Een webshop beginnen: wat heb je nodig?

Checklist: webshop starten

Webshops zijn razend populair. Van elektronica tot meubilair en van vakanties tot streekproducten: je kunt het zo gek niet bedenken of het is tegenwoordig online verkrijgbaar. Dat biedt kansen voor ondernemers. Ga je een webwinkel starten? Houd er dan rekening mee dat je dan ook te maken krijgt met overheidsregels. In dit stappenplan zie je welke zaken dat zijn, al kunnen er verder ook branchespecifieke regels op je van toepassing zijn: de checklist webshop starten.

1. Inschrijving Handelsregister

In Nederland moet iedere startende ondernemer zijn onderneming officieel inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dat geldt dus ook voor webshopeigenaars. Pas daarna is de oprichting van je webwinkel een feit.

Apart aanmelden bij de Belastingdienst is overigens niet nodig, omdat de KvK deze gegevens automatisch voor je doorgeeft. Lees hier meer over op welke manieren je als startende ondernemer te maken krijgt met de Kamer van Koophandel.

2. De gemeente

Wanneer je een webwinkel start en deze vanuit je eigen huis wilt gaan runnen, moet je in veel gevallen checken of dit past in het bestemmingsplan en ook je gemeente hiervan op de hoogte stellen.

Mocht het niet direct mogelijk zijn om een bedrijf aan huis te starten, dan kun je ervoor kiezen om een ontheffing of wijziging van het bestemmingsplan aan te vragen. Indien je in een huurhuis woont, moet je bovendien toestemming vragen aan de verhuurder van het pand.

3. Registratie domeinnaam

Om daadwerkelijk een webshop op te zetten heb je natuurlijk allereerst een goede website nodig. Het is zaak om een goede domeinnaam te kiezen die je officieel laat registreren bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).

Onthoud dat je domeinnaam aan verschillende eisen moet voldoen. Zo gelden er eisen voor de lengte, moet de naam ten tijde van het aanmelden nog niet in gebruik zijn en mag deze niet teveel lijken op de domeinnaam van andere bedrijven.

Met een zoekopdracht op internet kom je al een heel eind, maar op sidn.nl kun je via de Whois-functie zien of de beoogde domeinnaam nog beschikbaar is. Daarna kies je een zogenoemde registrar die voor je de domeinnaam aanvraagt bij de organisatie die de domeinnamen beheert.

Voor namen met de extensie '.nl' is dat SIDN. Je betaalt vervolgens abonnementskosten voor je domeinnaam aan de registrar.

4. Auteursrechten

Als je webshop eenmaal in de lucht is en je bepaalde content wilt wijzigen, mag je dat alleen zelf doen wanneer je in het bezit bent van het auteursrecht. Het gaat dan bijvoorbeeld om de teksten, video's, software of foto's die op je website zijn geplaatst.

Het is verstandig om hierover van te voren direct duidelijke afspraken te maken met de makers, zodat je later niet voor vervelende verrassingen komt te staan. Dit kun je bijvoorbeeld doen doe de ontwerper te laten verklaren dat hij of zij geen gebruik zal maken van de persoonlijkheidsrechten. 

5. Algemene voorwaarden

Hoewel niet verplicht is het juridisch gezien zeker aan te raden om goede algemene voorwaarden op te stellen. Hierin laat je onder meer regels vastleggen op het gebied van betaling, levertijd, garantie en eventuele geschillen, die van toepassing zijn op jouw bedrijf en de klant.

Afhankelijk van je sector kan het zijn dat je ook nog te maken krijgt met andere branchespecifieke algemene voorwaarden.

Je kunt ervoor kiezen om de algemene voorwaarden zelf op te stellen of dit door een notaris te laten. Het is in ieder geval aan te raden eerst een deskundige naar je voorwaarden te laten kijken voor je deze daadwerkelijk gaat gebruiken voor je webwinkel.

6. Duidelijke informatie op je website

Startersvoordeel webshop

Betaalmethoden voor webshops?

Van iDeal tot creditcard en overboekingen: als je bij de Rabobank een zakelijke rekening opent, kun je een jaar lang bijna alle betaalproducten gratis uitproberen.

Meer weten

Het is belangrijk dat je bezoekers van je website duidelijke informatie verschaft over de identiteit van je onderneming. Niet alleen potentiële klanten willen namelijk graag weten met welke aanbieder zij van doen hebben; dit heeft de overheid officieel vastgelegd in de regels voor overeenkomsten op afstand.

Dat betekent in ieder geval dat je naast de adresgegevens op je website ook je KvK-nummer en BTW-nummer moet noemen. Daarnaast is het verplicht om je bezoekers te informeren over de prijs, kenmerken van het product, betalingswijze en levering. 

