Checklist: webshop starten

Bijgewerkt op 13 april 2022
10 min  leestijd
31.912
Image
Webshop beginnen: zo word je succesvol

Webwinkels zijn razend populair. Van elektronica tot meubilair en van vakanties tot streekproducten: bijna alles is tegenwoordig online verkrijgbaar. Dat biedt kansen voor ondernemers. Ga je een webshop starten? Volg dan dit stappenplan.

Met deze checklist kun jij een succesvolle webshop starten. Direct naar een van de stappen? Klik op de link! Of scroll door om alles te lezen.

  1. Ondernemingsplan webshop starten
  2. Inschrijving Kamer van Koophandel
  3. Gemeente op de hoogte brengen
  4. Domeinnaam registreren
  5. Webshop maken
  6. Auteursrechten vastleggen
  7. Algemene voorwaarden opstellen
  8. Informatie op je website aanbieden
  9. AVG: zorg dragen voor persoonsgegevens
  10. Schriftelijke bevestiging
  11. Versturen van reclame
  12. Verkoop van alcohol
  13. Webshop logistiek
  14. Betaalmogelijkheden webshop
  15. Conversie verhogen

1. Ondernemingsplan webshop starten

Wil je een webshop starten? Dan helpt het om je plannen overzichtelijk op papier te zetten. Door een ondernemingsplan te schrijven breng je duidelijk in kaart welke producten je online wilt verkopen.

Je bekijkt de concurrentie en je denkt na over marketing, financiën en logistiek. Met een goed plan, maak je een sterke start.

Eerst een voorbeeld nodig? Download het gratis voorbeeld ondernemingsplan detailhandel.

2. Inschrijving Kamer van Koophandel

In Nederland moet iedere startende ondernemer zijn onderneming officieel inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dat geldt dus ook voor webshopeigenaars. Pas daarna is de oprichting van je webwinkel een feit.

Apart aanmelden bij de Belastingdienst is overigens niet nodig, omdat de KvK deze gegevens automatisch voor je doorgeeft.

  • Lees in dit artikel meer over op welke manieren je als startende ondernemer te maken krijgt met de Kamer van Koophandel.

Welke feature is voor jou belangrijk bij het kiezen van een zakelijke rekening?

Choices

3. Gemeente op de hoogte brengen

Wil je een webshop starten en de digitale winkel vanuit je eigen huis gaan runnen? Dan moet je in veel gevallen checken of dit past in het bestemmingsplan en ook je gemeente hiervan op de hoogte stellen.

Mocht het niet direct mogelijk zijn om een bedrijf aan huis te starten, dan kun je ervoor kiezen om een ontheffing of wijziging van het bestemmingsplan aan te vragen. Indien je in een huurhuis woont, moet je bovendien toestemming vragen aan de verhuurder van het pand.

4. Domeinnaam registreren

Om daadwerkelijk een webshop te starten heb je allereerst een goede website nodig. Het is zaak om een domeinnaam te kiezen die je officieel laat registreren bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).

Onthoud dat je domeinnaam aan verschillende eisen moet voldoen. Zo gelden er eisen voor de lengte, moet de naam ten tijde van het aanmelden nog niet in gebruik zijn en mag deze niet teveel lijken op de domeinnaam van andere bedrijven.

Met een zoekopdracht op internet kom je al een heel eind, maar via SIDN kun je via de Whois-functie zien of de beoogde domeinnaam nog beschikbaar is.

Daarna kies je een zogenoemde registrar die voor je de domeinnaam aanvraagt bij de organisatie die de domeinnamen beheert. Voor namen met de extensie '.nl' is dat SIDN. Je betaalt vervolgens abonnementskosten voor je domeinnaam aan de registrar.

  • Lees in dit artikel wat je nodig hebt om je webshop te beginnen.

5. Webshop maken

Heb je een pakkende domeinnaam geregistreerd? Dan wordt het tijd om je webshop of website daadwerkelijk te maken. De vraag is alleen: hoe doe je dat? Heb je geen technische vaardigheden? Kies dan voor een klant-en-klaar gehoste website zodat je direct aan de slag kunt met je webshop.

Wil je een uniek design? Dan kun je ervoor kiezen om een webshop op maat te laten maken. Hier hangt uiteraard een prijskaartje aan, maar je hebt wél een webshop die geheel naar jouw smaak is ingericht.

Webshop maken via webshoppakket

Zonder technische vaardigheden of groot budget is het voordelig om een website te beginnen via een webshoppakket. Rabobank biedt samen met Pagewize een webshoppakket aan. Zo bouw je binnen vijf minuten zelf een webshop, die makkelijk te beheren is en goed vindbaar is voor je nieuwe klanten. Deze webshop werkt met Rabo OnlineKassa, dus je betaaloplossing is meteen geregeld en je geld staat altijd de volgende dag op je rekening. 

6. Auteursrechten vastleggen

Als je webshop eenmaal in de lucht is en je bepaalde content wilt wijzigen, mag je dat alleen zelf doen wanneer je in het bezit bent van het auteursrecht. Het gaat dan bijvoorbeeld om de teksten, video's, software of foto's die op je website zijn geplaatst.

Het is verstandig om hierover van te voren direct duidelijke afspraken te maken met de makers, zodat je later niet voor vervelende verrassingen komt te staan. Dit kun je bijvoorbeeld doen doe de ontwerper te laten verklaren dat hij of zij geen gebruik zal maken van de persoonlijkheidsrechten. 

