Meer klanten winnen voor je webshop doe je zo

Checklist: klanten winnen voor uw webshop

Het gegeven dat in feite iedereen een webwinkel kan openen heeft voor- en nadelen. Het is fijn dat er minder haken en ogen zitten aan het opzetten van een webshop dan een fysieke winkel, een nadeel kan de grote concurrentie zijn. Hoe u de klant verleidt om bij u aankopen te doen in plaats van bij de concurrent, leest u in de checklist: klanten winnen voor uw webshop.

1. Werk aan de vindbaarheid

U kunt nog zo'n mooie webshop hebben gebouwd, als er maar weinig bezoekers op af komen, schiet u daar weinig mee op. Door de vindbaarheid van uw site in zoekmachines zoals Google te verbeteren, zal het bezoek snel genoeg toenemen. Het (laten) toepassen van SEO (Search Engine Optimization) kan al een heel verschil maken. Indien u een product aanbiedt dat bij veel andere (grotere) partijen ook verkrijgbaar is, kan het voor een nieuwe webshop knap lastig zijn een plek tussen deze reuzen te verwerven. In dat geval kan SEA (Search Engine Advertising oftewel zoekmachinemarketing) uitkomst bieden.

2. Houd het simpel en overzichtelijk

Eenmaal op de website aangekomen is de eerste indruk in veel gevallen doorslaggevend. Dat is zeker het geval bij een webwinkel. Uiteraard wilt u de klant imponeren en enigszins opvallen met uw homepage, maar overdrijf het niet. Flashy afbeeldingen en pop up-schermen kunnen bezoekers sneller afschrikken dan u denkt. Zorg er liever voor dat uw website duidelijk en gebruiksvriendelijk is, zodat de klant er zijn weg goed kan vinden. Internetgebruikers zijn een stuk ongeduldiger dan klanten in fysieke winkels; als iets ze niet bevalt of ze het niet helemaal vertrouwen, klikken ze al snel weg om hun zoektocht naar die carkit of de perfecte bruidsjurk elders voort te zetten.

3. Benadruk uw sterke punten

Het kan zeker geen kwaad om de klant eraan te herinneren waarom hij bij u aan het juiste adres is. Waarmee onderscheidt uw webwinkel zich van de concurrentie? Is het de uiterst snelle levertijd? De aantrekkelijke prijzen? De korting die een klant krijgt bij het bestellen van meerdere producten tegelijkertijd? Of uw uiteenlopende aanbod in plantenbakken? Meld dit dan in een overzichtelijke bulleted list. Het is immers de bedoeling dat u uiteindelijk de klant verleidt tot een aankoop en hoewel de consument niet in levende lijve voor u staat, kan een 'verkooppraatje' uiteindelijk wel degelijk het verschil maken.

4. Wees duidelijk over de levertijd

Niets zo irritant voor een consument als wanneer deze online een product bestelt dat na een week nog steeds niet thuisbezorgd is. Het is daarom belangrijk dat u de leveringsvoorwaarden zo aantrekkelijk mogelijk maakt, maar kijk ervoor uit dat u geen dingen gaat beloven die u niet kunt waarmaken.

Als u niet honderd procent zeker weet dat u de producten altijd binnen 24 uur kan leveren, kunt u die boodschap beter niet groots op de website zetten. Kies er dan liever voor om te vermelden dat u het product tussen 1-3 werkdagen thuisbezorgt. Mocht u het product onverhoopt toch veel sneller bezorgen, zal dit vanzelfsprekend een uiterst tevreden klant opleveren. Daarnaast kunt wat betreft eventuele retourzendingen punten scoren door hiervoor een ruime termijn te hanteren van bijvoorbeeld negentig dagen.

5. Bied meer service voor minder

Een goede klantenservice vraagt vaak de nodige investering qua tijd en energie, maar kan wel aanzienlijk meer tevreden klanten opleveren. En tevreden klanten komen sneller terug en zullen uw webwinkel ook sneller aan hun vrienden en familie aanbevelen. Een cadeautje - zoals een paraplu of knuffel met bedrijfslogo - of kortingsbon bij een eventuele volgende bestelling die u gratis bij de bestelling doet, kan de klant al een extra goed gevoel geven.

Belangrijker is uiteraard dat u goed bereikbaar bent voor vragen of klachten en eventuele problemen snel oplost. Geef op uw website en de bijgeleverde factuur aan wanneer en hoe uw webshop te bereiken is. Streef ernaar dat emails en telefoontjes binnen 24 uur worden afgehandeld.

6. Voeg een FAQ-pagina toe

Indien u eigenlijk geen tijd heeft om de hele dag door telefoontjes of emails van klanten te beantwoorden, kunt u al een heel eind komen door een duidelijke FAQ-pagina op te stellen met antwoord op veel voorkomende vragen. Dit is sowieso aan te raden, omdat het voor klanten ook fijn is als zij het antwoord op hun vraag snel op de website vinden en hiervoor niet meer de telefoon hoeven te pakken.

7. Werk met meerdere betaalmethoden

De ene klant is de andere niet. Dat is het geval bij een fysieke winkel, maar ook zeker bij webshops. Sommige mensen betalen graag 'ouderwets' per acceptgiro, terwijl anderen eerder de voorkeur geven aan betaling per creditcard, iDeal of OmniKassa. Als webshopeigenaar is het uw taak om ervoor te zorgen dat er voor uw klanten diverse betaalmethoden mogelijk zijn.

Gepubliceerd op:
28-02-2012

Wat vind je van dit artikel?

x17
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshops zijn razend populair. Van elektronica tot meubilair en van vakanties tot streekproducten: bijna alles is tegenwoordig online verkrijgbaar. Dat biedt kansen voor ondernemers. Volg dit stappenplan bij het starten van een webwinkel.

Een webshop beginnen: wat heb je nodig?
Een webshop beginnen: wat heb je nodig?

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een eigen webwinkel starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Hoewel het starten van een webshop relatief laagdrempelig is, moet je je wel goed voorbereiden voor je start. Ook als internetondernemer krijg je namelijk te maken met (overheids)regels en andere uitdagingen. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: een eigen webshop starten.

Meer succes met je webshop

Wil het nog niet echt vlotten met het aantal aankopen op je webshop? Je kunt aan veel knoppen draaien. Denk bijvoorbeeld aan Search Engine Optimization (SEO). Je optimaliseert dan je website voor zoekmachines als Google, waardoor je sneller bovenaan in de zoekresultaten komt.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.653 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.