7. AVG: zorg dragen voor persoonsgegevens

Een andere regel waar je als eigenaar van een webwinkel mee te maken krijgt, is de AVG. Dat betekent onder meer dat je zorg draagt voor het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens van consumenten en eventuele werknemers. Lees in dit artikel alles over hoe je je bedrijf AVG-proof maakt.

8. Schriftelijke bevestiging

Heeft een bezoeker een bestelling gedaan in je webshop? Dan ben je verplicht om deze klant een schriftelijke bevestiging van de bestelling te sturen. Vergeet niet om in deze bevestiging, die de klant uiterlijk bij de levering van het product of de dienst moet ontvangen, ook melding te maken van je algemene voorwaarden, garantiebepalingen en de adresgegevens van je onderneming.

Overigens heeft de klant recht op een bedenktijd van minimaal zeven werkdagen en maximaal drie maanden. Deze periode, ook wel zichttermijn genaamd, gaat in op het moment dat het product of de dienst wordt geleverd.

9. Versturen van reclame

Handig: als een klant eenmaal iets heeft gekocht in je webwinkel, ben je in het bezit van zijn of haar digitale gegevens en kunt u deze persoon of zijn bedrijf vervolgens weer benaderen met nieuwe (relevante) aanbiedingen. Maar let op: dit is alleen toegestaan wanneer de klant in kwestie u hiervoor expliciete toestemming heeft gegeven.

Het versturen van ongewenste digitale berichten met een commercieel, ideëel of liefdadigheidsdoel is in Nederland namelijk verboden en wordt beschouwd als spam.

Nadat de klant heeft aangegeven in de toekomst open te staan voor aanbiedingen van jouw kant, kun je hem of haar benaderen, mits aan de berichten duidelijk te zien is dat jouw bedrijf de afzender is. Daarnaast moet voor de ontvanger altijd direct duidelijk zijn hoe en bij wie hij zich voor uw berichten kan afmelden.

10. Verkoop van alcohol

Ook op het online verkopen van alcoholhoudende producten zijn soms bepaalde regels van de overheid van toepassing. Zo mag je sterk alcoholhoudende dranken (gedistilleerde dranken, likeur etc.) alleen via een webwinkel verkopen als je in het bezit bent van een slijterij- of drank- en horecavergunning.

Wil je alleen zwak alcoholhoudende dranken (bier, wijn etc.) aanbieden in je webshop? Dan hoef je daarvoor geen aparte vergunning aan te vragen. Je moet altijd de leeftijd van de klant controleren als je de drank bezorgt.

11. Verkoop van tabak

Hoewel de overheid roken al jaren zoveel mogelijk probeert te ontmoedigen, is het als webshopeigenaar wel mogelijk om online tabak te verkopen. Zo mag je een overzicht van tabakswaren (met logo's) en een prijslijst publiceren op je website, 

Het is niet toegestaan dat deze lijsten een aanprijzend karakter hebben. Omdat tabaksproducten alleen mogen worden verkocht aan personen van achtien jaar en ouder, moet u verder bij de aflevering van eventuele tabaksproducten altijd de leeftijd van de ontvanger controleren.

Lees ook

Een eigen webshop in 9 stappen
Stappenplan: een eigen bedrijf starten
6 tips voor startende ondernemers
Checklist: ondernemingsplan schrijven
Starten vanuit loondienst in 7 stappen
Checklist: bedrijfsnaam bedenken
7 verzekeringen voor startende ondernemers

Bijgewerkt op: 21-08-2018

Wat vind je van dit artikel?

x5
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webwinkel

Online winkelen wordt steeds populairder. Dat is niet alleen te danken aan het feit dat consumenten steeds vaker een aankoop doen via internet (denk aan het boeken van een reis of het kopen van kleding), maar ook omdat je als webwinkeleigenaar heel flexibel te werk kunt gaan. Zo kun je een webwinkel starten naast jouw vaste baan of fysieke zaak, maar ook ervoor kiezen om je volledig op online ondernemen te richten. Hieronder vind je belangrijke informatie en tips voor internetondernemers, zoals:

  1. Zo maak je van jouw webwinkel een succes
  2. Vraag en antwoord: zo start je een bedrijf naast jouw baan
  3. Personeel inhuren voor je webshop doe je zo

Tip: klik hier voor actuele cijfers en trends in de sector detail- en groothandel

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de gratis Startversterker en ga sterker van start. 

Start sterker

  • Focus op je doel
  • Ontdek wie je nodig hebt om te groeien
  • Draai meer omzet met topklanten

Naar Startversterker

 

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.