7. Algemene voorwaarden opstellen

Hoewel niet verplicht is het juridisch gezien zeker aan te raden om goede algemene voorwaarden op te stellen. Hierin laat je onder meer regels vastleggen op het gebied van betaling, levertijd, garantie en eventuele geschillen, die van toepassing zijn op jouw bedrijf en de klant.

Afhankelijk van je sector kan het zijn dat je ook nog te maken krijgt met andere branchespecifieke algemene voorwaarden.

Je kunt ervoor kiezen om de algemene voorwaarden zelf op te stellen of dit door een notaris te laten. Het is in ieder geval aan te raden eerst een deskundige naar je voorwaarden te laten kijken voor je deze daadwerkelijk gaat gebruiken voor je webwinkel.

Voorbeeld ondernemingsplan zzp

Handig: voorbeeldplan

Wat staat er in een goed ondernemingsplan voor zzp’ers? Download een gratis voorbeeld met tips en cijfers.

Download gratis voorbeeld

8. Informatie op je website aanbieden

Het is belangrijk dat je bezoekers van je website duidelijke informatie verschaft over de identiteit van je onderneming. Niet alleen potentiële klanten willen namelijk graag weten met welke aanbieder zij van doen hebben; dit heeft de overheid officieel vastgelegd in de regels voor overeenkomsten op afstand.

Dat betekent in ieder geval dat je het KvK-nummer en je nieuwe btw-id op de website moet zetten. Daarnaast is het verplicht om je bezoekers te informeren over de prijs, kenmerken van het product, betalingswijze en levering. 

9. AVG: zorg dragen voor persoonsgegevens

Een andere regel waar je als eigenaar van een webwinkel mee te maken krijgt, is de AVG. Dat betekent onder meer dat je zorg draagt voor het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens van consumenten en eventuele werknemers.

10. Schriftelijke bevestiging

Heeft een klant een bestelling gedaan in je webshop? Dan ben je verplicht om deze klant een schriftelijke bevestiging van de bestelling te sturen. Vergeet niet om in deze bevestiging, die de klant uiterlijk bij de levering van het product of de dienst moet ontvangen, ook melding te maken van je algemene voorwaarden, garantiebepalingen en de adresgegevens van je onderneming.

Overigens heeft de klant recht op een bedenktijd van minimaal zeven werkdagen en maximaal drie maanden. Deze periode, ook wel zichttermijn genaamd, gaat in op het moment dat het product of de dienst wordt geleverd.

11. Versturen van reclame

Handig: als een klant eenmaal iets heeft gekocht in je webwinkel, ben je in het bezit van zijn of haar digitale gegevens en kun je deze persoon of zijn bedrijf vervolgens weer benaderen met nieuwe (relevante) aanbiedingen.

Let op: dit is alleen toegestaan wanneer de klant in kwestie je hiervoor expliciete toestemming heeft gegeven.

Het versturen van ongewenste digitale berichten met een commercieel, ideëel of liefdadigheidsdoel is in Nederland namelijk verboden en wordt beschouwd als spam.

Nadat de klant heeft aangegeven in de toekomst open te staan voor aanbiedingen van jouw kant, kun je hem of haar benaderen, mits aan de berichten duidelijk te zien is dat jouw bedrijf de afzender is. Daarnaast moet voor de ontvanger altijd direct duidelijk zijn hoe en bij wie hij zich voor jouw berichten kan afmelden.

12. Verkoop van alcohol

Ook op het online verkopen van alcoholhoudende producten zijn soms bepaalde regels van de overheid van toepassing. Zo mag je sterk alcoholhoudende dranken (gedistilleerde dranken, likeur etc.) alleen via een webwinkel verkopen als je in het bezit bent van een slijterij- of drank- en horecavergunning.

Wil je alleen zwak alcoholhoudende dranken (bier, wijn etc.) aanbieden in je webshop? Dan hoef je daarvoor geen aparte vergunning aan te vragen. Je moet altijd de leeftijd van de klant controleren als je de drank bezorgt.

13. Webshop logistiek

Hoe regel je de logistiek van je webshop? Dat is een belangrijke vraag. Het succes van je webshop is afhankelijk van levertijd, bezorgkosten en het gemak van retourneren. De producten moeten wel op de juiste plek bezorgd worden. En de klant wil niet te lang wachten op levering van producten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst 54% van de potentiële klanten afhaakt wanneer de levertijd te lang duurt.

Je kunt de logistiek zelf regelen, maar het proces van producten op tijd bezorgen bij de klant, neemt veel tijd in beslag. Wil jij je vooral richten op je website, dan kun je ervoor kiezen om de logistiek uit handen te geven.

14. Betaalmogelijkheden webshop

Maak het klanten zo eenvoudig mogelijk om te betalen via je webshop zodat ze niet alsnog afhaken op het belangrijkste moment: het moment van de aankoop. Bied dus zo veel mogelijk verschillende betaalmogelijkheden aan zodat de kans op tevredenheid bij je klant groter is. Denk bijvoorbeeld aan iDeal, PayPal, betaling via creditcard of Afterpay.

15. Conversie verhogen van je webshop

Als je eenmaal gestart bent, wil je natuurlijk zoveel mogelijk producten verkopen. Dat doe je door je conversie te optimaliseren. Je test continu waar mensen doorklikken of juist afhaken en hoe je dit kunt verbeteren, in elke stap van de klantreis, ook wel customer journey. Meer leren over conversie optimalisatie? Lees het interview met een conversie-specialist

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 5 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 5 voordelen

Meer over webshop

Meer over webshop