunnen bestellen maar ook kunnen betalen. Bovendien zul je koeriers in dienst moeten nemen om de bestellingen te bezorgen. En natuurlijk ook speciale bezorgfietsen of -scooters moeten aanschaffen.

  • Tip: Veel van je collega’s kiezen voor een mix: de bestellingen laten ze lopen via de website van een bezorgdienst, maar de bezorging houden ze in eigen hand.

Veelgestelde vragen over een snackbar beginnen

  • Hoeveel kost het om een snackbar te beginnen?
    De kosten van het starten van een snackbar zijn onder andere afhankelijk van de locatie van je snackbar en van je wensen. Dat geldt voor locatie, maar ook voor de aanschaf van inventaris en meubilair. Ook zul je personeel in dienst moeten nemen. Met een financieel plan zet je al deze kosten op een rij en kun je onderbouwde keuzes maken.
  • Welke verzekeringen heb je nodig voor een snackbar?
    Als je een snackbar opent, heb je verschillende verzekeringen nodig. Denk bijvoorbeeld aan een inventarisverzekering, een aansprakelijkheidsverzekering of een rechtsbijstandverzekering. Bekijk tegen welke risico's jouw branchegenoten in de horeca zich verzekeren!

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten