Een webshop beginnen: wat heb je nodig?

Webshop beginnen in 9 stappen

Nederlanders besteedden in 2017 al € 10,66 miljard aan online aankopen van producten en diensten ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Hoe profiteer je van deze groei als startende ondernemer tussen de grote bedrijven? Gebruik onze 9 stappen voor een goed begin. 

Een webshop beginnen is in principe zo gebeurd. Na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel ben je klaar om een webwinkel te starten. Toch komt er meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou denken. 

Voor de basis van een webshop zijn de volgende zaken onmisbaar:

  • domeinnaam
  • webhosting
  • software

1. Kant-en-klaar webshoppakket

Je kunt ervoor kiezen om dit allemaal apart te regelen en je eigen webshop te bouwen (zie hieronder), maar de eenvoudigste manier is om de drie basisonderdelen te combineren door een abonnement bij een aanbieder van een webshoppakket te nemen.

Dit is een kant-en-klaar pakket waarbij je voor zo’n 20 euro per maand alles geregeld hebt. Je krijgt een complete webshop die je alleen nog maar hoeft te vullen met jouw producten.

Voordeel hiervan is dat je direct van start kunt, de kosten niet al te hoog zijn en je bij technische problemen ondersteund wordt door een helpdesk. De software is eenvoudig te begrijpen, de webshop is geoptimaliseerd voor Google en is inclusief een betaling- en voorraadsysteem.

Er zijn tientallen, zo niet honderden aanbieders van deze webshoppakketten in Nederland. Bekende leveranciers zijn Seo-shop, Mijnwebwinkel, Myshop, Strato en CCV Shop. Zij bieden niet alleen de benodigde software aan, maar ook de webhosting en (het behoud van) de domeinnaam.

Er is eigenlijk maar een nadeel: je zit aan een bepaald stramien vast waardoor je je op het gebied van lay-out niet echt kunt onderscheiden van de concurrentie.

2. Doe-het-zelf webshop

Je kunt alles ook zelf regelen, daarvoor nemen we je kort mee in de te nemen stappen.

  • Domeinnaam

Wat is het? De naam van jouw webpagina. Als je een goede domeinnaam hebt bedacht – probeer hierin jouw bedrijfsnaam, product of dienst te verwerken! - moet je checken of deze nog vrij is.

Hoe regel je het? Dit kan via de aanbieder van een webshoppakket (zie hierboven) of zelf doen via Sidn.nl. Je laat de domeinnaam registreren door de hostingprovider of een registrar.

  • Webhosting

Wat is het? Om een webshop te laten draaien, heb je webhosting nodig: de huur van online ruimte waar je al jouw informatie opslaat.

Hoe regel je het? Zoek op Google naar webhosting en je vindt honderden aanbieders.  Zorg ervoor dat je voldoende serverruimte huurt, zeker als je veel foto’s of video’s plaatst. Een trage webshop jaagt bezoekers weg. Let op: je betaalt al snel 10 euro per maand en dat kan bij de huur van veel serverruimte oplopen tot tientallen euro’s. Dan is een webshoppakket in verhouding dus al snel goedkoper.

  • Software

Wat is het? Om zelf een webshop te bouwen heb je een softwarepakket én technische kennis nodig, weet dus waar je aan begint. Het voordeel van zelf opbouwen is dat je de webwinkel naar eigen smaak kunt inrichten.

Hoe regel je het?
In de meeste gevallen kun je als starter beginnen met kosteloze open source-systemen, waarvan de bekendste WordPress (WooCommerce), Joomla, Magento en Drupal zijn.

Bij deze systemen zijn honderden templates, beter bekend als thema’s, gratis beschikbaar. Daarnaast zijn er nog duizenden andere templates te koop, dus je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.

Als je een ruim(er) budget hebt, kun je het bouwen van een webwinkel ook uitbesteden aan professionals. Dit heeft als voordeel dat het volledig naar wens is ingericht én dat je zeker weet dat het goed functioneert.

3. Toegevoegde waarde

Je hebt nu de basis neergezet, maar nu wil je dat de webshop ook een succes wordt. De toegevoegde waarde is een van de belangrijkste aspecten om over na te denken. Een webshop openen is namelijk geen garantie voor succes: klanten komen niet vanzelf naar je toe. Sterker:  de top 10 webwinkels verdient samen evenveel als de nummers 11 t/m 100 samen. Zij bezetten ook alle topresultaten in Google. 

Natuurlijk, vindbaarheid op Google (zie 4) en gebruiksvriendelijkheid zijn een vereiste. De concurrentie is echt groot en je moet echt vooral energie steken in wat jouw bedrijf onderscheid van anderen: bijzondere producten met een goed verhaal, unieke voordelen en uitstekende service. Het helpt als je jouw verdienmodel goed hebt uitgewerkt. 

4. SEO

Als je bijvoorbeeld spijkerbroeken gaat verkopen, is het lastig om goed te scoren in Google. Je kunt je amper onderscheiden met productteksten, iedereen verkoopt namelijk dezelfde jeans. Daar komt bij dat webshopgiganten als Zalando met betaalde advertenties de beste plekken in Google hebben gekocht.

Waar je vroeger met SEO-teksten jouw webshop tot de hoogste plaatsen op Google kon laten reiken, sluit je nu achteraan na de advertenties. Vervelend, maar desondanks is het wel belangrijk om zo hoog mogelijk in de ranking te eindigen. Lees hier hoe je SEO optimaal kunt gebruiken.

Verkoop je een uniek product (houten huisnummers, gemaakt van oude boten uit Indonesië), kun je je wél onderscheiden met SEO-teksten. 

Daarnaast bied je toegevoegde waarde met service, promotie via social media of bijvoorbeeld door de mogelijkheid dat klanten in een showroom, winkel of bij jou thuis spijkerbroeken kunnen passen. Combineer online en offline en laat dit elkaar versterken.

5. Responsive website

Nu bijna iedereen zijn smartphone of tablet gebruikt om producten of informatie op te zoeken, is een goed werkende mobiele versie van je website een must.

Google gaat vanwege deze ontwikkeling dit jaar dan ook met een mobile first index werken. Dit houdt in dat de ranking van mobiele pagina’s leidend wordt, dus zorg dat je een responsive design hebt, dan word je sneller vindbaar. Een handige tool om dit te checken is de ‘mobielvriendelijke test’-tool van Google.

Behandel de klanten van je webshop zoals je zelf ook behandeld wilt worden.

6. Service

Service is een van de belangrijkste factoren die bijdragen aan het behouden van klanten. Als webshopeigenaar moet je klantvriendelijkheid zijn, goed bereikbaar zijn, snelle levertijden hebben en problemen oplossen. Behandel je klanten zoals je zelf ook behandeld wilt worden.

Tevreden klanten laten positieve recensies en aanbevelingen achter op social media en zorgen voor mond-tot-mondreclame.

7. Promotie

Gebruik social mediakanalen als Instagram, Pinterest en Facebook om jouw producten onder de aandacht te brengen. Let op: ieder medium heeft een andere benadering.

  • Op Instagram deel je mooie foto’s en laat je het verhaal achter je bedrijf zien.
  • Op Facebook doe je mededelingen over (kortings)acties, nieuwe producten, een deelname aan een event of wat je vandaag hebt gedaan.
  • Op Pinterest toon je jouw producten. Als je bijvoorbeeld zelf houten meubelen maakt, kun je deze foto's plaatsen, inclusief link naar je website. Mensen halen hier inspiratie en pinnen jouw foto op hun prikbord.  


Daarnaast zijn er nog tal van mogelijkheden om jouw bedrijf te promoten en dat hoeft helemaal niet duur te zijn. Lees voor inspiratie dit artikel over low budget marketingtips, van contentmarketing tot vloggen en personal branding. 

OmniKassa nieuw 2015

Webshop en geld ontvangen

De Rabo OmniKassa is een flexibele betaaloplossing voor webwinkels. Wil jij weten hoe deze online kassa werkt?

Hoe werkt de online kassa?

8. Betaalsystemen

Klanten moeten in jouw webshop veilig kunnen afrekenen én op verschillende manieren. Om deze betaalmethoden te bundelen kun je gebruik maken van Rabo OmniKassa, een online kassa die de belangrijkste betaalmethoden ondersteunt, van iDEAL tot creditcards en Paypal. Anders gezegd: alle online transacties in jouw webwinkel lopen via één virtueel loket. Handig, want dan heb je één financieel overzicht.

Wanneer je als startende ondernemer een zakelijke rekening opent, profiteer je het eerste jaar van startersvoordeel. Hiermee maak je een jaar lang gratis gebruik van de zakelijke rekening én bijna alle producten voor betalen en ontvangen, waaronder Rabo Omnikassa. Zo kun je vrijblijvend ervaren of dit product bij jouw webshop past.

9. Praktische zaken

Als je al deze onderdelen op orde hebt, of er in ieder geval goed over na hebt gedacht, moet je tot slot nog een aantal praktische zaken regelen om je klanten zo goed mogelijk te helpen. Klik op de links voor uitgebreide informatie per onderwerp.

algemene voorwaarden
retourzendingen
productteksten
voorraadbeheer / dropshipping
keurmerken

Gepubliceerd op:
06-09-2017

Webshop

Webshops zijn er - net als ondernemers - in alle soorten en maten. Ga jij een webshop starten? Of je nou zeldzame Star Wars-figuurtjes of Zuid-Limburgse streekproducten wilt gaan verkopen: online kan het allemaal.

Tips voor webwinkels

Ook als internetondernemer krijg je te maken met (overheids)regels en is goed voorbereiden essentieel voor een succesvolle start van je webshop. Zo moet je onder meer denken aan:

  1. Hoe gaan jouw klanten straks betalen? Een overzicht van relevante betaalmethoden voor webwinkeliers
  2. Het (laten) bouwen van een goede website
  3. Indien relevant: personeel inhuren voor jouw webshop

Zeker weten dat je niets vergeet? Lees alle stappen in de checklist: zo maak je van jouw webwinkel een succes.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis PDF's voor starters

Gratis whitepapers voor startende ondernemers

Alle informatie die je nodig hebt in één PDF: met deze whitepapers ga je goed voorbereid van start met je bedrijf:

  • Ondernemingsplan in 10 stappen
  • Bedenk de perfecte bedrijfsnaam
  • Bereken je uurtarief
  • Een administratie opzetten doe je zo
     

Download gratis PDF

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal Kromkommer

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.